خراسان نوشت: گزارش نظارتی مجلس از وضعیت رمز ارزها در داخل کشور حاکی از این است که به رغم رسیدن مبادلات این ارزها به هزار تا دو هزار میلیارد تومان، هیچ سیاست گذاری برای اقدام قانون مند در این حوزه وارد نشده است. این گزارش پیشنهاد کرده است تا بسترهای قانونی استخراج، مبادله و سرمایه […]

بازار رها شده روزانه هزار میلیاردی رمز ارز/ پیشنهاد مجلس برای صنعت و بازار رمز ارز چیست؟

خراسان نوشت: گزارش نظارتی مجلس از وضعیت رمز ارزها در داخل کشور حاکی از این است که به رغم رسیدن مبادلات این ارزها به هزار تا دو هزار میلیارد تومان، هیچ سیاست گذاری برای اقدام قانون مند در این حوزه وارد نشده است.

این گزارش پیشنهاد کرده است تا بسترهای قانونی استخراج، مبادله و سرمایه گذاری در این حوزه توسط دولت و به خصوص سازمان بورس و وزارت صمت انجام شود.به گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، در نشست علنی دیروز، گزارش نظارتی این کمیسیون درخصوص وضعیت صنعت استخراج رمز ارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور را قرائت کرد. نتایج این بررسی نشان می دهد که میزان استخراج سالیانه رمز ارزها در دنیا ۱۵ میلیارد دلار و در ایران ۱٫۱ میلیارد دلار (در شرایط غیررسمی فعلی) برآورد می شود. همچنین هم اکنون از ۳۲۴ هزار بیت کوین استخراجی سالیانه دنیا ۱۹۵۰۰ بیت کوین (معادل ۶ درصد) به صورت غیررسمی در ایران استخراج می شود.اما در حوزه بازار، این گزارش آمارهای تکان دهنده ای ارائه کرده است. بر این اساس، برخی برآوردها (از بررسی صرافی های آنلاین ایرانی) حاکی از آن است که در بازار داخلی، روزانه ۷۰۰ بیت کوین معادل ۴۰ میلیون دلار (حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان) خرید و فروش می شود. حتی در برخی برآوردها، این رقم در بازارهای معروف داخلی تا دو هزار میلیارد تومان نیز برآورد شده است.

این در حالی است که هیچ یک از بسترهای تبادل این رمز ارزها در کشور دارای مجوز نیستند و هیچ سیاست گذاری برای اقدام قانون مند در این حوزه نیز در کشور انجام نشده و این از نقاط ضعف کشور در این موضوع است. این گزارش هشدار داده است که عموم مردم به دلیل نبود بهره مندی از دانش لازم در خرید امن رمز ارزهای با قابلیت اتکای بیشتر و همچنین دسترسی نداشتن به صرافی و فروشندگان دارای مسئولیت داخلی، با انجام خریدهای اینترنتی، خسارت دیده یا حتی به طور ناخواسته درگیر جرایم پولشویی شده اند و می شوند. با این حال، طبق گزارش نظارتی مجلس، یکی از دغدغه های اساسی، تبعات رسمیت یافتن رمز ارز در تبادلات داخلی است چراکه اولا استفاده از رمز ارز در مبادلات داخلی موجب تضعیف حکمرانی ریال و کاهش اقتدار بانک مرکزی خواهد شد ثانیا رسمیت یافتن آن باعث اقبال عمومی به استفاده از آن می شود درحالی که حوزه رمز ارز به دلیل ویژگی‌های غیرقابل کنترل آن می تواند زمینه ساز خسارت شود.

راهکارهای پیشنهادی مجلس برای صنعت و بازار رمز ارز

این گزارش در نهایت قانون حمایت از استخراج رمز ارز و سامان دهی ایجاد، تولید (استخراج) و بازار مبادلات داخلی رمز ارز را در چهار ماده بیان کرده است. بر این اساس، دولت مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمز ارزها در داخل کشور شناخته شده و به کارگیری رمز ارزها غیر از رمز ارز ملی به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور ممنوع شمرده شده است. از منظر سرمایه گذاری، این طرح سازمان بورس را مکلف کرده است تا درخصوص ارائه پیشنهاد ایجاد بستر قانونی سرمایه گذاری یا استفاده از نوسانات قیمتی رمز ارزها در قالب صندوق های سرمایه گذاری و… به شورای عالی بورس اقدام کند. از سوی دیگر وزارت صمت، متولی صنعت استخراج رمز و صدور مجوزهای استخراج آن شناخته شده و نیروی انتظامی مکلف به برخورد با واحدهای غیر مجاز حسب اعلام وزارت صمت یا سازمان نظام صنفی رایانه ای شده است. در خصوص تولیدکنندگان نیز پیشنهاد شده است که واحدهای استخرج رمز ارز می توانند حامل انرژی مصرفی خود را از راه های بورس انرژی، عقد قراردادهای دوجانبه با تولیدکنندگان داخلی و خارجی یا با احداث یا مشارکت در نیروگاه برق تامین کنند.