ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نه آقای روحانی و نه آقای لاریجانی هیچ یک اصلاح‌طلب نبوده و نیستند اما هردو به دلیل رویکردهای واقع‌گرایانه‌ای که در برابرتحولات داخلی و خارجی نشان دادند در دوره ای مورد حمایت اصلاح طلبان واقع شدند. الهه کولایی در خصوص نحوه تعامل اصلاح‌طلبان با حاکمیت، اظهار کرد: جریان […]

آینده سیاسی روحانی و علی لاریجانی از دیدگاه یک چهره اصلاح طلب

ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نه آقای روحانی و نه آقای لاریجانی هیچ یک اصلاح‌طلب نبوده و نیستند اما هردو به دلیل رویکردهای واقع‌گرایانه‌ای که در برابرتحولات داخلی و خارجی نشان دادند در دوره ای مورد حمایت اصلاح طلبان واقع شدند.

الهه کولایی در خصوص نحوه تعامل اصلاح‌طلبان با حاکمیت، اظهار کرد: جریان اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان حکومتی در ایران، طیف بسیار متنوعی از نیروهای سیاسی هستند که برخی از آنان در نهادهای مهم قدرت حضور داشته و دارند. آنها به عنوان حلقه‌های ارتباطی میان محافظه‌کاران حاکم و تحول‌خواهان و اصلاح‌طلبان ارتباط برقرار می‌کنند.

وی افزود: مسأله این است که در جامعه ما نگاه‌ها بر رنگ‌های سیاه و سفید، یا به شکلی، در دو سر طیف تمرکز می‌کنند. در حالی که جز سیاه و سفید، رنگ‌های بسیار وجود دارند. در میان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی به همین ترتیب، افراد و گروه‌هایی هستند که امکان ایجاد ارتباط بین نگرش‌های سیاسی مختلف را فراهم می‌کنند. بنابراین در شرایط کنونی، با همه تلاش‌هایی که نگرش افراطی، برای بیرون راندن هر تحول‌خواهی و اصلاح‌طلبی کرده، این جریان ریشه‌دار و اصیل، به حیات خود ادامه می‌دهد. کم نیستند سیاست‌ورزانی که بر پایه منافع کشور و مصالح عمومی، در رویکردی عمل‌گرایانه می‌کوشند که با اصلاح امور به نتایج قابل قبول برای مردم برسند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: اصلاح‌طلبی یا تحول‌خواهی برآمده از ذات نظام سیاسی است. برای بقا و پایداری باید به تغییرهای اجتماعی، در داخل و خارج از کشور، توجه داشت. نمی‌توان واقعیت‌های پرتابل در محیط داخلی و محیط بین‌المللی را نادیده گرفت. بر همین اساس سیاست‌مدارانی هستند که با درک این تغییرها و ضرورت‌های برآمده از آن، می‌کوشند رفتارها و کارکردها را تغییر دهند و اصلاح کنند و در برابر مطالبات مردم به گونه‌ای رفتار کنند که رضایت آنها به دست آید.

وی ادامه داد: این نوع تغییر رفتار را در برخی از صاحبان قدرت درون نظام هم شاهد هستیم. هنوز هستند سیاستمدارانی که واقعیت‌های پیرامونی را به درستی می‌بینند و می‌کوشند بر اساس آن کارکردهای مناسب را پیشنهاد و اجرایی کند.

آینده سیاسی روحانی و علی لاریجانی از دیدگاه یک چهره اصلاح طلب

کولایی در خصوص نقش حسن روحانی و علی لاریجانی در آینده سیاسی کشور گفت: نه آقای روحانی و نه آقای لاریجانی هیچ یک اصلاح‌طلب نبودند و نیستند، اما هر دو به دلیل رویکردهای واقع‌گرایانه‌ای که در برابر مسائل داخلی و خارجی نشان دادند، در دوره‌ای از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار شدند. با ادامه عملگرایی در برابر مسائل داخلی و خارجی، ادامه این تحول رفتاری و درک نیازهای داخلی و بین‌المللی کشور را از هر دو می‌توان انتظار داشت.

کولایی درباره تعامل اصلاح‌طلبان با دولت سیزدهم نیز بیان کرد: بر اساس تجربه چهار دهه گذشته و ارتباط‌های گوناگونی که در ساخت قدرت وجود داشته، این ارتباط‌ها همچنان تداوم دارد. مسأله اساسی این است که اصلاح‌طلبان و همه گروه‌های سیاسی، به ویژه محافظه‌کاران بیش و پیش از هر چیز باید منافع کشور و مصالح ایران و ایرانیان را برتر بدانند. بنابراین در تنظیم رفتار با دولت سیزدهم، هر کمکی که لازم باشد تا دولت بتواند در پاسخ به نیازهای مردم، چه در زمینه مبارزه با کرونا و چه در حل بحران‌های اقتصادی موفق شود، فروگذار نخواهد شد.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مصالح و منافع ایران و ایرانیان بسیار اهمیت دارد، بنابراین برای تأمین نیازهای مردم و بهبود شرایط آنان، بدون تردید نباید از تلاشی فروگذار کرد. چراکه بهره نهایی این رویکرد به مردم خواهد رسید.

۲۳۲۱۹