ایلیا منفرد، خواننده و آهنگساز، در یک برنامه رادیویی، داستانِ ساخته شدن ترانه «گل ارکیده» را که در سال ۱۳۷۶ پخش و به سرعت مشهور شد، توضیح داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آهنگ «گل ارکیده» که بر اساس یک کار از لورینا مک‌کنیتِ کانادایی، که آن هم برگرفته از یک ملودی یونانی است، ساخته شده، […]

ایلیا منفرد، از ماجرای ساخته شدن ترانه «گل ارکیده» گفت

ایلیا منفرد، خواننده و آهنگساز، در یک برنامه رادیویی، داستانِ ساخته شدن ترانه «گل ارکیده» را که در سال ۱۳۷۶ پخش و به سرعت مشهور شد، توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آهنگ «گل ارکیده» که بر اساس یک کار از لورینا مک‌کنیتِ کانادایی، که آن هم برگرفته از یک ملودی یونانی است، ساخته شده، ۲۴ سال پیش با آهنگسازی و خوانندگی ایلیا منفرد، شنیدنی شد.

این هنرمند موسیقی پاپ، در برنامه «صباهنگ» رادیو صبا که دیشب (سه‌شنبه ۲۳ شهریور) پخش شد، بار دیگر از داستان ساخته شدن آهنگ «گل ارکیده» گفت.

او توضیح داد: «روزی با جمعی از هنرمندان موسیقی قرار بود به ملاقات کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص برویم. من که به دنبال خرید گل بودم، به گل‌های ارکیده برخوردم و دیدم که گل فروش، آن‎ها را جدا از سایر گل‌ها نگهداری می‌کند. زمانی که علت را جویا شدم، فهمیدم به خاطر حساسیتی که این گل دارد، باید در شرایطی ویژه‌ نگهداری شود تا طول عمر مناسبی داشته باشد. آن روز گل ارکیده را برای هدیه دادن به آن کودکان خریدم و پس از ملاقات آن‌ها، متوجه شدم که این کودکان همانند گل ارکیده هستند. درواقع همه بچه‌ها مانند گل هستند ولی این بیماران به خاطر حساسیتی که دارند، باید در شرایط ویژه‌ای زندگی کنند؛ همانند گل ارکیده.»

منفرد ادامه داد: «پس از آن ملاقات، ذهن من کاملا درگیر گل ارکیده و آن بچه‌ها بود و تک تک کلمات ترانه به سمت ذهنم هجوم می‌آوردند. ملودی این کار برگرفته از موسیقی متن یک تئاتر باستانی یونانی است که از دیرباز با آن آشنا بودم.»

این خواننده ۴۵ ساله، در ادامه درباره حال این روزهای خود گفت: «من هم از گزند کرونا در امان نبودم و دو بار مبتلا شدم ولی خیلی سخت نبود با استراحت و قرنطینه خانگی بهبودی حاصل شد.»

او در پاسخ به این‌که فضای موسیقی چقدر متاثر از کرونا بوده است؟ بیان کرد: «شما چه شغلی را در این دو سال دیدید که به خاطر کرونا کاملا تعطیل باشد؟ موسیقی که در این دوسال کاملا تعطیل و بدون فعالیت بوده است.»

منفرد در پاسخ به این‌که خودش را بیشتر آهنگساز می‌داند یا خواننده، گفت: «من هیچ وقت خودم را به یک عرصه محدود نکرده‌ام. در دوره‌ای که اجازه فعالیت در موسیقی را نداشتم، وارد حوزه تئاتر، ساخت فیلم و نویسندگی شدم ولی به گمانم مردم مرا به عنوان یک موزیسین می‌شناسند.»

او ادامه داد: «برداشت از هنر این بوده که مولد یک روح است که به واسطه هنرمند اتقاق می‌افتد تا به یک پیام برسد. اگر هنر از یک طریق به سرانجام نرسد از راه دیگری متولد می‌شود و آن پیام گاه در صحنه یک نمایش دیده می‌شود، در یک قطعه موسیقی یا در دل یک ترانه شنیده می‌شود.»

۵۷۵۷