هادی موسوی گفت: ماهیت سازمان شانگهای در ابتدا امنیتی بود که بر اساس سه شر، تروریزم، افراط گرایی و جدایی طلبی شکل گرفت. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع عضویت در شانگهای چه منافعی برای ایران دارد؟ با اشاره به اینکه این نهاد همچنان بحران هویت دارد، گفت: حتی […]

عضویت در سازمان شانگهای تبعات تحریم را کاهش می‌دهد؟

هادی موسوی گفت: ماهیت سازمان شانگهای در ابتدا امنیتی بود که بر اساس سه شر، تروریزم، افراط گرایی و جدایی طلبی شکل گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع عضویت در شانگهای چه منافعی برای ایران دارد؟ با اشاره به اینکه این نهاد همچنان بحران هویت دارد، گفت: حتی بحثهای اقتصادی هم نتوانسته این بحران هویتی را بپوشاند، در حقیقت این سازمان جز اجلاس سالانه دستاورد دیگری ندارد.

او درباره دستاوردهای اقتصادی این سازمان توضیح داد: تاثیرات اقتصادی این پیمان خیلی مهم نیست، به عنوان مثال چین از زمان تشکیل این پیمان، ۱۵ درصد مراودات تجاری خود را اعضا بالا برده که طبیعی است چون چین با همه دنیا مراودات خود را بالا برده است.

به گفته وی در بحث امنیتی نیزاگر این سازمان میتوانست کارکردی داشته باشد، حداقل گزارشهایی وجود داشت چرا که در سازمان‌های مشابه، گزارشهای زیادی در این حوزه می بینیم ولی در سایت شانگهای حداقل اطلاعات ممکن منتشر شده است.

اخیرا برخی دوستان این پیمان را باطل السحر و حل المسائل مشکلات کشور می دانند و می گویند این سازمان در مقابل آمریکا و تحریمها می تواند قد علم کنددر حالی که این سازمان برای اعضای فعلی خود هم چنین کاری نکرده است. ببنید قرقیزستان و تاجیکستان که از ابتدا عضو این پیمان بودند چه جایگاهی در جهان دارند .

وی ادامه داد:دیدیم روسیه توسط آمریکا تحریم شد و روبل سقوط کرد ولی این پیمان هیچ کارکردی نداشت. از سوی دیگر در جنگ تجاری چین با امریکا در ۲۰۱۸ با وجود قدرت بزرگ اقتصادی و سیاسی چین، این پیمان هیچ کارکردی نداشت.

موسوی تاکید کرد: البته هر قدر این مراودات ایران با دنیا بیشتر باشد، احتمال گشایشهای اقتصادی اندک وجود دارد ولی شرط لازم آن است که ما از لحاظ مسایل بین المللی از جمله FATF و مشکلاتمان حل شده باشد.

این کارشناس حوزه بین الملل ادامه داد: این سازمان اصلا به بزرگی که برخی دوستان تبلیغ می کنند نیست، نمی توان انتظار داشت این پیمان در برابر تحریم‌های آمریکا حرفی برای گفتن داشته باشد.

۲۲۳۲۲۳