سید جعفر هاشمی گفت: ایران نزدیک به دو دهه پشت درهای پیمان شانگهای ماند چرا که ابتدا چین و روسیه مخالف بودند ولی بعد تاجیک‌ها مخالف شدند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشاور وزیر خارجه و سفیر اسبق ایران در برزیل و کشورهای آفریقایی در کلاب هاوس خبرانلاین با موضوع عضویت ایران در سازمان شانگهای چه […]

موانع عضویت ایران در شانگهای در آخرین روزهای دولت روحانی رفع شد

سید جعفر هاشمی گفت: ایران نزدیک به دو دهه پشت درهای پیمان شانگهای ماند چرا که ابتدا چین و روسیه مخالف بودند ولی بعد تاجیک‌ها مخالف شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشاور وزیر خارجه و سفیر اسبق ایران در برزیل و کشورهای آفریقایی در کلاب هاوس خبرانلاین با موضوع عضویت ایران در سازمان شانگهای چه منافعی برای ایران دارد؟ افزود: این که چین و روسیه واقع بین شدند، به دشمنی آمریکایی ها با چین بر می گردد . امریکا تلاش می‌کند تمام اقدامات برای خنثی کردن قدرت چین را در دستور کار قرار دهند و از سوی دیگر چین هم رویکرد مخفی نفوذ و قدرت خود را به تدریج آشکار کرده است.

هاشمی ادامه داد: روسیه هم به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این کشور به این نتیجه رسیدند آمریکایی‌ها اجازه خودنمایی به روسها را نمی دهند. آنها هم از یکی دو سال پیش سیگنال مثبت به ما دادند اما ردباره تاثیر این عضویت باید واقع بین باشیم. زمانی می توانیم این پیمان را با اتحادیه اروپا مقایسه کنیم که پول واحد و امنیت یکپارچه داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه ورود به هر پیمانی که باعث شود توسعه کشور اتفاق بیفتد،گفت: اعتبار سیاسی عضویت در این پیمان برای ایران مهم است و می تواند منافع سیاسی و اقتصادی خوبی برای کشور ما داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت عضویت ایران در پیمان از مدتها پیش رقم خورد. آقای شمخانی در روهای پایانی دولت آقای روحانی در توییتی نوشت: بعد از ملاقات با دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه، اقای پاتراشوف ، موانع حضور ایران در پیمان شانگهای برداشته شده است.

۲۲۳۲۲۳