بلوک‌های سبک که در پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند از انواع بلوک‌های متخلخل با وزن سبک هستند. بلوک‌های سبک عمدتا از مخلوط شدن سیمان، ماسه و حباب هوا در ابعاد و شکل‌های گوناگونی تولید می‌شوند. البته بلوک‌ سبک نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها از نظر نحوه تولید،‌ فرآوری […]

بلوک سبک NAAC  (بلوک بتنی اتوکلاو نشده) چیست؟

بلوک‌های سبک که در پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند از انواع بلوک‌های متخلخل با وزن سبک هستند. بلوک‌های سبک عمدتا از مخلوط شدن سیمان، ماسه و حباب هوا در ابعاد و شکل‌های گوناگونی تولید می‌شوند.

البته بلوک‌ سبک نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها از نظر نحوه تولید،‌ فرآوری و مشخصات فنی با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره بلوک NACC صحبت کنیم که نوعی بلوک سبک است. در این مطلب به‌طور کامل می‌گوییم که بلوک سبک NAAC یا همان بلوک بتنی اتوکلاو نشده چیست، چه کاربردی دارد و مزایای استفاده از آن چیست.

معرفی انواع بلوک سبک، بلوک‌های اتوکلاو شده و اتوکلاو نشده را بشناسید

بلوک‌های سبک از ۳ نوع تشکیل شده‌اند:

۱٫ بلوک NACC‌ یا بلوک اتوکلا نشده

۲٫ بلوک AAC یا بلوک اتوکلاو شده

۳٫ بلوک CLC

بین این سه نوع بلوک سبک،‌ بلوک‌های NACC و AAC‌ بیشترین شباهت را با یکدیگر در فرآوری دارند. فقط بلوک‌های AAC‌ حرارت بیشتری نسبت به بلوک‌های NACC می‌بینند و ساختار فیزیکی آن‌ها کمی مقاوم‌تر و محکم‌تر می‌شود. از بلوک‌های AAC می‌توان به‌عنوان جایگزین آجر نیز استفاه کرد و قیمت آن‌ها کمی از بلوک‌های NACC بیشتر است. به دلیل اینکه بلوک‌های AAC به روش گازی ساخته می‌شوند به آن‌ها بلوک اتوکلاو شده نیز گفته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بلوک‌های AAC‌ کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز و تسریع سرعت پروژه است. متخصصان بسیاری با توجه به نوع بلوک مورد نیاز و با استفاده از ابزار و تجهیزات فوق پیشرفته مانند کلایمر برقی حرفه ای به فرایند پروژه‌های بزرگ از جمله ساخت سازه‌های عظیم را سرعت بیشتری می‌بخشند. استفاده از ابزار و تجهیزات کافی و پیشرفته مهم‌ترین اصل در اتمام عملیات ساخت و ساز در زمان مقرر و تعیین شده است.

بلوک NACC چیست؟

بلوک‌های NACC از بلوک‌های سبک و اسفنجی هستند که به دلیل داشتن بافت متخلخل در پروژه‌های ساخت ‌و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلوک NACC به روش گازی ساخته نمی‌شوند و به همین دلیل به آن‌ها بلوک اتوکلاو نشده گفته می‌شود. برای تولید بلوک اتوکلاو نشده یا همان NACC از ماسه، پودر آلومینیوم، گچ، سیمان و آب به‌صورت مخلوط استفاده می‌کنند.

بلوک‌های NACC مقاومت بیشتری در تحمل وزن نسبت به بلوک‌های معمولی دارند. به همین دلیل متخصصین آن‌ها را به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای بلوک‌های معمولی انتخاب می‌کنند. به‌طور کل فرایند ساختمان‌سازی با سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده است. برای مثال متخصصین به ندرت از داربست‌های فلزی برای اجرای نمای ساختمان استفاده می‌کنند و کلایمرهای دستی و برقی به‌عنوان بالابر نمای ساختمان جای داربست‌های قدیمی و خطرناک را پر کرده‌اند. مهم‌ترین هدف متخصصین ساختمان سازی در جایگزین کردن ابزار و تجهیزات جدید به جای قدیمی، افزایش سرعت کار در کنار حفظ جان و تامین امنیت کارکنان یک پروژه است.

بلوک NACC با بلوک AAC‌ چه تفاوتی دارد؟

بلوک‌های NACC و AAC هر دو از بلوک‌های سبک و متخلخل هستند که در پروژه‌های ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت این دو در روش ساخته شدن است. بلوک‌های NACC به روش گازی ساخته نمی‌شوند و در مقابل بلوک‌های AAC‌ به روش گازی و در دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شوند. به همین دلیل مقاوت بیشتری نسبت به NACC‌ها دارند.

بلوک سبک NAAC  (بلوک بتنی اتوکلاو نشده) چیست؟

مزایای استفاده از بلوک سبکNAAC چیست؟

با توجه به اینکه چندین نوع بلوک سبک داریم چرا کارشناسان بسیاری از بلوک بتنی اتوکلاو نشده یا همان NAAC استفاده می‌کنند؟ دلیل این موضوع مزایای مهم و قابل توجه استفاده از این نوع بلوک سبک است. بلوک‌های NACC به‌عنوان یک عایق مقاوم در برابر حرارت، حریق و صوت به شمار می‌روند. با استفاده از بلوک‌های NACC می‌توان به راحتی ساختمان را از آسیب‌های جدی در برابر آتش‌سوزی و گرمای شدید محافظت کرد.

بلوک‌های NACC وزن بسیار سبکی دارند و به‌طورکل باعث کم شدن وزن کلی ساختمان می‌شوند. همچنین بتن‌های اتوکلاو نشده را به‌عنوان مصالح ساختمانی دوست‌دار طبیعت می‌شناسند چون سازگاری قابل توجهی با محیط زیست دارند. مقاومت در برابر فشار و جذب آب بسیار اندک و پایین نیز از سایر مزایای استفاده از بلوک‌های NACC است.

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از بلوک‌های اتوکلاو نشده NACC پیشگیری از به هم ریختگی و شلوغ شدن محیط ساخت‌وساز با گچ و خاک است. همچنین بلوک‌های NACC ماندگاری و عمر طولانی‌تری نسبت به سایر مصالح ساختمان‌سازی دارند. قابل ذکر است بلوک‌های NACC همانطور که در برابر گرما مقاوم هستند، مقاومت قابل قبولی نیز در برابر سرما و یخ‌بندان‌های شدید دارند.

بلوک بتنی اتوکلاو نشده یاNAAC چه کاربردی دارد؟

از بلوک‌های NACC برای ساخت دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه بلوک‌های اتوکلاو نشده ان ای سی سی قدرت بسیار بالایی در پیشگیری از نفوذ آب دارند برای قسمت‌هایی که رطوبت بالایی دارند از جمله حمام، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه بسیار مناسب هستند. با توجه به اینکه می‌توان بلوک‌هی NACC را در ابعاد بزرگ برش داد، استفاده از این بلوک‌های سبک باعث می‌شود تا سرعت ساخت‌وساز چند برابر شود. یکی دیگر از موارد مصرف بلوک‌های NACC در ساخت دیوار یا نازک کاری است، دلیل این انتخاب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت ساخت دیوارها شمرده می‌شود.

بلوک سبک NAAC  (بلوک بتنی اتوکلاو نشده) چیست؟

ما در عمران داتام شما را در راه‌اندازی خط تولید بلوک سبک همراهی می‌کنیم

در این مقاله درباره اینکه بلوک سبک NAAC یا بلوک بتنی اتوکلاو نشده چیست با شما صحبت کردیم. به‌یاد داشته باشید انتخاب هر کدام از انواع بلوک‌های سبک از جمله NACC، CLC و AAC بستگی به تشخیص متخصصین عمران و ساختمان‌سازی دارد. اگر برای مشورت در زمینه راه‌اندازی خط تولید بلوک سبک نیاز به مشورت و راهنمایی دارید با شماره تلفن ۰۲۱۷۶۲۱۸۹۹۲ تماس بگیرید. ما در شرکت توسعه عمران داتام به آدرس اینترنتی omrandatam.com آماده همکاری با متخصصین ساخت‌وساز در زمینه راه‌اندازی خط تولید بلوک سبک هستیم.