«کیلیان امباپه» می‌تواند از اینکه جهان هنوز او را به عنوان یک نابغه قبول نکرده، سردرگم و بیزار باشد. سپهر ستاری: در جریان مسابقات یورو ۲۰۲۰ در تابستان، شما این ناراحتی را به وضوح در چشمانش دیدید؛ جایی که او با «اولیویه ژیرو» دیگر مهاجم تیم ملی فرانسه دچار درگیری شد! در ادامه شرایط به […]

نابغه‌ای به نام «کیلیان امباپه»

«کیلیان امباپه» می‌تواند از اینکه جهان هنوز او را به عنوان یک نابغه قبول نکرده، سردرگم و بیزار باشد.

سپهر ستاری: در جریان مسابقات یورو ۲۰۲۰ در تابستان، شما این ناراحتی را به وضوح در چشمانش دیدید؛ جایی که او با «اولیویه ژیرو» دیگر مهاجم تیم ملی فرانسه دچار درگیری شد! در ادامه شرایط به تیرگی بیشتری گرایید و پس از هدر دادن ضربه پنالتی و حذف «خروس‌ها» از دور بازی‌ها، همه چیز بر علیه ستاره شد. حتی مادر «پل پوگبا» نیز روی سکوها به والدین کیلیان واکنشی جنجالی نشان داد.

در بازگشت از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا نیز امباپه ورود «لیونل مسی» به پاری‌سن‌ژرمن به نظاره نشست؛ اتفاقی که جایگاه او به عنوان پادشاه فوتبال فرانسه را زیر سوال می‌بُرد! کیلیان همواره به دنبال این بود که نقش اصلی را در تیمش ایفا نماید. بنابراین قابل پیشبینی است که او به هیچ عنوان مشتاق قرارگیری در سایه مسی و «نیمار جونیور» نباشد. به همین دلیل هم بود که برای جدایی از میلیونرهای پاریسی و پیوستن به باشگاه رئال مادرید در حد توان تلاش نمود. او هفته گذشته در همین خصوص گفت: «من فکر می‌کردم ماجراجویی‌ام در پاریس به پایان رسیده و به دنبال چیز دیگری بودم. جدایی از پاریس به عنوان قدم بعدی‌ام کاملاً منطقی بود.»

کیلیان اکنون نیمار را به خاطر پاس ندادن مورد انتقاد قرار می‌دهد و این شاید از امباپه سیمای یک بازیکن جوان را به تصویر بکشد که صراحتاً لایق این جایگاه نیست و ارزش این همه دردسر را ندارد! با این حال قاب اصلی توانایی‌های ستاره فرانسوی دقیقاً همان چیزی است که در نیمه دوم بازی نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا بین تیم‌های ملی فرانسه و بلژیک روی پرده رفت. جدالی که با پیروزی ۳ بر ۲ خروس‌ها به پایان رسید تا همگان در یک اندیشه واحد فرو بروند؛ اینکه بگویند: «بله؛ او واقعا ارزش کمی گلایه را دارد.»

اولین چیزی که می‌توان درباره جدال پنج‌شنبه شب فرانسه و بلژیک در تورین گفت این‌ست که این مسابقه بسیار پرهیجان و تماشایی بود؛ بلژیک پس از دو گل زودهنگام توسط «یانیک کاراسکو» و «روملو لوکاکو»، در حالی که «ادن آزار» هم‌تیمی احتمالی امباپه، نمایشی شگفت‌انگیز به تصویر کشید، در پایان نیمه نخست به عنوان تیم پیروز به رختکن رفت. فرانسه با سیستم ۱-۲-۴-۳ مد نظر «دیدیه دشان» بسیار کند نشان داد؛ این همان تغییری بود که سرمربی فرانسه پس از حذف باورنکردنی مقابل سوییس در یورو ۲۰۲۰ اعمال نمود. تلاش‌های «پل پوگبا» جواب نمی‌داد و «آنتوان گریزمان» هم تاثیر قابل توجهی در روند بازی نداشت. مثلث هجومی بلژیک هر وقت اراده می‌کرد، از خط دفاعی فرانسه می‌گذشت. بعد از آن جرقه زده شد؛ همان چیزی که در فوتبال بعضاً شاهدش هستیم و با آن به وجد می‌آییم!

«خروس‌ها» همانند لامپ‌های کم‌مصرفی بودند که کمی طول کشید تا روشن شوند ولی زمانی که روشن شدند، همه چشم‌ها را به خود خیره کردند و «امباپه» به عنوان سردمدارِ روشنایی‌بخش در شرایط تیره‌وتار فرانسه، پا به عرصه گذاشت.

در هر ضربه او به توپ «شور» و «هیجان» هم‌نوازی شگفت‌انگیزی روی پرده می‌بردند؛ ستاره‌ای که با هر حرکتش، مدافعان حریف را وادار می‌کرد تا به یک شغل جایگزین بیاندیشند. حرکت زیبای او بود که باعث شد «کریم بنزما» یکی دیگر از هم‌تیمی‌های احتمالی امباپه در «سانتیاگو برنابئو»، پس از یک ساعت گل اول فرانسه را به ثمر برساند.

چند دقیقه بعد کیلیان شخصاً پشت بلندگو رفت تا ماجرایی هیجان‌انگیز را برای حاضرین در ورزشگاه روایت نماید؛ جایی که بعد از اعلام خطا توسط VAR روی «آنتوان گریزمان» پشت توپ ایستاد تا به عنوان پنالتی‌زن تیم به عرض اندام مجدد بپردازد! همه چیز خبر از تثبیت یک سکانس کلیدی می‌داد؛ درام یا تراژدی؟ تلفن‌های همراه از جیب حاضرین در ورزشگاه خارج شد! این اولین باری بود که او پس از آن شب نحس در بخارست، پشت پنالتی می‌ایستاد؛ شبی که «یان سومر» پنالتی ضعیفش را مهار کرد و حذف فرانسه از جام ملت‌های اروپا را رقم زد!

اعتماد به نفس؟ دل و جرات؟ باوری قوی به یک داستان نجات‌بخش؟ انگیزه او برای زدن ضربه پنالتی هر چه که بود؛ ایستادنش پشت توپ در حضور آن همه ستاره، امری تحسین‌برانگیز و قابل توجه به حساب می‌آمد! سکانس بعدی اما به مراتب حماسی‌تر بود؛ بلند شدنِ سوت داور و ضربه‌ای که بدون قدرت زیادی به گوشه سمت راست شلیک شد! ضربه‌ای که حتی اگر «یان سومر» هم درون دروازه بود، با توجه به دقت و زاویه‌اش، باز هم تور دروازه را به لرزه درمی‌آورد.

جالب اینکه امباپه در این بازی ۹ دریبل موفق از خود به جای گذاشت؛ آن هم در شرایطی که ۲۷ بازیکن دیگرِ حاضر در زمین، مجموعاً موفق به ثبت ۷ دریبل موفق شدند! براساس آمار «اوپتا»، این دریبل‌ها ۳۶۴ متر را پوشش می‌دادند که بیش از اندازه‌ای بود که «کریم بنزما» و «آنتوان گریزمان» روی هم پوشش داده بودند. کیلیان یک گل زد، یک گل ساخت و چند موقعیت دیگر برای هم‌تیمی‌های خود فراهم نمود ولی چیزی که به اندازه این‌ها اهمیت داشت این بود که تماشای بازی او بار دیگر هیجان را به رگ فوتبال‌دوستان تزریق کرد.

جدال یک‌شنبه شب فرانسه مقابل اسپانیا، پنجاه‌ویکمین بازی ملی امباپه بود؛ جدالی که در آن کیلیان باز هم پایه‌گذار یکی از گل‌های حساس تیمش لقب گرفت و به جوان‌ترین بازیکنی که به آمار ۵۱ بازی ملی دست یافته، تبدیل شد. او اخیراً گفته بود که ممکن است پس از حواشی نقل‌و انتقالات و رفتاری که به خاطر از دست رفتن آن پنالتی با او شد، مدتی از تیم ملی خداحافظی کند که امیدواریم چنین تصمیمی نگیرد.

امباپه بدون شک لایق فرصتی مجدد است؛ اگر دچار شک شده‌اید، بازی‌هایش را یک بار دیگر به تماشا بنشینید تا به یاد آورید این ستاره ۲۲ ساله تا چه اندازه شگفت‌انگیز و نابغه است. عملکردهایی مانند بازی مقابل بلژیک به شما یادآوری می‌کند که او چه جواهر گران‌بهایی است و جهان باید هر چه سریع‌تر نبوغ او را بپذیرد!

نویسنده: نیک میلر

مترجم: سپهر ستاری

۲۵۸ ۴۱