خواندن این مطلب ۴ دقیقه زمان میبرد یکی از مهمترین و معروف‌ترین ابزارهای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، سرویس متعلق به سایت الکسا است که توسط شرکت آمازون، ارائه می‌شود. امروزه رنک الکسا (Alexa Rank) یا رتبه الکسای سایت، برای تمامی مدیران وب‌سایت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. الکسا وب‌سایت‌ها را بر اساس اطلاعات دریافتی از وب، رتبه‌ […]

خواندن این مطلب ۴ دقیقه زمان میبرد

افزایش رتبه الکسا

یکی از مهمترین و معروف‌ترین ابزارهای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، سرویس متعلق به سایت الکسا است که توسط شرکت آمازون، ارائه می‌شود. امروزه رنک الکسا (Alexa Rank) یا رتبه الکسای سایت، برای تمامی مدیران وب‌سایت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. الکسا وب‌سایت‌ها را بر اساس اطلاعات دریافتی از وب، رتبه‌ بندی می‌کند. مثلا برای مشاهده رتبه الکسای خبر آزاد با دامنه www.akhbarazad.com وارد سایت الکسا به ادرس www.alexa.com می شوید و نام سایت را میزنید. هر چه عدد رتبه کوچکتر باشد، یعنی رتبه الکسای آن بهتر است. ما در این مقاله ۹ نکته ساده، برای افزایش رتبه الکسا را، بیان خواهیم کرد.

۱-  افزایش رتبه الکسا با مشارکت در فروم‌ها و انجمن‌ها

مشارکت در فروم‌ها و تالارهای گفتمان بهترین وسیله برای تبلیغ و انتشار بلاگ/وب‌سایت است. شما می‌توانید با ثبت نام در آنها مقالات، نقدها و مطالب خود را در اختیار اعضا، قرار دهید. نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که قرار دادن تعداد زیادی از لینک‌ها ممکن است در ابتدا باعث شود که شما به عنوان یک Spammer شناسایی شوید. نیازی به گذاشتن لینک به صورت مستقیم وجود ندارد، زیرا لینک سایت در پروفایل کاربری شما به وضوح قابل دسترس است. این مشارکت را به صورت صحیح و منظم انجام دهید تا اثر فوق‌العاده آن را در بهبود رتبه الکسا مشاهده نمایید.

۲- یادداشت گذاشتن در بلاگ‌ها/وب‌سایت‌های دیگر

برای بالا بردن رتبه الکسا لیستی از بلاگ‌ها/وب‌سایت‌هایی که بازدیدکنندگان زیادی دارند و در فیلد کاری شما قرار می‌گیرند را تهیه نمایید. به آنها مراجعه کنید و نظرات واقعی و هوشمندانه خود را در موضوعاتی که در حال حاضر مورد بحث و گفتگو است قرار دهید. بلاگ‌هایی وجود دارند که، با گذاشتن یک نظر ممکن است صدها بازدید کننده را به سمت بلاگ شما راهنمایی کنند. از گذاشتن لینک‌های غیر ضروری و به کاربردن کلمات غیر اخلاقی در نظرات اجتناب کنید! در غیر این صورت از طرف موتورهای جستجوی اصلی و محوری به شما اخطار (red-flagged) داده خواهد شد. نوشتن یک نظر ساده و قابل تحسین می‌تواند در بالا بردن تعداد لینک‌های بازگشتی، کمک کند. این موضوع یکی از عوامل مهم در افزایش رتبه الکسا است.

افزایش رتبه الکسا

۳- بالا بردن رتبه الکسا با ثبت نام در تغذیه کننده‌های RSS

هنگامی که یک بلاگ منتشر می‌کنید، تغذیه کننده‌های RSS بهترین راه برای گرفتن پیغام شما و بیرون فرستادن و رساندن آنها به خوانندگان، در مقصد هدف هستند. تغذیه کننده‌های RSS  امکان پخش کردن پیغام‌ها و جذب خوانندگان به بلاگ، بر اساس موضوعات مورد علاقه و انتخابی شما را داده و خوانندگانی همیشگی را برای بلاگ شما ایجاد خواهند کرد. علاوه بر این، تغذیه کننده‌های RSS یک انتخاب عالی برای ابزارهای مختلفی هستند که به طور چشمگیری، در افزایش رتبه الکسا تاثیر گذارند.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه RSS چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

۴- نوشتن مطلب در مورد الکسا و بهینه سازی موتورهای جستجو

هنگامی که یک فرد وارد فضای یک بلاگ می‌شود، این کار باعث افزایش رتبه الکسا و رتبه آن صفحه می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود مطالبی که به بلاگ نویسان دیگر در رابطه با الکسا و SEO کمک می‌کند در بلاگ/وب‌سایت خود، بنویسید. با این‌کار می‌توانید ترافیک زیادی را به سمت بلاگ/وب‌سایت خود هدایت کنید که در رتبه Alexa تاثیرگذار است، اما باید اطلاعات قابل توجهی را در صفحات وب خود، به بازدیدکنندگان ارائه کنید.

۵- ارسال بلاگ/وب‌سایت برای موتورهای جستجو و فهرست‌های وب

فهرست‌های وب از زمان آغاز وب جهانی (World Wide Web) در سال ۱۹۹۰ میلادی در دسترس ما بوده‌اند و همچنان به عنوان یکی از مهمترین راه‌های تبلیغاتی برای کسب‌و‌کارهای آنلاین شناخته می‌شوند. داشتن یک لیست در یک وب‌سایت مشهور با ترافیک بالا می‌تواند، ترافیک زیادی را به سمت وب‌سایت شما هدایت کند. شما می‌توانید قضاوت کنید که این ترافیک بالا از سمت یک وب دایرکتوری تا چه میزان در افزایش رنک الکسا، تاثیر گذار خواهد بود.

۶-افزایش رتبه سایت در الکسا با شبکه‌های اجتماعی

گسترش شبکه‌های اجتماعی معمولا تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان را، به سمت وب‌سایت شما خواهد آورد و تاثیر مثبتی در رتبه Alexa خواهد داشت. بطور طبیعی شما نیازمند یک لینک حاوی محتویات با ارزش، به منظور توسعه هستید. برخی از مدیران وب‌سایت به این نتیجه رسیده‌اند که کاربران بسیاری در شرق آسیا از طرفداران نوار ابزارهای Alexa هستند، این عقیده بر اساس حضور وب‌سایت‌های آسیایی، دربین ۵۰۰ وب‌سایت اول در رتبه بندی Alexa می‌باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در صورتی که زمان و پتانسیل این کار را دارید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بالا بردن رتبه الکسا در 2019

۷- دوره ای به روز رسانی کنید!

هرچقدر که مطالب و پست‌های بیشتری بنویسد و مطالب خود را به روز رسانی کنید، در افزایش رنک الکسا موفق‌تر خواهید بود. اما مشخص نیست که افزایش رتبه به دلیل این است که، Alexa مطالب و پست‌های جدید را اسکن می‌کند و یا به دلیل هدایت بازدیدکنندگان به سمت بلاگ/وب‌سایت با بروز رسانی مطالب جدید است. با این وجود این نکته باید در نظر گرفته شود که بروز رسانی برای افزایش ترافیک، همیشه به نفع شما نیست! چراکه بسیاری از کاربران ممکن است آن را به عنوان هرزنامه (Spam) تلقی کنند. اگر شما یک بلاگ و یا سایت شخصی دارید بهترین تجربه نشان داده است که باید از گذاشتن بیش از یک پست در هر روز خودداری نمایید.

۸- از widget‌های Alexa  استفاده کنید

این یکی از اساسی ترین موارد است که باید در بلاگ/وب‌سایت خود برای افزایش رتبه الکسا انجام دهید. اگر شما نیز با این نظر موافقید می‌توانید رتبه Widget را به تنهایی در بلاگ/وب‌سایت خود قرار دهید. این کار می‌تواند رتبه Alexa  را به صورت جهشی افزایش دهد. هر تک کلیک که بر روی این Widget زده می‌شود، شمرده شده و باعث افزایش واقعی رتبه در Alexa می‌گردد.

widget‌های Alexa

استفاده از ویجت‌های Alexa یکی از بهترین شیوه‌ها برای افزایش رتبه در Alexa است، زیرا تمامی بازدیدها از وب‌سایت شما در رتبه بندی، منعکس خواهد شد. برای افزایش این اثر حتما وب‌سایت خود را به عنوان Home Page در جستجوگر اینترنتی خود، قرار دهید. این نوار ابزار شامل مسدود کردن پنجره‌های بازشو (Popup)، فیلد مربوط به یک موتور جستجو، یک پیوند به سایت Amazon.com، یک پیوند به سایت Alexa، اطلاعاتی راجع به رتبه سایتی که یک کاربر، در حال بازدید از آن است و پیوندهایی در ارتباط با سایتی که کاربر، در حال مشاهده آن است می‌شود.

۹- بالا بردن رتبه الکسا با نوشتن مطالب با کیفیت

با وجود تمامی راه‌های گفته شده موثرترین و قوی‌ترین روش برای افزایش رتبه الکسا، قراردادن محتوای مفید و منحصر به فرد در بلاگ/وب‌سایت می‌باشد. داشتن محتوای معتبر و با کیفیت به شما در فعالیت‌های بازاریابی، کمک خواهد کرد. هیچ‌گاه دنباله روی مدیران سایتی که همیشه از مطالب دیگران استفاده می‌کنند نشوید و سعی کنید با ذهنی باز، ایده‌های جدید خود را در سایت پیاده سازی نمایید.