اقتصادآنلاین نوشت: «جشن پایان مستاجری مردم ایران را برگزار می‌کنیم» این وعده عجیب رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی است. آن هم در شرایطی که ایران سخت‌ترین شرایط اقتصادی را پشت سر می‌گذارد و قیمت مسکن رکوردهای عجیب و غریبی به ثبت رسانده است. هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در پستی اینستاگرامی نوشت که […]

وعده عجیب وزیر راه و شهرسازی/ وضع مسکن ایرانی‌ها بهتر از اروپایی‌ها می‌شود!

اقتصادآنلاین نوشت: «جشن پایان مستاجری مردم ایران را برگزار می‌کنیم» این وعده عجیب رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی است. آن هم در شرایطی که ایران سخت‌ترین شرایط اقتصادی را پشت سر می‌گذارد و قیمت مسکن رکوردهای عجیب و غریبی به ثبت رسانده است.

هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در پستی اینستاگرامی نوشت که شاهد برگزاری جشن پایان مستأجری مردم ایران خواهیم بود. این ادعای عجیب رستم قاسمی در شرایطی مطرح می‌شود که تسنیم نوشته بررسی تحولات بازار مسکن تهران حاکی از آن است که طی ۱۰ سال اخیر قیمت مسکن حدود ۱۶۰۰ درصد افزایش یافته است. حالا مطابق آمار منتشر شده بانک مرکزی در آذرماه امسال متوسط قیمت مسکن در تهران با رشد ۱.۸ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان افزایش یافته است و بر اساس گفته عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس دوره انتظار برای خانه دار شدن دهک اول به ۱۷۸ سال رسیده است!

او توضیح داده است که طول انتظار خانه‌دار شدن برای دهک‌های دوم و سوم به ترتیب به حدود ۱۰۹ و ۷۹ سال رسیده است.

جالب است که بدانید این گزارش مربوط به وضعیت استان‌های محروم نیست و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تهران مستاجرنشین‌ترین استان ایران است و حدود ۵۱ درصد جمعیت آن اجاره‌نشین هستند.

منصور آرامی، عضو کمیسیون عمران مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفته است که به ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز است و در حالی که سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز است، حجم تولید مسکن در سال فقط حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است.

در این شرایط رستم قاسمی، در ادعایی عجیب اعلام کرده است که شاهد جشن پایان مستاجری مردم ایران هستیم! این ادعای عجیب در حالی مطرح می‌شود که پیش از دولت سیزدهم محمود احمدی‌نژاد هم وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی مهر را داده بود اما در نهایت فقط توانست نیمی از این تعداد مسکن را بسازد و با گذشت حدود ۱۵ سال هنوز پرونده مسکن مهر به طور کامل بسته نشده است.

ادعای عجیب وزیر راه و شهرسازی در شرایطی مطرح می‌شود که اداره آمار کمیسیون اتحادیه اروپا (یورواستات) با انتشار گزارشی در مورد وضعیت مالکیت و اجاره منازل مسکونی در کشورهای عضو این اتحادیه طی سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد اروپایی‌ها مالک مسکن هستند و ۳۰ درصد دیگر اجاره‌نشین به شمار می‌آیند. بر اساس این گزارش بیشترین سهم مالکیت در رومانی ثبت شده، کشوری که ۹۶ درصد از جمعیت آن در خانه‌هایی زندگی می‌کرده‌اند که مالک آن بوده‌اند.

با این حال مشخص نیست رستم قاسمی بر اساس کدام محاسبات اقتصادی وعده می‌دهد که وضعیت اجاره‌نشینی در ایران را از اروپا پیش‌تر بوده و به اجاره‌نشینی در کشور پایان می‌دهد آن هم در شرایطی که ایران در سخت‌ترین شرایط اقتصادی چند دهه اخیر به سر می‌برد.

۲۲۳۲۲۵