ایرنا نوشت: نویسنده و کارگردان پویانمایی «فیلشاه» گفت: متاسفانه کودکان و نوجوانان در سینماها فراموش شده‌اند، طوری که می‌توان گفت «فیلم کودک و نوجوان» نداریم. هادی محمدیان در گفت وگوی با بیان این که جشنواره رشد قدیمی‌ترین رویداد فرهنگی و هنری کشور است، اظهارکرد: من در دوره دانش‌آموزی تجربه حضور در این جشنواره را داشته‌ام […]

کارگردان «فیلشاه» : فیلم کودک و نوجوان نداریم

ایرنا نوشت: نویسنده و کارگردان پویانمایی «فیلشاه» گفت: متاسفانه کودکان و نوجوانان در سینماها فراموش شده‌اند، طوری که می‌توان گفت «فیلم کودک و نوجوان» نداریم.

هادی محمدیان در گفت وگوی با بیان این که جشنواره رشد قدیمی‌ترین رویداد فرهنگی و هنری کشور است، اظهارکرد: من در دوره دانش‌آموزی تجربه حضور در این جشنواره را داشته‌ام و به عنوان مخاطب، چند مستندی را که در آن پخش شده است، مشاهده کرده‌ام که داستان و موضوع آن به خوبی در خاطرم مانده است.

وی با اشاره به حیطه فعالیت خود در تولید پویانمایی اظهار کرد: عمده مخاطبان جشنواره رشد، کودک و نوجوان هستند و در سنی به سر می‌برند که جهان‌بینی آنان شکل می‌گیرد و نسبت به جهان و خود دیدگاه پیدا می‌کنند، از این جهت آثار پویانمایی می‌توانند به رشد این قشر کمک کنند.

محمدیان درباره کارویژه آثار سینمایی آموزشی اضافه کرد: بسیاری مطالب را نمی‌توان بدون مثال تصویری به مخاطب انتقال داد، از این رو فیلم و خصوصا پویانمایی، می‌تواند با تصویرسازی مسائل آموزشی به خانواده و مربی کمک کند.

تفکیک فیلم‌ها به آموزشی و غیر آموزشی کار زیاد درستی نیست

کارگردان پویانمایی «فیلشاه» به اثر فیلم بر جامعه اشاره کرد و گفت: تفکیک فیلم‌ها به آموزشی و غیر آموزشی کار زیاد درستی نیست، زیرا تمام فیلم‌های دنیا، حتی آنان که خود را صاحب ایدئولوژی نمی‌دانند، چیزی را آموزش می‌دهند و اصلا آموزش، بخشی جدانشدنی از «تصویر» است.

محمدیان استفاده از فنون بصری را عاملی برای انتقال بهتر تصویر دانست و اذعان کرد: برخی خیال می‌کنند فیلم‌های آموزشی باید سبک و الگوی خاصی داشته باشند، در حالی که بهترین فیلم‌های دنیا با وجود آن که نام «آموزشی» روی خود ندارند، مسائل مختلفی را به مخاطب القا می‌کنند و به وی آموزش می‌دهند.

وی در تشریح کارکردهای منحصر به فرد جشنواره فیلم رشد اظهار کرد: می‌توان در جشنواره رشد، ضمن نمایش آثار برتر آموزشی، تحلیل‌ها و کارگاه‌هایی هم تشکیل داد تا بتوان از فیلم بهره بهتری برد.
محمدیان اضافه کرد: متاسفانه کودکان و نوجوانان در سینماها فراموش شده‌اند، طوری که می‌توان گفت «فیلم کودک و نوجوان» نداریم.

وی افزود: اگر فضایی از سوی جشنواره فیلم رشد فراهم آید که هر سال چند فیلم مستند، پویانمایی و داستانی در حوزه کودک و نوجوان ارائه شود، می‌توان این جشنواره را موفق ارزیابی کرد.

پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از هفتم تا سیزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد. اطلاع‌رسانی خبرها و رویدادهای مربوط به این دوره جشنواره در پایگاه اینترنتی به نشانی eff.roshd.ir صورت خواهد گرفت.

۵۷۵۷