ایلنا نوشت:رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل خاطر نشان کرد: رسم بنکداری در یک قرن اخیر این بود که حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ تن محصول در ابتدای فصل برداشت خرید و دپو می‌کردند و در طول سال آن را توزیع می‌کردند، اما امسال به بازار ورود نکردند. علاوه بر بالا بودن قیمت برنج، اعتراضات اخیر نیز انگیزه […]

 نرخ برنج طارم به ۸۰ هزار تومان رسید/ اعتراضات اخیر تمایل بانکداران به خرید را کاهش داد

ایلنا نوشت:رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل خاطر نشان کرد: رسم بنکداری در یک قرن اخیر این بود که حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ تن محصول در ابتدای فصل برداشت خرید و دپو می‌کردند و در طول سال آن را توزیع می‌کردند، اما امسال به بازار ورود نکردند. علاوه بر بالا بودن قیمت برنج، اعتراضات اخیر نیز انگیزه خرید را کاهش داد چراکه بنکداران تمایلی برای دپو کردن ندارند.

 نرخ برنج طارم به ۸۰ هزار تومان رسید/ اعتراضات اخیر تمایل بانکداران به خرید را کاهش داد

حسن تقی‌زاده از کاهش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت برنج طارم در بنکداری شهرهای شمالی خبر داد و گفت: بازار در رکود مطلق به سر می‌برد و این ذهنیت ایجاد شده است که مردم تمایلی برای مصرف برنج ندارند؛ عدم تمایل مردم به خرید برنج داخلی باعث شد که نرخ طارم در بنکداری‌ها به کیلویی ۸۰ هزار تومان برسد.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت انگیزه خرید برنج را در مردم تقویت نکرد، گفت: نرخ برنج‌های کشت دوم نزدیک به کشت اول شده است چراکه تمایلی برای خرید برنج وجود ندارد؛ نرخ سایر ارقام برنج نیز کاهشی است بطوریکه ندا کیلویی ۴۰ هزار تومان، شیرودی کیلویی ۴۵ هزار تومان و فجر کیلویی ۶۰ هزار تومان در بنکداری بفروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل در پاسخ به این پرسش که سال گذشته با افزایش نرخ برنج انگیزه کشت برنج از سوی کشاورزان تقویت شد این در حالیست که امسال مردم تمایلی برای خرید برنج از خود نشان نمی‌دهند در این میان تکلیف کشاورزان چه خواهد شد؟ گفت: برنج به میزان کافی در شهرهای شمالی موجود است و ۷۰ تا ۸۰ درصد برنج در منطقه موجود و از شهرهای شمالی خارج نشده است؛ دولت نیز در این میان ورود نکرده است و فقط شعار می‌دهد چرا که امکانات خرید و نقدینگی برنج را ندارند.

تقی‌زاده تصریح کرد: دولت سیاست کشت قراردادی برنج و خرید تضمینی برنج را مطرح کرد اما متاسفانه هیچیک از این برنامه‌ها را نتوانست اجرا کند؛ دولت نمی‌تواند بازار را با سخن و شعار کنترل کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به عدم تمایل خرید از سوی بنکداران، اذعان کرد: رسم بنکداری در یک قرن اخیر این بود که بنکداران حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ تن محصول در ابتدای فصل برداشته خرید و دپو می‌کردند و در طول سال آن را توزیع می‌کردند. اما امسال بنکداران به بازار ورود نکردند. علاوه بر بالا بودن قیمت برنج، اعتراضات اخیر نیز انگیزه خرید را کاهش داد چراکه بنکداران تمایلی برای دپو کردن ندارند.

وی افزود: همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در حد مصرف ماهیانه اقدام به خرید می‌کنند این در حالیست که در سال‌های گذشته حداقل برای یکسال نیاز خود را تامین و دپو می‌کردند اما از آنجایی‌که بازار رو به پایین است در حجم بالا خرید منطقی نیست.

به گفته وی؛ با وجود کاهش قیمت برنج در شهرهای شمالی همچنان برنج شمال در واحدهای صنفی در شهرهای شمالی بالای ۱۰۰ هزار تومان است و در این میان یک عده محدود سو استفاده می‌کنند.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در پایان خاطر نشان کرد: دولت نرخ تضمینی برنج را اعلام نکرد فقط یک نرخ داد که برنج نباید بیشتر و یا کمتر از نرخ اعلامی به‌فروش برسد.

بیشتر بخوانید:

۲۲۰