باشگاه خبرنگاران جوان نوشت : تاکنون وعده‌های بسیاری برای بسته شدن پرونده مسکن مهر داده شده اما هنوز تعداد زیادی از واحدها به دلیل مشکلات زیربنایی و روبنایی و مسائل حقوقی امکان تحویل به متقاضیان را ندارند. مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکنی در دهه‌های گذشته بوده که در دولت نهم و دهم اجرای […]

مسکن مهر ؛ یک دهه چشم‌انتظاری برای تحویل واحد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت : تاکنون وعده‌های بسیاری برای بسته شدن پرونده مسکن مهر داده شده اما هنوز تعداد زیادی از واحدها به دلیل مشکلات زیربنایی و روبنایی و مسائل حقوقی امکان تحویل به متقاضیان را ندارند.

مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکنی در دهه‌های گذشته بوده که در دولت نهم و دهم اجرای این طرح کلید خورد، اما هنوز بعد از گذشت بیش از یک دهه بسیاری از متقاضایان در شهرهای مختلف چشم انتظار تحویل این واحدها هستند.

واحدهای مسکن مهر هنوز در بسیاری از شهرها به ویژه شهرهای جدید تهران از جمله پرند، پردیس، هشتگرد نیمه تمام باقی مانده و افزایش مدت ساخت این واحدها باعث شده که بسیاری از این پروژه‌ها با افزایش قیمت روبرو شوند.

حسینی یکی از متقاضیان واحد مسکن مهر در پردیس گفت: مسکن مهر کمک بزرگی به افرادی که خانه ندارند و اجاره نشین هستند، کرد تا صاحب خانه شوند و از مشکلات آن‌ها کاسته شود اما گاهی شاهد تاخیر در تحویل آپارتمان‌های مسکن مهر هستیم و این موضوع متقاضان را با مشکل مواجه می‌کند.

او ادامه داد: ما متقاضی مسکن مهر فاز ۱۱ زون ۲ شهر جدید پردیس استان تهران هستیم. از سال ۹۰ چشم انتظار تحویل واحدهای خود بوده ایم، اعلام کردند که شهریور ماه و یا نهایتا تا مهر ماه به ما تحویل می دهند، اما همچنان خبری از تحویل مسکن‌ نیست در حالی که بسیاری از واحدهای آپارتمانی آماده تحویل هستند و فقط محوطه سازی و انشعابات مانده، اما به همین شکل رها شده است.

همچنین محسنی یکی دیگر از متقاضیان در پرند اعلام کرد: قرار بود واحد مسکن مهر در پرند را سال ۹۲ با مبلغ ۵۰ میلیون تومان به ما تحویل دهند، اما بعد از گذشت چند سال نه تنها این واحدها را به ما تحویل نداده اند بلکه قیمت تمام شده ساخت این واحدها از ۵۰ میلیون تومان به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

او ادامه داد: اگر من همان زمان در این منطقه خود اقدام به خرید یک واحد مسکونی می‌کردم زودتر و ارزان‌تر این واحد را تحویل می‌گرفتم.

حدود دو هزار واحد مسکن مهر مشکل حقوقی دارند

به گفته آقای خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در شهرهای بالای صدهزار نفر که مسئول اجرای این واحدها اداره کل راه وشهرسازی استان تهران است، حدود ۱۰۰ درصد واحدهای مسکن مهر تحویل داده شده و تنها ۳۲۷ واحد باقی مانده است که مشکل حقوقی دارند.

به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران، برای حل مشکل حقوقی این واحدها به قوه قضائیه، استانداری و وزارت راه و شهرسازی نامه نگاری کرده ایم.

او می‌گوید: در شهرهای کمتر از صد هزار نفر حدود دو هزار و ۱۴۸ واحد مانده که تاکنون مشکل ۸۰۰ واحد حل شده و برای سایر واحدها هم مسائل حقوقی آن‌ها مطرح است.

محبت خواه گفت: در حوزه مسائل حقوقی هم مشکل به گونه‌ای است که بین پیمانکار و تعاونی مشکلاتی ایجاد شده و کار به جایی رسیده که اقدام به شکایت کردند.

مشکل فاز ۱۱ مسکن مهر پردیس تا پایان سال برطرف می شود

علی جعفری معاون وزیر راه وشهرسازی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: واحدهای مسکونی زون ۲ و ۳ در فاز ۱۱ مسکن مهر پردیس ساخته شده، اما به دلیل تثبیت دیوارهای حائل، تکمیل خیابان‌ها و دسترسی‌ها با مشکل مواجه شده است و باید خیابان‌ها به سطح صفر برسد تا امکان لوله گذاری انشعابات و تاسیسات شهری ایجاد شود.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ما مجبور هستیم یک زمانی برای تکمیل دیوارهای حائل برای بستر عرصه خیابان و معابر داشته باشیم و در این حوزه پیگیر تامین اعتبارت هستیم.

او می‌گوید: امیدوار هستیم تا پایان سال بتوانیم سیاست شهری و تاسیسات زیربنایی مورد نیاز سکونت در مسکن‌های مهر فاز ۱۱ پردیس را کامل کرده و این واحدها را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

براساس این گزارش رستم قاسمی وزیر پیشین راه وشهرسازی اعلام کرده بود که پرونده مسکن مهر را تا پایان امسال می‌بندیم، اما با توجه به مشکلات حقوقی وتعاونی که بسیاری از این واحدها دارند بعید به نظر می‌رسد این واحدهای باقی مانده تا پایان سال به اتمام برسند.

گفتنی است کل واحدهای مسکن مهر شهر جدید پرند ۹۵ هزار و ۶۷۲ واحد است که از این تعداد ۹۲ هزار و ۶۲۳ واحد در تعهد شرکت و دارای متقاضی بوده که ۷۸ هزار و ۴۴۵ واحد از آن فروش اقساطی شده است. در زمان حاضر تعداد واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر پرند ۶هزار و۵۴۳ واحد است.

همچنین کل واحدهای مسکن مهر شهر جدید هشتگرد ۴۸ هزار و ۹۲۳ واحد است که از این تعداد ۳۸ هزار و ۴۰۴ واحد در تعهد شرکت شهرهای جدید بوده و دارای متقاضی است از این تعداد ۳۰ هزار و ۹۶۹ واحد فروش اقساطی شده و ۷۱۲۱ واحد باقی‌مانده که تا پایان امسال تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود. تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر جزو تعهد شرکت عمران شهرهای جدید است که نیازمند حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار بوده است.

کل واحدهای مسکن مهر ۲میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بود که از این تعداد یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۶۰۰ واحد دولتی بود. به عبارت دیگر این واحدها در اراضی دولتی ساخته شده اعم از تفاهمنامه‌های سه جانبه و تعاونی‌های مسکن. از این تعداد ۸۴۳ هزار واحد پروژه های خودمالک بود که در قالب آن واحدهای مسکن مهر در زمین‌ مردم ساخته شده و فقط از تسهیلات ارزان‌قیمت دولتی برای ساخت و ساز استفاده شده است. این قالب پروژه‌ها هیچ مشکلی نداشتند و هزینه‌ای را به دولت تحمیل نکردند.

در صورتی که این واحدهای مسکن مهر تا پایان امسال هم به بهره برداری نرسد با توجه به افزایش چشم گیر قیمت مصالح ساختمانی و تاسیسات روبنایی و زیربنایی، شاهد رشد قیمت‌های تمام شده خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

۴۶۲۲۰