فردای اقتصاد نوشت : دیدترین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) نشان داد شاخص قیمت مواد غذایی به کمترین سطح از ابتدای سال جاری میلادی رسیده است. گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) نشان داد هر چند میانگین قیمت جهانی غذا در نوامبر ۲۰۲۲ تا حد زیادی نسبت به ماه قبل بدون تغییر […]

 برای اولین بار بعد از جنگ روسیه و اوکراین مواد غذایی ارزان شد

فردای اقتصاد نوشت : دیدترین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) نشان داد شاخص قیمت مواد غذایی به کمترین سطح از ابتدای سال جاری میلادی رسیده است.

گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) نشان داد هر چند میانگین قیمت جهانی غذا در نوامبر ۲۰۲۲ تا حد زیادی نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده‌است اما نسبت به اوج تجربه شده در سال جاری از کاهش بیش از ۱۵ درصدی حکایت می‌کند.
قیمت جهانی مواد غذایی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در ماه فوریه رو به افزایش گذاشته و به اوج های عجیبی طی سال‌های گذشته رسیده بود. حالا بر اساس جدیدترین گزارش فائو، شاهد تداوم افت قیمت مواد غذایی هستیم و شاخص قیمت کل نیز در ماه نوامبر به کمترین سطح از ابتدای سال جاری میلادی رسیده است.

بر اساس این گزارش، در کنار کاهش ۰.۱۵ درصدی شاخص قیمت مواد غذایی در ماه نوامبر نسبت به یک ماه قبل، قیمت لبنیات با افت ماهانه ۱.۷ درصدی بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرد و پس از آن قیمت غلات با افت ۱.۲ درصدی مواجه شد. قیمت گوشت نیز در این ماه ۰.۹ درصد ارزان‌تر شد اما دو شکر و روغن‌های گیاهی با رشد ماهانه قیمت همراه شدند. قیمت شکر نسبت به اکتبر ۵.۲ درصد افزایش را نشان داد و روغن‌های گیاهی نیز ۲ درصد افزایش قیمت را نشان دادند تا بخش زیادی از افت قیمت سایر مواد غذیی اشاره شده چندان در شاخص کل قیمت منعکس نشود.
با این حال بررسی‌ها نشان می‌‍‌دهد شاخص قیمت تمام مواد غذایی نسبت به اوج‌های ثبت شده در سال جاری کاهش محسوسی را تجربه کرده‌اند. در این میان قیمت روغن‌های گیاهی در ماه نوامبر نسبت به شاخص ۲۵۱.۸ واحدی ثبت شده در ماه مارس، افت ۳۸.۶ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت غلات نیز در همین بازه زمانی بیش از ۱۳ درصد ارزان‌تر شد. پس از آ« نوبت لبنیات رسید که با افت ۸.۵ درصدی نسبت به اوج ثبت شده در ماه جون، در رتبه سوم بیشترین کاهش قیمت مواد غذایی جای گیرد. گوشت نیز در ماه نوامبر نسبت به اوج ثبت شده در مارس ۲۰۲۲، کاهش قیمت ۱۵ درصدی را تجربه کرد. شکر با کمترین افت قیمت همراه شد و نسبت به ماه آوریل (اوج ثبت شده در یک دهه اخیر)، ۵.۹ درصد ارزان‌تر شده است.

بیشتر بخوانید:

۴۶۲۲۰