دیجیاتو نوشت: شبکه اجتماعی جدیدی در ایران شروع به کار کرده که شباهت بسیار زیادی با پلتفرم توییتر دارد. شبکه اجتماعی «ویراستی» که ظاهرا به تازگی آغاز به کار کرده، طراحی شبیه به توییتر دارد و در نگاه اول می‌توان از آن به عنوان «توییتر بومی» یاد کرد. شباهت‌های طراحی و تجربه کاربری ویراستی با […]

سازندگان آی‌گپ از توییتر بومی رونمایی کردند / عکس

دیجیاتو نوشت: شبکه اجتماعی جدیدی در ایران شروع به کار کرده که شباهت بسیار زیادی با پلتفرم توییتر دارد.

شبکه اجتماعی «ویراستی» که ظاهرا به تازگی آغاز به کار کرده، طراحی شبیه به توییتر دارد و در نگاه اول می‌توان از آن به عنوان «توییتر بومی» یاد کرد. شباهت‌های طراحی و تجربه کاربری ویراستی با توییتر آنقدر زیاد است که حتی لوگوی آن یادآور پرنده آبی توییتر است. سازنده این شبکه اجتماعی در ایران شرکت «توسعه سامانه پویش رسانه آسیا»، و شناخته‌شده‌ترین محصول آن هم پیام‌رسان گپ است.

انتشار این شبکه اجتماعی البته با زمانی همراه شده که فارغ از افزایش شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های فیلتر شده، تمام تصمیم‌گیران فضای مجازی از دولت گرفته تا مجلس و نهادهای بالادستی، تاکید می‌کنند که کاربران باید وارد پلتفرم‌های داخلی شوند و نیاز آن‌ها به پلتفرم‌های خارجی کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی، پلتفرمی که شباهت بسیاری با یک توییتر ایرانی شده دارد، در حال توسعه و آماده‌ی جذب کاربران می‌شود.

مدیرعامل ویراستی البته هرگونه حمایت دولتی را در مقطع کنونی رد می‌کند اما باید دید آیا در آینده از حمایت‌های متنوع دولت برخوردار خواهد شد یا خیر. نگاهی به فضای این پلتفرم، از لوگوی آن گرفته تا فضای رابط کاربری آن، همگی تداعی کننده شبکه اجتماعی توییتر است. انجیدنی در پاسخ به این سوال دیجیاتو که اگر ویراستی یک توییتر ایرانی نیست چرا تا این حد از نظر ظاهری به توییتر شبیه است، گفت که آنها قصد داشتند رابط کاربری که برای کاربران آشنا است را عرضه کنند و روی یک فرمولی که جواب خود را پیش کاربران پس داده، تمرکز کنند.

سازندگان آی‌گپ از توییتر بومی رونمایی کردند / عکس

مدیرعامل ویراستی در پاسخ به این پرسش که چرا در روزهای اوج فیلترینگ و اختلالات در شبکه اینترنتی کشور تصمیم به عرضه ویراستی گرفته‌اند و آیا قرار است در آینده تغییراتی در نوع دسترسی به اینترنت ایجاد شود یا خیر اعلام کرد: «تصور نمی‌کنم دسترسی به توییتر از شرایط فعلی بتواند سخت‌تر شود. بحث اینترنت طبقاتی و… را هم ما نه در جریانش هستیم و نه می‌دانیم واقعا اجرا شدنی است یا نه. واقعیت اینست که ما سیاست‌های خود را بر اساس حرف مسئولان و تصمیم‌های این افراد پیش نمی‌بریم. چرا که مسئولین هر چند ماه یکبار عوض می‌شوند و تصمیمات تازه‌ای اخذ می‌شود و عملا نمی‌توان روی این وعده‌ها اطمینانی حاصل پیدا کرد.»

او باور دارد که بسیاری از ایرانیان اسم توییتر را هم نشنیده‌اند و از همین رو ویراستی می‌خواهد این خلا را جبران کند: «این پروژه قبل از حوادث اخیر طراحی و توسعه یافته و بعد از عرضه عمومی آن، این اتفاقات در کشور رخ داد. از همین رو هم ما هیچ تبلیغ رسانه‌ای برای ویراستی نکردیم تا مبادا کسی فکر کند که این محصول پس از این حوادث عرضه شده است.»

ویراستی ویژگی‌هایی نظیر تیک آبی برای اشخاص حقیقی و حقوقی دارد و در بخش توضیحات خود تاکید کرده «ما هرگز اطلاعات کاربران را با هیچ شخصی به اشتراک نمی‌گذاریم.» هرچند این موضوع بر اساس قانون کشور، چندان شدنی به نظر نمی‌رسد. اما ویراستی تاکید کرده داده‌هایی را ذخیره می‌کند که برای عملکرد درست برنامه به آنها نیاز است.

تصمیم‌گیران درباره اینترنت در ایران، در ماه‌های اخیر بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال راه‌اندازی و تقویت پلتفرم‌های بومی بوده‌اند. حالا هم پلتفرمی از راه رسیده که در نگاه اول تفاوت ویژه‌ای با توییتر ندارد. باید دید سرنوشت این شبکه اجتماعی چه خواهد بود.

۵۸۵۸