دیجیاتو نوشت: خوشه پروین (The Pleiades) را می‌توان معروف‌ترین خوشه ستاره‌ای در آسمان شب دانست. کسانی که خوشه ستاره‌ای پروین را برای اولین بار در تاریخ ثبت کردند، احتمالا حتی نمی‌توانستند حدس بزنند که روزی این خوشه ستاره‌ای زیبا را با این وضوح و شفافیت مشاهده خواهیم کرد. خوشه پروین (The Pleiades) را می‌توان معروف‌ترین […]

عکس | زیبایی خیره‌کننده هفت خواهر آسمانی

دیجیاتو نوشت: خوشه پروین (The Pleiades) را می‌توان معروف‌ترین خوشه ستاره‌ای در آسمان شب دانست.

کسانی که خوشه ستاره‌ای پروین را برای اولین بار در تاریخ ثبت کردند، احتمالا حتی نمی‌توانستند حدس بزنند که روزی این خوشه ستاره‌ای زیبا را با این وضوح و شفافیت مشاهده خواهیم کرد.

خوشه پروین (The Pleiades) را می‌توان معروف‌ترین خوشه ستاره‌ای در آسمان شب دانست که حتی از شهری با آلودگی نوری بالا با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید:

خوشه پروین منطقه‌ای از آسمان را چند برابر اندازه ماه کامل پوشش می‌دهد. این خوشه با نام‌های هفت خواهر و M۴۵ نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۴۰۰ سال نوری و به سمت صورت فلکی ثور (گاو) قرار دارد.

عکس | زیبایی خیره‌کننده هفت خواهر آسمانی

با نوردهی طولانی از یک مکان تاریک، ابر غبار اطراف خوشه ستاره‌ای آشکار می‌شود. در تصویر امروز ناسا، عکس با نوردهی ۱۱ ساعته از رصدخانه سایدینگ اسپرینگ استرالیا (Siding Spring Observatory) گرفته شده است.

یک افسانه درباره خوشه پروین با چاشنی مدرن رایج است که می‌گوید یکی از ستارگان درخشان‌تر، از زمان نامگذاری خوشه محو شده و تنها شش خواهر با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باقی مانده است. با این حال تعداد واقعی ستارگان قابل مشاهده، بسته به تاریکی آسمان اطراف و وضوح دید ناظر، ممکن است بیشتر یا کمتر از هفت باشد.

۵۸۵۸