ایسنا نوشت: رئیس سازمان ثبت احوال کشور از تحویل بیش از هشت میلیون از ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند معوق به شهروندان خبر داد. هاشم کارگر در مراسم گرامیداشت روز ملی ثبت احوال و رونمایی از پایگاه اطلاعات خانوار و طرح‌های هویتی کشور گفت: سوم دی‌ماه روز ملی ثبت احوال را به همکارانم تبریک می‌گویم. […]

سرنوشت کارت‌های ملی هوشمند چه شد؟

ایسنا نوشت: رئیس سازمان ثبت احوال کشور از تحویل بیش از هشت میلیون از ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند معوق به شهروندان خبر داد.

هاشم کارگر در مراسم گرامیداشت روز ملی ثبت احوال و رونمایی از پایگاه اطلاعات خانوار و طرح‌های هویتی کشور گفت: سوم دی‌ماه روز ملی ثبت احوال را به همکارانم تبریک می‌گویم. بیش از یک قرن از عمر این سازمان می‌گذرد و میراثی است که به ما رسیده و ارائه خدمات آن همچنان ادامه دارد.

وی افزود: مردم ایران در طول این سال‌ها از خدمات این سازمان بهره‌مند بودند و هر کس که هویت ایرانی دارد و به دنیا می‌آید این سازمان مدارک هویتی را به وی ارائه می‌کند. دستگاه‌های حاکمیتی و حتی بخش خصوصی هنگامی که می‌خواهند خدماتی ارائه دهند، بر اساس مدارک هویتی که ثبت احوال می‌دهد خدمات خود را ارائه می‌دهند. ثبت احوال جنس خدماتی داشته و خواهد داشت اما در تلاش است تاثیرگذاری بیشتری در موضوعات تصمیم ساز و برنامه‌های اصلی کشور داشته باشد.

سرنوشت کارت‌های ملی هوشمند چه شد؟

وی ادامه داد: از پایگاه‌های اطلاعاتی ایجاد شده باید بهره بگیریم و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار دهیم. آمارها و گزارش‌های هویتی مختلفی که ما باید تولید کنیم قطعا مورد استفاده دستگاه‌های مختلف قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ارائه گزارشی از اقدامات این سازمان ظرف یک سال گذشته گفت: ما در یک سال گذشته به سمتی حرکت کرده‌ایم که باید برخی کمبودهای گذشته را جبران می‌کردیم همانند موضوع کارت‌های ملی که تعویقی در آن وجود داشت، اما توانستیم تولید انبوه را آغاز کنیم و در حال حاضر بیش از هشت میلیون از ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمندی که بدهی سازمان به شهروندان بود را تحویل داده‌ایم و مابقی را نیز به زودی تحویل خواهیم داد.

وی تاکید کرد: صدور کارت ملی برای ایرانیان خارج از کشور یکی دیگر از دغدغه‌های موجود بود که خوشبختانه ارتباط با این عزیزان برقرار شد و با هماهنگی وزارت امور خارجه درخواست کارت ملی در نمایندگی‌های ایران دریافت و پس از دریافت بر خط اطلاعات، کارت‌های ملی صادر و از طریق همین نمایندگی‌ها به شهروندان ایرانی ارائه شد و فعال سازی کارت‌ها نیز در همین نمایندگی‌ها انجام می‌شود. بیش از هشت نمایندگی که آخرین آنها در واشنگتن و سازمان ملل با حضور رئیس جمهور کار خود را آغاز کرد، به صورت نمادین چند کارت ملی به ایرانیان تقدیم شد.

کارگر با اشاره به اینکه برای ارائه اطلاعات هویتی تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است، افزود: تخصیص شناسه و کارت شناسه ایرانیان فاقد شناسنامه از دغدغه هموطنان بود که تابعیت آنها مشخص نبود و شناسنامه نداشتند و به تبع این موضوع از خدمات اجتماعی محروم می‌ماندند. این شناسه ایجاد و کارت آن طراحی شده که امروز از آن رونمایی شد. همچنین ایجاد پایگاه خانوار که توسط وزیر کشور رونمایی شد سرویس‌هایی را در خرداد ماه سال جاری در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار داد و در شهریور ماه نیز نسخه عمومی آن راه اندازی شد.

وی افزود: سامانه هویت یکتا ایرانیان (سهیم) که در این درگاه خدمات بسیاری ارائه می‌شود علاوه بر اطلاعات خانوار نشانی هموطنان نیز در آن وجود دارد که قابلیت ویرایش نیز در آن دیده شده است. نرخ باروری نیز مبتنی بر اطلاعات ثبتی برای اولین بار در کشور ارائه شد. در حقیقت سازمان به سمتی حرکت کرده که اطلاعات هویتی را مبتنی بر آمار ثبتی ارائه دهد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به سامانه روابط سببی و نسبی گفت: این سامانه به عنوان پایگاهی مهم در کشور شناسانده شد و خوشبختانه در بودجه سال آینده ردیفی برای آن در نظر گرفته خواهد شد. همچنین سامانه‌ای با عنوان سامانه تصاویر راه اندازی شده که برای موضوعات هویتی بکار گرفته می‌شود و چند سالی است که روی آن کار انجام شده است. همچنین اقدام دیگر موثر و ارزشمند، گرفتن مجوز تشکیل اداره کل فناوری اطلاعات در سازمان ثبت احوال است که مجوز آن از سازمان امور استخدامی دریافت شده و می‌تواند کمک موثری در سازمان باشد.

وی تاکید کرد: وضعیت معیشت کارکنان وزارت کشور و به ویژه ثبت احوال بارها توسط وزیر کشور پیگیری شده لذا ما هم در جهت ارتقاء معیشت همکاران نجیب و سخت کوشمان در سازمان ثبت احوال ورود پیدا کردیم و در ابتدای کار قولی دادیم که نظام معیشت و پرداخت در سازمان عادلانه شود. لذا با تمام مشکلات موضوع ارتقاء و حرکت به سمت عادلانه شدن پیگیری شد و خوشبختانه شورای حقوق و دستمزد با ۵۰ درصد افزایش فوق‌العاده ویژه کارکنان ثبت احوال موافقت کرد و امیدواریم این موضوع در هیات وزیران نیز به نتیجه برسد.

بیشتر بخوانید:

۲۷۱