ایسنا نوشت: سخنگوی حزب حاکم ترکیه گفت که این کشور اکنون هیچ حرفی با سوئد درباره عضویت در ناتو ندارد و شرایط در وضعیت عقب‌گرد قرار دارد. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت که با توجه به اینکه کنش‌گران راست افراطی سوئد با مجوز دولت این […]

ترکیه: سوئد فعلا قید عضویت در ناتو را بزند

ایسنا نوشت: سخنگوی حزب حاکم ترکیه گفت که این کشور اکنون هیچ حرفی با سوئد درباره عضویت در ناتو ندارد و شرایط در وضعیت عقب‌گرد قرار دارد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت که با توجه به اینکه کنش‌گران راست افراطی سوئد با مجوز دولت این کشور اقدام به هتک حرمت قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه کردند، استکهلم دیگر نباید انتظار حمایت ترکیه از پیوستن این کشور به ناتو را داشته باشد.

عمر چلیک به سی‌ان‌ان گفت: با سوئد درباره چه حرف بزنیم؟ آنچه همیشه در اتاق مذاکره درباره آن حرف می‌زدیم؟ آن‌ها می‌خواهند مسیر رو به جلو باشد، اما اکنون در حال عقب‌گرد هستیم.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند که به تایید تمام ۳۰ عضو آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکنند و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند. با این حال، مذاکرات چندجانبه با پستی بلندی‌های زیادی مواجه شده و اقدام اخیر یک تندرو مقابل سفارت ترکیه در استکهلم هم اوضاع را پیچیده‌تر کرده است.

راسموس پالودان، راستگرای افراطی سوئدی-دانمارکی در تظاهراتی که ظهر شنبه در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم در اعتراض به موضع آنکارا در قبال پیوستن سوئد به ناتو ترتیب داده بود، قرآن کریم را مورد اهانت قرار داد.

به دنبال آن ینس‌ استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از موضع رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم به ممانعت از پیوستن سوئد به ناتو تهدید کرده بود، انتقاد کرد. روز دوشنبه، اردوغان گفت که پس از اتفاقی که روز شنبه در مقابل سفارت کشورش در استکهلم رخ داده، سوئد دیگر نمی‌تواند روی "حمایت" آنکارا برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو حساب باز کند.

۳۱۰۳۱۰