یزدی خواه: مواضع سلبریتی ها اکثر متعادل بود ولی بعضی‌ها در مواضع رادیکالی افتادند که قابل دفاع نبود مثل آقای علی دایی می‌گوید در اردبیل فلان اتفاق افتاده و وقتی از او می‌خواهیم که دقیقا بگوید چه بوده و چه اتفاقی افتاده است جوابی ندارد… مجلس روی فالوور جمع کردن سلبریتی ها حساسیت دارد وگرنه […]

هرجا فشار زیاد وارد کردیم نتیجه عکس گرفتیم/ مجلس  روی فالوور جمع کردن سلبریتی ها حساسیت دارد

یزدی خواه: مواضع سلبریتی ها اکثر متعادل بود ولی بعضی‌ها در مواضع رادیکالی افتادند که قابل دفاع نبود مثل آقای علی دایی می‌گوید در اردبیل فلان اتفاق افتاده و وقتی از او می‌خواهیم که دقیقا بگوید چه بوده و چه اتفاقی افتاده است جوابی ندارد… مجلس روی فالوور جمع کردن سلبریتی ها حساسیت دارد وگرنه ما این‌همه چهره فرهنگی و هنری و ورزشی فرهیخته داریم و روی آن‌ها هیچ حساسیتی نداریم.

گروه سیاسی: سه هفته پیش سید علی یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی میهمان کافه خبر خبرگزاری «خبرآنلاین» بود. این نماینده مجلس با اذعان به اینکه شخصا استیضاح وزیر آموزش و پرورش را کلید زده است از امضای استیضاح چهار وزیر دیگر نیز خبر داد، وزرایی همچون اقتصاد، ورزش و جوانان، بهداشت و وزیر کشور. وی عملکرد ضعیف و عدم تحرک لازم معاونت پارلمانی رئیس جمهور را یکی از علت های طرح این استیضاح ها مطرح کرد. این عضو کمیسیون فرهنگی علت عمده طرح استیضاح وزیر کشور را انتخاب استانداران ضعیف عنوان کرد و با گلایه از انتخاب استانداران مذکور از جمله برای سیستان و بلوچستان از استیضاح قریب الوقوع وزیر کشور در این باره خبر داد. وی در پاسخ به این سوال که آیا گرایش آقای رئیسی به سمت استانداران نظامی است با بیان اینکه بعید است نظر رئیس جمهوراین طور باشد گفت: چون آقای وحیدی خودشان نظامی هستند این گرایش را دارند. در بخش دیگر او در باره آخر و عاقبت طرح صیانت سخن گفت. این گفت و گو از نظرتان می گذرد.

اخیرا بحث تغییر معاونت پارلمانی رئیس جمهور مطرح شده بود، علت این تغییر را در چه می دانید؟

معاونت پارلمانی آن تحرکی که باید در این حوزه وجود داشته باشد را ندارد و چون تحرک ندارد الان برای پنج وزیر استیضاح پر کردند؛ وزیر آموزش و پرورش، وزیر اقتصاد، وزیر ورزش و جوانان، وزیر بهداشت و یکی هم وزیر کشور. من استیضاح وزیر کشور را امضا کردم، استیضاح وزیر آموزش و پرورش را خودم طرح کردم، استیضاح وزیر ورزش و جوانان رانیز امضا کردم.

هرجا فشار زیاد وارد کردیم نتیجه عکس گرفتیم/ مجلس  روی فالوور جمع کردن سلبریتی ها حساسیت دارد

استیضاح وزیر کشور بخاطر مسائل اخیر است؟

این استیضاح بخاطر انتخاب استانداران و فرماندهان ضعیف است. مثلا استاندار خوزستان آدم خوبی است ولی نمی تواند آنجا را اداره کند! آقای کرمی را هم برای سیستان و بلوچستان گذاشتند؛ او نظامی است و ما موافق آن نیستیم، چرا که سیستان و بلوچستان مشکل امنیتی ندارد، بلکه مشکل فرهنگی دارد. اخیرا من چهار یا پنج روز در شهرهای جنوبی آنجا بودم، در بحث منطقه آزاد مشکل داریم و شهرهایی که منطقه آزاد دارند، به منطقه آزاد ملحق شده‌اند.

آیا گرایش آقای رئیسی به سوی انتخاب نظامیان است؟

بعید است، آقای وحیدی خودش نظامی است به همین خاطر این طبیعی است وقتی بخواهند نیرو انتخاب کند، چون بحث اعتماد در میان است کسانی را انتخاب می کند که از نظر خودشان همه جوره پای کار باشند. آقای مدرس خیابانی موقعی که در زاهدان تیراندازی شد، از استان بیرون آمد، با اینکه به او گفته بودند نرود، اما در استان نماند.

گفته بود خانم من مریض است.

این چیزها که دلیل نمی شود! استاندار برای چه استاندار است؟‌

در شرایط کنونی نوعی سلبریتی ستیزی در ارتباط با حوادث اخیر به راه افتاده است. علیرغم این که بسیاری از جمله روزنامه جوان مطرح می کنند ریشه حوادث کشور اقتصادی است، ولی برخی مسئولان و … مواضع بسیار تند سیاسی در ارتباط با معترضان از جمله سلبریتی ها می‌گیرند؟

مواضع سلبریتی ها اکثر متعادل بود ولی بعضی‌ها در مواضع رادیکالی افتادند که قابل دفاع نبود مثل آقای علی دایی می‌گوید در اردبیل فلان اتفاق افتاده و وقتی از او می‌خواهیم که دقیقا بگوید چه بوده و چه اتفاقی افتاده است جوابی ندارد. ضمن اینکه چهارچوب این سلبریتی‌ها یک مقدار در کشور ما بدون نظارت است. هالیوود وقتی بازیگرهایش را دعوت می‌کند از آن‌ها تعهد می‌گیرد که حداقل تا ۵ سال حق ندارند رفتارهایی خلاف آن نقشی که بازی کردند از خود بروز دهند، ولی در کشور ما مقررات ضعیفی در این باره داریم. مجلس روی فالوور جمع کردن سلبریتی ها حساسیت دارد وگرنه ما این‌همه چهره فرهنگی و هنری و ورزشی فرهیخته داریم و روی آن‌ها هیچ حساسیتی نداریم.

هرجا فشار زیاد وارد کردیم نتیجه عکس گرفتیم/ مجلس  روی فالوور جمع کردن سلبریتی ها حساسیت دارد

این درست است که می‌گویند ۲۰۰ نفر از سلبریتی ها ممنوع الکار و ممنوع الخروج شدند؟

خیر. ما هر سال جشنواره‌های فیلم فجر را داریم و این را باید بپذیریم که بعضی از فیلم‌هایی که تهیه می‌شود برای داخل ساخته نمی‌شود، ما یکی دوباره به جشنواره فیلم‌های فجر رفتیم و بعد از دیدن چند فیلم خیال کردیم که در این کشور هیچ چیز مثبتی وجود نداشته است چون همه‌اش پلشتی و فقر و بدبختی و سیاه نمایی و .. بود، بعد که پیگیری کردیم گفتند ما این را برای جشنواره فیلم کن ساختیم یعنی بخشی از این فیلم‌ها متاسفانه این گونه است و بعد هم می‌گویند ما می‌خواهیم این فیلم را نمایش دهیم و مجوز شورای اکران می‌گیرند تا آن را نمایش دهند. اگر شما فیلم‌های جشنواره‌های سال‌های قبل را رصد کنید یک فیلمی که تزریق امید و نشاط کند را نمی‌بینید. ما در فرهنگ دینی‌مان هم می‌گوییم هرکسی با هر معصیت و گناهی راه توبه برایش باز است، چون اگر من بدانم که هیچ راه برگشتی ندارم دیگر قابل کنترل نیستم. براین اساس حتی به وزارت ارشاد تذکر دادیم و گفتیم شما باید با اینها جلسات مشورتی داشته باشید و از اینها دعوت کنید و صحبت‌ها و حرف‌هایشان را بشنوید، ما به آقای سجادی در وزارت ورزش هم گفتیم که شما موظف هستید که ورزشکارتان تحلیل داشته باشد تا وقتی به میدان‌های جهانی می‌روند مشکلی برایشان ایجاد نشود مثل سرود نخواندن. مگر می‌شود در میدان جهانی ایستاد و سرود نخواند؟ شما ورزش کار این کشور هستید اگر این را قبول ندارید از تیم بیرون بروید، ما می‌گوییم آقای وزیر ورزش اینها را دعوت کن و اگر حرف یا شبهه‌ای دارند برایشان برطرف کن.

شما استیضاح آقای سجادی را امضا کردید، ۵۴ امضا دارد چرا آن را اعلام وصول نمی‌کنند؟

رئیس مجلس باید اعلام وصول کند.

چرا اعلام وصول نمی‌شود؟

مجالس همیشه اینطور بوده است. ولی در تعامل بین مجلس و دولت هیات رئیسه نقش آفرینی می‌کند و مثلا می‌گوید استیضاح ۵ وزیر امضا شده منتهی اعلام وصول نشده است، برای همین آموزش و پرورش ما در ۴ گروه جداگانه استیضاح امضا کردیم، بیش از ۸۰ نفر استیضاح آقای نوری را امضا کردند در حالی که شخصیت حقیقی ایشان خیلی هم قابل احترام است.

ایرادهایی که به ایشان وارد می‌دانید چیست؟

سیستم مدیریتی ایشان، چینش نیروهایش، جا به جایی اولویت‌ها، عدم اعتماد به نیروهای مجرب و کارکرده، بحث سند تحول، بحث نظام رتبه بندی، بحث صندوق ذخیره فرهنگیان، بحث دانشگاه فرهنگیان.. من ۱۸ مورد را نوشته‌ام.

ایشان آموزش آنلاین به طور کلی جزو برنامه‌هایش نیست، هفته پیش خلاف سندهای بالادستی، گفته بود با رئیس جمهور صحبت کرده و دیگر نباید مدارس تعطیل شود، در حالی که کارگروه آلودگی هوا یک جای دیگری تصمیم می‌گیرد و یک مکانیزم دیگری دارد؟

ایشان در بحث‌های فضای مجازی یکی از افرادی است که خودش تجربه دارد و یک زمانی مسئول دفتر فناوری اطلاعات آموزش و پرورش بود یعنی اینطور نیست که به آموزش آنلاین اعتقادی نداشته باشد و پسر ایشان هم یکی از نخبه‌های آی‌تی کشور است و در رای اعتماد هم این بحث بود که ایشان تابعیت جاهای دیگر را هم دارد یا ندارد.

براساس قانون اساسی ، هیچ کس حق ندارد به بهانه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آزادی‌های مدنی و مشروع شهروندان را محدود کند. شما می گویید طرح صیانت یعنی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، برای محدودیت نیست ولی در عمل می بینیم که تلگرام هنوز فیلتر است. برای این موضوع چه فکری کرده اید؟

من سرکوب را قبول ندارم، اما اینکه ما گسست بین نسلی داریم ، روشن است . البته این موضوع یک پدیده جهانی است، اروپایی‌ها می خواهند خودشان را در حوزه فضای مجازی از امریکا جدا کنند. چینی‌ها و روس‌ها هم همینطور. پس این معضل تنها به ما اختصاص ندارد ولی در ایران بیشتر و شدیدتر است که بخشی از آن به عملکرد مسئولان برمی گردد. البته فراموش نکنیم ما در دنیا حرف جدیدی در ارتباط با نوع حکومت مطرح کرده ایم. توطئه اخیر قریب به ۴۷ کشور علیه ایران همین را ثابت می کند. اما چرا این موضوع برای کشورهای دیگر اتفاق نمی افتد؟‌ چون کشورهای دیگر، برای آنها آنقدر اهمیت ندارند. جمهوری اسلامی حرف نویی را در ارتباط با حکمرانی مطرح کرد. در نظر بگیرید اگر یک فلسطینی کشته شود کسی را محکوم نمی کنند، اما اگر یک اسرائیلی زخمی شود یا یک اوکراینی در نبرد بین روس‌ها و اکراینی‌ها کشته شود کسی اعتراض نمی کند پس معیارها دوگانه هستند. جمهوری اسلامی این را افشا کرد. با اینکه ادکلن می زنند و کراوات می‌بندند ولی جز وحشی‌ترین انسان‌ها هستند، این دیدگاه ما نسبت به غرب است. باید قبول کنیم که بخشی از این هجمه خارج از مرزها ساماندهی می شود و بخشی از آن بخاطر ضعف ما بوده و ما این را قبول داریم. من نمی توانم تفکیک و درصدها را مشخص کنم ولی آیا شما قبول دارید که ما یک تنه بعد از جنگ جهانی دوم مقابل امریکا ایستادیم؟‌ به نظر شما چرا صلح عربستانی‌ها جوش نمی خورد؟ یکی از دلایل اصلی آن این بود که ما وارد شدیم و گفتیم اینها اشغالگر هستند. در واقع ما نمی خواهیم جنگ کنیم، ما می گوییم همه پرسی بگذارید. در کل ما مسئله گسست را قبول داریم و آن را کتمان نمی کنیم.

هرجا فشار زیاد وارد کردیم نتیجه عکس گرفتیم/ مجلس  روی فالوور جمع کردن سلبریتی ها حساسیت دارد

این سهم داخلی نسبت به سهم خارجی چقدر است؟ مثلا گیدنز به صراحت می گفت ما یک نسل بیهوده پرورش دادیم و اینها نمی توانند کشور انگلستان را اداره کنند، یعنی به عنوان یک فرد دانشگاهی و مشاور تونی بلر رهبر حزب کارگر آنقدر این شجاعت را داشت که بگوید ما خراب کردیم. طرح صیانت جهان حیاتی و تنفسی او را ازش گرفته است و دارد خفه می شود. برای این موضوع چه راه حلی دارید؟

آنها اپوزیسیون هم دارند؟

بله دارند! افراطی‌های جریان ترامپیست در جهان علیه دموکراسی بسیار جدی هستند و ۴۰ درصد از جمعیت امریکا را تشکیل می دهند، این قضیه خیلی جدی است ولی من می خواهم بگویم طرف حساب این جوان‌ها در داخل کیست؟‌ ما می خواهیم این شکاف از بین برود، اینها بهم نزدیک شوند و با هم صحبت کنند اما کدام نهاد یا کدام سیستم حاکمیتی اینکار را می کند؟

به نظر شما دنیای غرب مایل بوده که این نظام موفق شود؟ آیا نظام سلطه علاقه مند بوده تا حکومت نوپا و نوظهور جمهوری اسلامی ایران موفق شود؟‌ شعارهای انقلاب که بد نبودند حتی الان هم این شعارها معتبر هستند مانند عدالت، مبارزه با فساد، آزادی و استقلال.

بله، آنها از طریق اینترنشنال و بی بی سی دنبال جنگ داخلی بودند، ولی عرض من این است که شما هویت خودتان را با دشمنتان تعریف می کنید یا یک هویت مستقل دارید؟

هویت مستقل دارم و این روشن است.

این هویت مستقل برنامه‌هایی را اجرا کرده و فارغ از اینکه آن هویت مستقل خوب است اما برنامه‌هایش می توانند غلط باشند پس می پذیرد برنامه‌هایش غلط بوده است؟

ما می پذیریم، بنده به عنوان کسی که در نظام تعلیم و تربیت خادم بودم خودم را در وضع موجود مقصر می دانم. دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و قضایی در ایفای وظایفشان در قانون نتوانستند به آن اهداف برسند.

چه بحرانی داریم؟

به نوعی برخی دستاوردهای اقتصادی مان خوب نیست. اما در حوزه صنایع دفاعی، نظامی و موشکی قدرت مطرح دنیا هستیم. همچنین در حوزه‌های دانشی در خیلی از رشته‌ها در لبه دانش جهانی داریم حرکت می کنیم. تولید علم ما بالا در مسائل پزشکی، درمانی، دارویی، فضایی، نانو، سلول‌های بنیادین و… بسیار خوب است.

آیا به محصول هم تبدیل شده اند؟

بخشی از آن تبدیل شده است. ما بحران معیشت، اشتغال، تورم و قدرت خرید را قبول داریم و این موضوعات بحث‌های اصلی ما هستند. ضمن اینکه بحث‌های فرهنگی هم جای خود دارند. در رابطه با بحث‌های اقتصادی و معیشتی مقام معظم رهبری چندین سال است که تولید ملی، اقتصاد و معیشت را فریاد می زنند، اما تقصیر بنده و امثال بنده است که نتوانستیم نکات ایشان را عملیاتی کنیم. من نمی خواهم برای آن درصد معین کنم اما نسبت به حوزه قضایی، مجلس و دولت بی اعتمادی وجود دارد. آیا دولت و دستگاه‌های اجرایی که در زمان انتخابات شعارهایی می دادند توانستند آن شعارها را اجرایی کنند؟ این چیزها منجر به بی اعتمادی می شود و گسست ها را تشدید می کند البته ناامید نیستیم زیرا فطرت جوانانمان بسیار پاک است.

من بین نسلی و متولد دهه ۶۰ هستم در واقع شعارهای اولیه قطعا قشنگ هستند…

به نظر شما هنوز هم جذابیت دارند؟

قطعا، ولی ماجرا این است که تلاش شما برای اینکه آدم‌ها را به زور به بهشت ببرید امروز زیر سوال است.

ما نمی خواهیم به زور اینکار را کنیم.

آقای شهید سلیمانی می گویند همه جامعه از آن دختر بی حجاب گرفته تا بقیه، دختران من هستند ولی علیرغم فشارهای اقتصادی یک سال گذشته، بر حجاب تمرکز صورت گرفت، مادری را دیدیم که گریه می کرد و می گفت بچه من مریض است من را بجای او ببرید.

اینها سناریو بودند و بخشی از آنها ساماندهی شده بود.

آیا مصاحبه‌های آقای هاشمی گلپایگانی سناریو است؟

من می گویم بخشی از آن‌ها سناریو بوده. خانم مهسا امینی را دستگاه‌های اطلاعاتی اعلام کردند در واقع همین که ایشان را به بیمارستان بردند دو نفر از منافقین آنجا بودند تا پوشش تلویزیونی دهند اینکه ما چشم‌های خودمان را ببندیم و بگوییم همه حرف‌های شما درست است، اینطور نیست! در نظر بگیرید که عناصر اطلاعاتی چنین حرف‌هایی زدند ولی من نمی خواهم بگویم که دستگاه‌های فرهنگی خوب کار کردند.

هرجا فشار زیاد وارد کردیم نتیجه عکس گرفتیم/ مجلس  روی فالوور جمع کردن سلبریتی ها حساسیت دارد

مصاحبه آقای میرسلیم که اخیرا انجام شده، آیا آن هم سناریو دشمن بود؟

ما نه از همه دفاع کردیم و نه همه را رد کردیم، ما می گوییم آن خانمی که فرزندش را گشت ارشاد گرفت و خودش را جلوی ماشین انداخت چطور است که این سناریو فیلمبرداری و مستند و دائما در شبکه‌های خارجی پخش می شود؟ از نظر ما این یک سناریو بوده اما اگر شما می گویید چنین نبوده این نظر شما است.

آیا در این زمینه تحقیق کرده اید؟

ما از عناصر اطلاعاتی گزارش گرفتیم و متوجه شدیم اینها چنین عقبه‌هایی داشتند اما بخشی از موضوعات درست است؛ ما تولید بی اعتمادی کردیم و در خصوص بحث حجاب برخورد کارشناسی دقیق نکردیم. در کشور، ما برای سازندگی و علم قرارگاه داریم اما چرا برای موضوعات فرهنگی قرارگاه نداریم؟ در سال ۹۰ در استان البرز با حضور آقای دکتر گلزاری و گروهی از اساتید دانشگاه پژوهش کردیم، آن موقع من مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران بودم که البرز هم جز آن بود، دیدیم هرچقدر میزان رعایت حجاب ضعیف‌تر باشد آسیب‌های اجتماعی زیادتر است، این را قبول دارید؟‌

اما اصولگرایان محقق هم اعلام کرده اند که هرچقدر فشار بیشتری وارد شود عکس العمل‌ها در آینده بدتر خواهد بود و هیچ ثمره‌ای نخواهد داشت؟ ضمن این که آشفتگی های حاکمیتی هم به این قضیه دامن زده است. آقای دکتر باهنر می گفتند وضعیت سیستم در بالا این شکلی است که وزیر اقتصاد برای خودش یک حرف می زند، وزیر کار چیز دیگری می گوید و این وضعیت در حوزه امنیتی هم … وجود دارد، مثل این که ۶ ماه قبل از حوادث اخیر، در شورای انقلاب فرهنگی شیوه برخورد سخت رد شده بود و مصوبه مذکور مثل خیلی از مصوبه های دیگر در عمل پیگیری نشده است.

من حرف ایشان را قبول دارم. هرجا ما فشار زیاد و غیر متعارف وارد کردیم نتیجه عکس گرفتیم، اما ما پژوهش کردیم و دیدیم هر مقدار که میزان رعایت حجاب(چه در آقایان و چه در خانم‌ها) ضعیف‌تر باشد آسیب‌های اجتماعی آن افراد افزایش پیدا می کند.

نتایج پژوهش شما را قبول دارم اما یکبار ندیدم همکاران شما در مجلس به آقای هاشمی گلپایگانی برای تمام این نفرت و ریزش سرمایه اجتماعی که ایجاد کرده تذکری داده باشند یا کدام یکی از بزرگواران به فرمایشات آقای میرسلیم تذکر دادند؟

در رابطه با مصاحبه ایشان با بی بی سی من خودم به ایشان تذکر دادم.

اگر برای پسر بزرگواری مشکلی پیش آید می گویند او مریض بوده یا مشکلاتی داشته اما درمورد جوانان دیگر با خشونت صحبت می کنند! این دوگانگی را چگونه می شود برای مردم حل کرد؟

این درست است اما گروه‌های رقیب بر این آتش می دمند. اظهار نظری صورت گرفته که غیر کارشناسی بوده، ما هم آن را قبول نداریم و درمورد آن صحبت کردیم اما بالاخره یک نکته سیاه یا خاکستری در کارنامه آدم وجود دارد اینکه این را زیر ذره بین بگذارند و آن را بزرگ کنند …

با شرایط فعلی اگر جنبش گرسنگان رخ دهد می تواند بحران ساز شود، برای برون رفت از این ماجرا مجلس چه می تواند بکند؟

من تئوریسین مسائل اقتصادی نیستم که بخواهم اظهار نظری کنم.

هرجا فشار زیاد وارد کردیم نتیجه عکس گرفتیم/ مجلس  روی فالوور جمع کردن سلبریتی ها حساسیت دارد

خیلی‌ها می گویند قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، توافق را به تاخیر انداخت.

دولت قبل در شرایطی داشت جلو می رفت که دستش برای مذاکرات خالی بود و چیزی نداشت تا روی میز آن را رو کند و طبق برجام حق شکایت به نهادهای بین المللی وجود نداشت و یادتان باشد که در کنگره امریکا یک یا دو ماه پیش اطلاعیه‌ای دادند و گفتند مشکل ما با ایران بخاطر دو مسئله است یکی اینکه ایران هسته‌ای است و نباید هسته‌ای شود و دوم ادعای جامعه ایرانی بر مبنای ایجاد حکومتی غیر دینی، این همه حرف غرب در ارتباط با ایران است. آن اقدام راهبردی که ما مصوب کردیم و در مجلس هم رای بالایی آورد به این خاطر بود تا دست مذاکره کننده پر باشد و نشان دادیم با این قانون آنها به تکاپو افتادند، ما غنی سازی را از ۳ونیم درصد تا ۶۰ درصد آوردیم و می توانستیم آن را بیشتر هم کنیم که نکردیم و آنها دیدند کار جدی است و اینطور نخواهد بود که فقط یک طرفه امتیاز بگیرند بالاخره باید امتیازی هم بدهند و خلاصه کار داشت به جاهایی هم می رسید اما امریکایی‌ها زیاده خواه بودند و می گفتند سپاه آنطور شود، نهادها اینطور شوند وگرنه در بحث‌های اولیه کار انجام شدنی بود.

در دوره آقای عراقچی؟

خیر، در دوره آقای باقری. آقای روحانی می گفت اگر آقای عراقچی اختیار تام داشته باشد کار را یک روزه حل می کند در واقع ایشان می خواست برجام‌های دو، سه و چهار یعنی بحث‌های منطقه‌ای و موشکی و … را خلاف سیاست های کلی نظام و شورای عالی امنیت ملی قول دهد و برای کشور تعهد ایجاد کند. بخاطر همین ما اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را در دولت آقای روحانی تصویب کردیم. از این رو اوضاع تغییر کرد و متاسفانه آشوب‌های اخیر هم بی تاثیر نبودند؛ فتنه ۸۸ هم همینطور بود در واقع برجام داشت به جایی می رسید. غرب در این موضوعات مهارت وافری دارد که زیر میز بزند، ما هیچ موقع از امریکایی‌ها خوش قولی ندیدیم که بخواهیم بخاطر این مسئله خوش قولی ببینیم. مانند معاهده الجزایر، یک طرفه برجام را به‌گونه‌ای بستند که اگر خودشان خواستند بیرون بروند مشکلی نباشد، اما اگر ما خواستیم بیرون یرویم تمام آیتم‌ها علیه ما باشد. به هر جهت من همچنان از آن مصوبه دفاع می کنم چون در آن مقطع باید آن را انجام می دادیم.

برای کمک به معیشت مردم چه اتفاقی افتاده است؟

به اینکه مشکلات معیشتی در مردم ما وجود دارد کسی شک ندارد اما با این حال امید داریم چون شاخص‌های اقتصادی در حال رشد هستند اگر آمار بانک مرکزی، بانک جهانی و نهادهای بین المللی را بررسی کنید می گویند رشد اقتصادی ایران در حوزه‌های نفتی و غیرنفتی دارد نزدیک ۵درصد می شود در حالی که در دولت آقای روحانی رشد اقتصادی ما علی رغم خلق پایه پولی بالا و چاپ اسکناس بدون پشتوانه صفر درصد بود.

طبق تحقیقات در سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی ۴٫۱ درصد بود. شما دارید دو سال کرونا را حساب می کنید و می گویید صفر درصد بوده اما وقتی رشد اقتصادی اتفاق افتاد و به ۴٫۱ رسید آن را نمی گویید یا مثلا قیمت بشکه نفت ۱۲۰ دلار را به عنوان پایه افزایش سرمایه قرار می دهید در حالی که فروش نفت همان میزان است ضمن این که این پول‌ها برنمی گردد.

ما این اقرار را داریم که وضع ما از جهت اقتصادی خوب نیست ولی آنقدر هم وخیم نیست. من سایتی را بررسی می کردم که بحث شاخص‌های امید به زندگی را مطرح کرده بود و آماری را بر اساس مرگ و میر بچه‌های زیر ۷ سال ارائه داده بود. بر اساس وزن بچه‌های زیر ۷ سال می فهمیم وضع تغذیه در ایران وخیم نبود. اما از جهت دریافت انرژی و سطح زندگی آخر خط هستیم و رتبه ۲۰۰ را داریم. با این همه حرف اساسی ما با دولت بخاطر مسائل معیشتی است.

چرا از ابتدا روی وزراء دقت لازم را اعمال نکردید؟

به نظر شما ما باید چکار می کردیم؟ روز اول که کابینه برای رای گیری می آید، اینطور نیست که نحوه عملکرد وزراء را بدانیم، البته بعضی‌ها را می شناختیم و رای ندادیم مثل وزیر ورزش.

هرجا فشار زیاد وارد کردیم نتیجه عکس گرفتیم/ مجلس  روی فالوور جمع کردن سلبریتی ها حساسیت دارد

بحثی که وجود داشت این بود که می گفتند نماینده‌ها با آقای رئیسی رو دربایستی دارند و به همین خاطر به کابینه ایشان رای دادند.

چون نمی خواستند تقابلی بین دولت و مجلس پیش آید، اما الان دیگر آن‌طور نیست و نمونه آن آقای بذرپاش است.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲