روزنامه «آرمان ملی» نوشت: هرچند نباید او را سیاستمداری کهنه کار دانست اما نمی‌توان در زیرک بودن او شک کرد. او اکنون متمایزترین وزیر کابینه است بعید نیست او در اندیشه نشستن بر صندلی ریاست جمهوری باشد که چنین خود را در پایگاه روشنفکران نشان می‌دهد. نامش عزت‌ا… است و کنیه‌اش ضرغامی، اهل نازی‌آباد است […]

ضرغامی، سودای «پاستور» در سر دارد؟ /  سخنان متفاوت متمایزترین وزیر رئیسی

روزنامه «آرمان ملی» نوشت: هرچند نباید او را سیاستمداری کهنه کار دانست اما نمی‌توان در زیرک بودن او شک کرد. او اکنون متمایزترین وزیر کابینه است بعید نیست او در اندیشه نشستن بر صندلی ریاست جمهوری باشد که چنین خود را در پایگاه روشنفکران نشان می‌دهد.

نامش عزت‌ا… است و کنیه‌اش ضرغامی، اهل نازی‌آباد است و گاه‌گاه درکنار ناصر ایمانی اصولگرا و عباس عبدی و شاید هم سید سعید حجاریان در موسسه رشد نازی‌آباد درخیابان شهید رجایی می‌نشیند.

یک‌بار که به بهانه دعوت سیدعلی صنیع‌خانی رئیس موسسه، برای صرف افطار به موسسه رشد نازی‌آباد رفته بود، درکنار عمادالدین باقی نشست. دیدار او با باقی باعث برخی موضع‌گیری‌ها علیه او شد. اما ضرغامی پایگاه محکمی در جریان اصولگرایی دارد. عزت‌الله هرچند در جبهه اصولگرایان قرار دارد اما گه‌گاه نظراتی شبه اصلاح‌طلبانه می‌دهد که موجب واکنش‌هایی می‌شود که ضرغامی که پایگاه فکریش به اصولگرایان سنتی نزدیک است؛ چرا اینگونه می‌اندیشد؟

ضرغامی که اکنون در دولت ابراهیم رئیسی کلید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را در دست دارد نظراتی در ارتباط با این حوزه می‌دهد که انتظاری وجود ندارد که او که در کابینه ابراهیم رئیسی است این سخنان و طرح‌ها را به زبان آورد. اخیرا ضرغامی طرحی را در دستور دارد که پر از حاشیه خواهد بود. ضرغامی درباره طرح اخیر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای لغو روادید یک‌طرفه با برخی از کشورها به منظور توسعه گردشگری در کشور در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده: در قالب این طرح ما کشورهای دنیا را به پنج گروه تقسیم کردیم و معتقدیم که باید یک اقدام جمعی برای لغو روادید با تعدادی از کشورها انجام شود. حدود ۵۰ کشور را در این ارتباط در نظر گرفته‌ایم که باید با آنها لغو روادید کنیم. حتی لغو روادید یکطرفه. برخی فکر می‌کنند که لغو یکطرفه روادید ممکن است مشکلاتی را به لحاظ پروتکل‌های دیپلماتیک و یا در سطح سیاسی به وجود آورد؛ ولی من به عنوان مسئول گردشگری در کشور لغو روادید را به صورت یکطرفه مشکل نمی‌دانم. امارات با بیش از ۱۳۰ کشور به صورت یکطرفه لغو روادید کرده و این موضوع در مورد ترکیه نیز مصداق پیدا می‌کند و این کشور با حدود ۸۰ کشور لغو روادید یکطرفه کرده است. این لغو روادید به صورت جمعی باشد، نه یک کشور خاص.

ضرغامی ادامه داد: ما بعضا می‌بینیم که برخی از شهروندان برای دیدن یک کنسرت به یک کشور همسایه می‌روند که تعداد آنها زیاد است و اگر در داخل کشور با ضوابطی که داریم کنسرت خوبی برگزار شود، خیلی از آنها نمی‌روند به کشور همسایه تا در آنجا پول خرج کنند. اتفاقا معتقدم که توانمندی‌های ما در حوزه موسیقی و کنسرت‌های هنری خیلی زیاد است. البته یک نفر ممکن است که بخواهد خواننده خاصی را ببیند، ولی همه اینطور نیستند. باید یک فضای شاد و بازی ایجاد شود که خانواده‌ها بیایند و از این فضا استفاده کنند. امام(ره) به برخی از این افراد می‌گفت که شما اگر فلان تصویر را از تلویزیون می‌بینید و حالتان بد می‌شود به آن نگاه نکنید. بنابراین من تاکید بر این دارم که باید فضا را باز کنیم. مردم را درک کنیم، سختگیری به مردم نکنیم و همه این اقدامات را در چارچوب شرع و دستورات الهی انجام دهیم ؛ این موضوع باعث می‌شود که حتی گردشگری داخلی نیز تقویت شود.

نگاه متفاوت ضرغامی

اما برخی در کابینه رئیسی هستند که حاضر نیستند با افکار فرهنگی ضرغامی کنار بیایند. در طول ماه‌های گذشته اظهار نظرهای متفاوت از وی شنیده شده است. وی در توئیتی در واکنش به حوادث اخیر نوشت: «بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بن‌بست ندارد. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم».‌ همچنین او در توئیت دیگری آورده بود: «کومله و دمکرات و منافق کیلو چند؟ اجمالا مشغول بچه‌های دهه هشتادی خودمان شدیم. آن‌ها را درک نمی‌کنیم و آن‌ها هم ما را نمی‌فهمند. آن‌ها را دریابیم و عقب ماندگی‌ها و غفلت‌ها را جبران کنیم.» بعید است در کابینه‌ شاهد موضع‌گیری علیه وی نباشیم.

به راستی چرا ضرغامی چنین می‌گوید؟ او در معنای واقعی از پایگاه فکری خود دور شده است؟ هرچند نباید او را سیاستمداری کهنه کار دانست اما نمی‌توان در زیرک بودن او شک کرد. او اکنون متمایزترین وزیر کابینه است بعید نیست او در اندیشه نشستن بر صندلی ریاست جمهوری باشد که چنین خود را در پایگاه روشنفکران نشان می‌دهد. او یک بار دیگر نیز سودای نشستن بر صندلی پاستور را کرده بود اما با واکنش نهادهای نظارتی روبرو شد. حال باید دید او شرایط را برای آینده خود چگونه ایجاد خواهد کرد؟

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰