اطلاعات نوشت:دیدار دو تیم فوتبال پرسپولیس و فولاد که با برتری فولاد به پایان رسید حواشی زیادی داشت که در فوتبال ما بی سابقه نبود ولی شدت آن به حدی بود که بیننده تلویزیونی هم متوجه غیر عادی بودن جو اطراف زمین می‌شد. جواد نکونام یکی از بازیکنان خوب و مطرح سابق فوتبال ماست که […]

از جواد نکونام بعید بود

اطلاعات نوشت:دیدار دو تیم فوتبال پرسپولیس و فولاد که با برتری فولاد به پایان رسید حواشی زیادی داشت که در فوتبال ما بی سابقه نبود ولی شدت آن به حدی بود که بیننده تلویزیونی هم متوجه غیر عادی بودن جو اطراف زمین می‌شد.

جواد نکونام یکی از بازیکنان خوب و مطرح سابق فوتبال ماست که در لیگ‌های مطرح اروپایی و به ویژه لالیگای اسپانیا بازی کرده و با شرایط فوتبال روز دنیا آشناست.

وی بعد از پیوستن به جرگه مربیان موفق عمل کرد و نوید این را به فوتبال ما داد که با توجه به سابقه حضور در لالیگا، بتوانیم در فوتبالمان از یک مربی جوان و آشنا به تاکتیک‌های روز فوتبال دنیا بهره ببریم که موفقیت‌های تیم فولاد با هدایت نکونام این امید را تقویت کرد ولی بعد از افت فاحش این تیم در چند مسابقه اخیر، ناگهان نکونام تغییر رویه داد و به جای تغییرات فنی و تاکتیکی برای تقویت تیم، رو به حاشیه سازی آورد که در فوتبال ما در بیشتر موارد جواب می‌دهد و مربیان سنتی فوتبال از آن برای به قول معروف، «در آوردن بازی» استفاده می‌کنند.

اعتراض به داور حتی برای یک اوت دستی ساده در وسط زمین، درگیری با کادر فنی تیم مقابل و ناظر بازی و تهییج هواداران و داد و بیداد و شلوغکاری بی مورد و … کارهایی است که متأسفانه با اجرای آنها می‌توان در فوتبال ما نتیجه گرفت ولی از مربی جوان و آینده‌داری مانند نکونام بعید بود که به خاطر اعتراض به داور به خاطر جابجا کردن لیدرهای تیم از پشت نیمکت به مکانی دورتر چنان اعتراضی کند که داور مجبور به اخراج وی شود.

اگر کسی از نتیجه مسابقه خبر نداشت و رفتار نیمکت نشینان فولاد را می‌دید تصور می‌کرد تیمی که گل خورده فولاد است، در حالی که این تیم با یک گل زیبا از پرسپولیس جلو بود.

متأسفانه حاشیه سازی و داد و بیداد تصنعی در کنار زمین معمولاً در مسابقات لیگ نتیجه می‌دهد و نقش لیدرها در این ماجرا چنان پر رنگ است که مربی کاربلدی مانند نکونام حاضر می‌شود برای حمایت از آنها از زمین مسابقه اخراج شود.

معمولاً صنف دستفروش‌ با استفاده از داد و فریاد کالای خود را تبلیغ می‌کنند تا توجه مشتری را جلب ‌کنند و بتوانند فروش بیشتری داشته باشند.

تاکتیک نانوشته «داد بزن و نتیجه بگیر» در فوتبال ما هم چنان مؤثر است که به نظر می‌رسد اگر تیمی از دستفروشان تشکیل شود، بتوانند با داد و فریاد بازی‌ها را در بیاورند و به مقام قهرمانی هم برسند!

مسابقه پرسپولیس و فولاد نشان داد که فدراسیون فوتبال باید راه چاره‌ای بیندیشد تا در آینده این شرایط ادامه پیدا نکند و به جای زمین فوتبال، نتیجه مسابقات روی پیست دو و میدانی اطراف معلوم نشود.

در گذشته و حتی در لیگ امسال، بعضی از مربیان لیگ برتری از داد و فریاد برای کسب نتیجه استفاده کرده و می‌کنند، ولی همراهی مربیان مستعد و آینده داری مانند جواد نکونام با این جریان زنگ خطری برای مربیگری در فوتبال ماست که در این شرایط از تاکتیک‌های روز فوتبال دنیا دور می‌شود و رو به حاشیه سازی می‌آورد.

۲۳۳۰۲