باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی براین باورند که با ورود بخش خصوصی به امر ذخیره سازی و تنظیم بازار میوه شب عید، شاهد آرامش بازار خواهیم بود. دولت از سال ۸۵ نسبت به ذخیره سازی بازار میوه شب عید اقدام کرد که همه ساله به دلایل متعدد بخش قابل توجهی از […]

زمان توزیع سیب و پرتقال شب عید/ قیمت هر کیلو پرتقال و سیب قرمز و زرد اعلام شد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی براین باورند که با ورود بخش خصوصی به امر ذخیره سازی و تنظیم بازار میوه شب عید، شاهد آرامش بازار خواهیم بود.

دولت از سال ۸۵ نسبت به ذخیره سازی بازار میوه شب عید اقدام کرد که همه ساله به دلایل متعدد بخش قابل توجهی از میوه های ذخیره سازی شده هدر می رفت، اما امسال بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شده است.

براین اساس بخش خصوصی از ۵ اسفند در راستای تنظیم بازار شب عید اقدام به توزیع سیب و پرتقال کمتر از نرخ بازار کرده و همواره طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تعاون روستایی از ۲۰ اسفند سیب و پرتقال های ذخیره سازی شده در بازار عرضه کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد گفت: حدود ۱۵ هزارتن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار میوه شب عید خریداری و ذخیره شده است.

شاهپور علایی مقدم اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار محصولات مورد نیاز شب عید ذخیره سازی مناسبی انجام داده که با این وجود مشکلی در عرضه نداریم.

با توجه به وعده بخش خصوصی مبنی بر ازدیاد عرضه سیب و پرتقال به منظور جلوگیری از التهابات و فروش محصول ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از نرخ بازار انتظار می رود که در ایام‌ پایانی سال شاهد آرامش حاکم بر بازار میوه باشیم.

کمبودی در توزیع سیب و پرتقال شب عید نداریم

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: طبق وعده های قبلی توزیع سیب و پرتقال شب عید از ۵ اسفند توسط اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی آغاز شده است.

به گفته مصطفی دارایی نژاد بنابر هماهنگی های صورت گرفته از ۵ اسفند، روزانه ۵۰۰ تن توزیع سیب و پرتقال را افزایش داده ایم‌ تا از نوسان قیمت در بازار جلوگیری کنیم و همواره از کشاورزان تقاضا داریم که عرضه را افزایش دهند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه کمبودی در توزیع میوه شب عید نداریم، گفت: تعاون روستایی از ۲۰ اسفند توزیع سیب و پرتقال شب عید را آغاز می کند.

رئیس اتحادیه بارفروشان قیمت کنونی هرکیلو پرتقال را ۱۴ تا ۲۰ هزارتومان، سیب قرمز ۱۵ تا ۲۵ هزارتومان و سیب زرد ۳۰ هزارتومان اعلام کرد.

وی ادامه داد: با توجه به ذخیره سازی مناسب سیب و پرتقال نوسان چندانی در بازار نخواهیم داشت و تنها ممکن است در چندروز پایانی سال به سبب بحث عرضه و تقاضا مقدار جزئی قیمت افزایش یابد.

صادرات سیب و پرتقال سهمیه بندی شد

سرپرست دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی گفت: صادرات سیب و پرتقال در راستای تنظیم بازار میوه شب عید و بازار داخل محدود شده است.

به گفته محرم سلطانی براساس نیاز ایام پایانی سال و ۲ ماهه ابتدای سال آینده تا ۴۰ هزارتن سهمیه برای صادرات سیب و ۳۰ هزارتن پرتقال تعیین و جهت اجرا به گمرکات ابلاغ شده است.

سلطانی بیان کرد: این تصمیم در صورتی که با تامین و تنظیم بازار داخلی با تثبیت قیمت مناسب همراه شود، امکان تجدیدنظر خواهد داشت.

با تصمیم کارگروهی متشکل از معاونان وزیر، روسای سازمان‌های قطب تولید و مدیران کل مربوطه و با اخذ نظر تولیدکنندگان و تشکل‌های صادراتی محدودیت صادرات سیب درخت و پرتقال اعمال شده است.

ذخیره سازی مکفی سیب و پرتقال تنظیم بازار

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: گرچه تورم و نوسانات نرخ ارز بر تمامی کالاها اثرگذار است، اما قیمت محصولات کشاورزی از جمله میوه تابع عرضه و تقاضاست.

به گفته مجتبی شادلو تا اواخر پاییز نگرانی شدیدی برای تولیدکنندگان بواسطه رکود بازار و محدودیت صادرات بود، اما بنابر هماهنگی های صورت گرفته تمامی ارکان حاکمیتی دست به دست یکدیگر دادند که شرایط صادرات را تسهیل کنند تا شاهد تعادل در بازار باشیم.

شادلو ادامه داد: گرچه بخشی از هزینه های تولید تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز افزایش یافته، اما به سبب ذخایر مناسب سیب و پرتقال جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر تنظیم بازار شب عید نیست.

نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: با حذف واسطه و دلال، میوه با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار خواهد گرفت.

امسال پس از گذشت ۱۶ سال برای تنظیم بازار میوه شب عید یارانه و قیمت مصوبی در نظر گرفته نشده است که با وجود ورود بخش خصوصی به ذخیره سازی و امر تنظیم بازار شب عید جای این سئوال مطرح است که این موضوع در گرانی و ارزانی میوه چه تاثیری می گذارد؟

بیشتر بخوانید:

۳۵۲۱۷