جماران به نقل از یادداشت اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم نوشت: واگذاری فروش نفت به خارج از مجموعه وزارت نفت به سبب هر محدودیت و هر نیاز آنی می‌تواند خسارت های ملی جبران ناپذیری در پی داشته باشد، آخرین روز هر سال – ۲۹ اسفند- یاد و نامی […]

قدردانی جهانگیری از «مصدق، پیشوای دوراندیش» / هشدار درباره «خسارت‌ ملی جبران‌ناپذیر نفتی»

جماران به نقل از یادداشت اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم نوشت: واگذاری فروش نفت به خارج از مجموعه وزارت نفت به سبب هر محدودیت و هر نیاز آنی می‌تواند خسارت های ملی جبران ناپذیری در پی داشته باشد،

  • آخرین روز هر سال – ۲۹ اسفند- یاد و نامی را زنده می‌کند که از مفاخر تاریخ معاصر ایرانند؛ ملی شدن صنعت نفت و پیشوای دور اندیش آن "مرحوم دکتر محمد مصدق" آغازگر نهضتی بودند که هم در ایران و هم در منطقه افقی نو به سوی استیفای حقوق ملی و توسعه ملی گشودند.
  • اگر کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نبود و اگر نفت به عنوان سرمایه زوال ناپذیر کشور و دارایی همه نسل‌ها در خدمت توسعه پایدار و همه جانبه و موزون قرار می‌گرفت ایران و خاورمیانه سرنوشتی دیگر داشتند.
  • هنوز هم نفت ظرفیت بزرگ اقتصادی است که باید در خدمت توسعه منابع انسانی، توانمند کردن جامعه، زدودن فقر و نابرابری، تکمیل زیر ساخت های توسعه و ارتقای همبستگی ملی و سرمایه اجتماعی قرار گیرد.
  • نفت ملی از آن همه ایرانیان در امروز و فرداست، بریز و پاش آن به هر بها و بهانه‌ای نیاموختن از تاریخ است.
  • واگذاری فروش نفت به خارج از مجموعه وزارت نفت به سبب هر محدودیت و هر نیاز آنی می‌تواند خسارت های ملی جبران ناپذیری در پی داشته باشد، چنانکه عدم سرمایه گذاری متناسب با ظرفیت ها و نیازهای واقعی در صنعت نفت و گاز و فرآورده های آن، و رشد فزآینده تقاضا و مصرف، علائم نگران کننده‌ای در فرآیند توسعه ملی می باشد. گشایش اساسی در مناسبات بین‌المللی به همراه تدابیر مدیریتی، می‌تواند زمینه جذب صدها میلیارد دلار منابع برای سرمایه‌گذاری در این صنعت مهم را فراهم نماید.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰