یکی از افتخارت به دست آمده برای ورزش ایران در سال ۱۴۰۱ قهرمانی هادی چوپان در مستر المپیا بود. ریحانه اسکندری: مسابقهٔ مستر المپیای ۲۰۲۲ پس از دو سالی که به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در فلوریدا برگزار می شد باز هم به محل میزبانی قدیمی خود در لاس‌وگاس، نوادا بازگشت. در این دوره […]

قهرمانی مرد آهنی

یکی از افتخارت به دست آمده برای ورزش ایران در سال ۱۴۰۱ قهرمانی هادی چوپان در مستر المپیا بود.

ریحانه اسکندری: مسابقهٔ مستر المپیای ۲۰۲۲ پس از دو سالی که به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در فلوریدا برگزار می شد باز هم به محل میزبانی قدیمی خود در لاس‌وگاس، نوادا بازگشت. در این دوره برگزار کنندگان مسابقات توانستند به مشکلاتی به خاطر کرونا در برگزاری ایجاد شده بود مقابله بکنند و بتوانند رضایت مخاطبان و هواداران را بیشتر از قبل کسب کنند.

در این دوره مشابه سال های گذشته نمایش به صورت زنده پخش شد. این دوره از مسابقات باز هم توانست هواداران را دور هم جمع کنند و فضای مورد علاقه آن ها را ایجاد کند تا دنبال کنندگان جدی مستر المپیا مسابقات را به شکل رضایت بخشی پشت سر بگذارند.

این دوره از مسابقات از ۱۵ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ در پلنت هالیوود لاس وگاس توسط فدراسیون جهانی بدن‌سازی و تناسب‌اندام برگزار شد.

در سال هایی که کرونا در اوج قرار داشت، مسابقت بسیار محدودشده بود و این بار بعد از مدتی طولانی فضای مسابقات با حضور شکرت کنندگان مختلف از نقاط مختلف جهان حال و هوای رقابتی بیشتری گرفته بود. در دوران شیوع کرونا خیلی از شرکت کنندگان شرایط حضور در مسابقات را پیدا نمی کردند و این سطح رقابت ها را تغییر داده بود.

نماینده ایران در مستر المپیا ۲۰۲۲، هادی چوپان بود. جایی که این مرد درتمند ایران توانست نتیجه سال ها تلاش و زحمت خود را با شکستن گارد و رکورد مسابقات برداشت کند.

جدید ترین دوره مستر المپیا سرشار از اتفاقات تازه و تغییر رکورد ها بود که مهم ترین آن قهرمانی هادی چوپان در این مسابقات بود.

قهرمانی مرد آهنی

قهرمانی هادی چوپان در مسترالمپیا جنجالی شد!

هادی چوپان در پنجاه و هشتمین دوره مسابقات آزاد مردان مستر المپیا در سال ۲۰۲۲ با کسب جایزه ۴۰۰ هزار دلاری قهرمان شد.ادی چوپان قهرمان دو دوره ممدوح السبیعی بیگ رامی را شکست داد و نخستین قهرمانی خود در المپیا را به‌دست‌آورد که این خودش اتفاق خاص و تازه ای بود و باعث شکه شدن تماشاگران شد.

چوپان نخستین بار در سال ۲۰۱۹ موفق شد مدال برنز مستر المپیا را از آن خود کند و برنده جایزه صد هزار دلاری این مسابقات شد.

او در سال ۲۰۲۱ نیز موفق به کسب مدال برنز شد.

هادی چوپان قهرمان پرآوازه پرورش اندام ایران که لقب گرگ پارسی را دارد پس از کسب عنوان قهرمانی رقابت های معتبر مسترالمپیا در آمریکا، گفت: «هدفم این است که باز هم این عنوان را به عشق مردم ایران تکرار کنم. امیدوارم این قهرمانی مقداری از غم های مردم ایران را کم کند و توانسته باشم نماینده و سرباز خوبی برای ایران باشم.»

او در ادامه گفت: «این مدال را به بانوان شریف ایران و مردم ایران که در هر کجای دنیا هستند، تقدیم می‌کنم. امیدوارم شادی مهمان خانه همه باشد، نژادپرستی در بین ما نباشد، همه از هر کشوری که هستیم با هم دوست باشیم و به یکدیگر افتخار کنیم.»

قصه چوپان و جایزه‌ای که تا ابد به او می‌بالد

نکته جالبی که در این دوره وجود داشت این بود که شرکت کنندگان جوان و کم تجربه مانند درک لونسفورد و اندرو جکد، عملکرد بهتری نسبت به ستارگان قدیمی مانند ویلیام بوناک و ایان والیر داشتند.

دِرِک لونسفورد با جایزه ۱۵۰۰۰۰ دلاری به مقام دوم مسابقت رسید و ده برنده دیگر در چندین بخش در طول دو روز فینال به مخاطبان معرفی شدند از جمله آن ها می توان به کریس بامستد که عنوان کلاسیک فیزیک را برای چهارمین بار متوالی به‌دست‌آورد و شان کلاریدا، موفق شد پس از از دست دادن عنوان ۲۱۲ در سال ۲۰۲۱، آن را مجدداً به دست بیارود اشاره کرد.

این دوره از مستر المپیا اما حواشی خاص خود را هم داشت.

یکی از آن ها تغییر سیستم امتزا دهی برای فینالیست شدن بود. در مستر المپیا ۲۰۲۲ تعداد رقبای در رده آزاد بیشتر از حد انتظار بود و رکورد شکسته شد و همین موضوع باعث شد تا خیلی از رقبا در رده شانزدهم قرار بگیرند. به همین علت IFBB اعلام کرد که برای واجد شرایط شدن برای مسابقات فینال مستر المپیا، شرکت کنندگان باید حداقل یک نمایش حرفه‌ای را برنده شوند و به سیستم امتیازدهی پایان دهد.

اظهارات عجیب هادی چوپان در برنامه تحویل سال تلویزیون

به غیر از همه این ها به خاطر تعداد زیاد فینالیست‌ها، فینال‌ها به‌دلیل تعداد زیاد رقبا در هر بخش، مسابقات به شدت طولانی شد و حتی فینال اوپن در ساعت ۱ بامداد به وقت محلی به پایان رسید. این موضوع، منجر به شکایات قابل توجهی از سوی مربیانی مانند کریس استو و همچنین شکایت از شلوغی پشت صحنه و فقدان حرفه‌ای گرایی توسط رقبا و مفسرانی مانند جی کاتلر و جیمز هالینگشد شد. بعد از همه این حواشی واکنش جدی و رسمی توسط IFBB دیده نشده است اما قطعا انتظار می رود این مشکلات تا دوره بعدی مرتفع شود.

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴