ایرنا نوشت: شاعر کتاب «فیض‌بوک» با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه برای دانشجویان و اهالی کتاب در نمایشگاه کتاب گفت: کتاب گران شده برای حمایت از کتاب خوان‌ها لطفا بن کتاب بدهید. ناصر فیض درباره برگزاری نمایشگاه سی و چهارم کتاب تهران، اظهار داشت: نمایشگاه‌های کتاب پیشتر در مصلی در سطح عالی […]

ناصر فیض: کتاب گران شده بن کتاب بدهید

ایرنا نوشت: شاعر کتاب «فیض‌بوک» با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه برای دانشجویان و اهالی کتاب در نمایشگاه کتاب گفت: کتاب گران شده برای حمایت از کتاب خوان‌ها لطفا بن کتاب بدهید.

ناصر فیض درباره برگزاری نمایشگاه سی و چهارم کتاب تهران، اظهار داشت: نمایشگاه‌های کتاب پیشتر در مصلی در سطح عالی برگزار می‌شد اما به دلیل گران شدن کتاب و پایین بودن مبلغ بن، میزان استقبال کمتر شده است.

وی با اشاره به بهره‌مندی از فضای مجازی در این دوره از نمایشگاه کتاب گفت: اگر مقداری برای دانشجویان و اهالی کتاب، تخفیف‌هایی در نظر گرفته شود نمایشگاه پربار خواهد بود.

فیض همچنین خاطرنشان کرد: امسال تعداد تالیف‌هایی که در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد بسیار زیاد خواهد بود.

او این را هم گفت که باید تا حدودی به نمایشگاه رسیدگی و تبلیغات زیادی انجام شود.

وی افزود: تبلیغاتی که در زمان حاضر برای نمایشگاه کتاب انجام می‌شود خیلی کم است. از آنجایی که به دلیل کرونا و مسایل اجتماعی از مسائل فرهنگی کمی عقب افتادیم با تبلیغات و فرهنگسازی، شرایط بهتر خواهد شد.

سرانه مطالعه در کشور فقط ۸ دقیقه است

فیض با بیان این که سطح کتابخوانی در کشور خیلی پایین است، رقم فعلی سرانه مطالعه در ایران را ۸ دقیقه اعلام و خاطرنشان کرد: این رقم در مقایسه با نرم جهانی و با کشوری مانند ژاپن که روزانه ۸ ساعت مطالعه دارند بسیار پایین است.

وی اوضاع کتاب‌خوانی در کشور را ناملطوب عنوان و اظهار کرد: ناشران و نویسندگان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید همت و همکاری کنند تا این رویداد به خوبی برگزار شود.

فیض افزود: هر سال کمی عقب می‌افتیم و امسال از هم‌اینک باید برای سال دیگر پیش‌بینی‌های لازم انجام شود نه این که چند روز مانده به نمایشگاه طرح ارئه کنیم.

این شاعر گفت: کاغذ خیلی گران است و کتابی که پیشتر تا ۳ هزار شمارگان نشر داده می‌شد امروز به تعداد ۱۰ عدد چاپ می‌شود.

بازار ترجمه خوب است

وی این را هم اضافه کرد: در فضای مجازی برخی کتاب‌ها به فروش می‌رسد اما اغلب خریدار ندارد.

فیض معتقد است در زمان حاضر در جامعه بیشتر از رمان و آثار ترجمه شده از نویسندگان خارجی استقبال می‌شود. از دید این ادیب، بازار ترجمه خوب است و کتاب‌های آموزشی برای کنکور هم فروش خوبی دارند.

وی تاکید کرد: در حوزه‌های تخصصی هم باید بیشتر کار و به حوزه‌های دینی و فرهنگی توجه بیشتری معطوف شود چرا که خیلی عقب افتاده است.

سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در مصلی امام خمینی (ره) برپا می‌شود. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی کرده که سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بین ۵ تا ۷ میلیون بازدیدکننده خواهد داشت.

۵۷۵۷