گفتن و شنیدن از گرانی کتاب و دشواری تهیه آن ظاهراً دردی از اهالی فرهنگ و کتاب دوا نمی‌کند؛ چنان‌که با وجود تشدید این معضل و پیامدهای منفی آن بر فرهنگ کشور همچنان شاهد روند روبه‌رشد قیمت‌ها در بازار نشر هستیم؛ بنابراین باید به فکر روش‌ها و راه‌هایی باشیم که کتاب‌ها را بتوان با کمترین […]

هوای شریان‌های آگاهی را داشته باشیم!

گفتن و شنیدن از گرانی کتاب و دشواری تهیه آن ظاهراً دردی از اهالی فرهنگ و کتاب دوا نمی‌کند؛ چنان‌که با وجود تشدید این معضل و پیامدهای منفی آن بر فرهنگ کشور همچنان شاهد روند روبه‌رشد قیمت‌ها در بازار نشر هستیم؛ بنابراین باید به فکر روش‌ها و راه‌هایی باشیم که کتاب‌ها را بتوان با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری به کتاب‌خوان‌ها رساند.

سرمایه‌گذاری در زمینه تولید نسخه‌های الکترونیکی و صوتی کتاب‌ها یکی از روش‌هایی است که خوشبختانه در سال‌های اخیر رواج یافته و طرف‌داران پروپاقرصی هم پیدا کرده است. بااین‌حال اما استفاده از این نوع کتاب‌ها همچنان برای بسیاری از علاقه‌مندان ممکن نیست چرا که علاوه بر اینکه برای دسترسی به نسخه‌های الکترونیکی یا صوتی هم باید هزینه کنند، در اختیار داشتن ابزارهای لازم برای مطالعه نسخه الکترونیکی یا صوتی کتاب‌ها هم مستلزم تهیه گوشی تلفن همراه، کتاب‌خوان الکترونیکی یا… که پرداخت قیمت این وسائل خود قصه پرغصه دیگری است!

چنین شرایطی کتاب‌خوان‌ها را به همان راه‌ورسم قدیمی امانت گرفتن و دست‌به‌دست کردن کتاب سوق داده است که در مدل جدیدتر در قالب کتابخانه‌های عمومی رد و نشانی از آن‌ها در شهرها و بعضی روستاها می‌توان سراغ گرفت. کتابخانه‌های عمومی اما در صورتی عطش مشتاقان مطالعه را برطرف می‌کنند که این مراکز از فراوانی، پراکندگی و غنای کافی از نظر جغرافیایی، دسترسی و برخورداری از کتاب‌های به‌روز برخوردار باشند؛ شرایطی که نمی‌توان برای ایجاد آن تنها و تنها روی حمایت دولت حساب کرد و باید تک‌تک دغدغه‌مندان مطالعه و فرهنگ سهمی در آن داشته باشند.

همین دغدغه و نیاز به مشارکت مدنی در تجهیز و تکثیر کتابخانه‌ها طی سال‌های اخیر و با گسترش فهم جامعه نسبت به ضرورت توجه و کمک به برآورده‌شدن نیازهای فرهنگی و مطالعاتی مردم، پای پویش‌ها و تلاش‌هایی را با عناوینی مانند نذر کتاب به دایره تلاش‌های جمعی در جامعه و حتی مصادیق موردتوجه خیران باز کرده است.

گسترش و ادامه چنین اقداماتی بدون شک می‌تواند سهمی هر چند کوچک در ارتقای سطح آگاهی در جامعه و از آن مهم‌تر توسعه متوازن و عادلانه در ایران عزیزمان داشته باشد و مصداقی باشد بر همان مثل معروف آموزش ماهیگیری به‌جای ماهی گرفتن چرا که نباید از این باور درست و عمیق دست کشید که آبادانی و رشد، عدالت اجتماعی و توسعه متوازن جز از رهگذر ارتقای فرهنگ لازم برای تعالی به دست نمی‌آید چرا که اگرچه آبادی تنها از مسیر آگاهی حاصل نمی‌شود؛ ولی بدون آگاهی هم نمی‌توان چشم‌به‌راه آبادی و آبادانی بود.

امروزه‌روز و با گسترش دانش اجتماعی و با تجربیات فراوان جوامع در مقوله مسئولیت اجتماعی، شکی نیست که باید میان دو مقوله احساس مسئولیت و مسیر عمل به مسئولیت تفکیکی هوشمندانه قائل شد؛ هر قدر که احساس مسئولیت در حوزه مسائل اجتماعی مقوله‌ای فردی است، افزایش اثربخشی و جلوگیری از هدررفت منابع اقتضا می‌کند تا عمل به مسئولیت‌های اجتماعی با تمرکز و از مجاری صحیح انجام شود. عمل به مسئولیت اجتماعی در حوزه تجهیز و تکثیر کتابخانه‌های عمومی هم از این قاعده مستثنی نیست و لازم است برای توزیع متوازن و دقیق انرژی و توانی که صرف عمل به این مسئولیت اجتماعی ارزشمند می‌شود به‌صورت متمرکز و بر اساس اطلاعات فراگیر عمل کرد. استفاده از ظرفیت نهادهای مسئول در حوزه کتاب از جمله بانک ملی برای کمک به کتابخانه‌های عمومی یکی از شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت الکترونیکی کشور انتخاب کرده تا به بهانه و هم‌زمان با برپایی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آن برای تجمیع کمک‌های دغدغه‌مندان کتاب و مطالعه بهره ببرد.

با همین نگاه و رویکرد شرکت پرداخت الکترونیک سداد امکانی در همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی فراهم آورده تا علاقه‌مندان به مشارکت در پویش نذر کتاب با عنوان «کتاب‌آباد» بتوانند با اپلیکیشن ایوا در قسمت مهربانی یا کد دستوری #۱۰*۷۳۷* کمک‌های خود را برای تجهیز و تکثیر کتابخانه عمومی کشور خصوصاً در مناطق محروم اهدا کنند و صرف این مهم شود.

۵۷۵۷