حمایت مالی از سکوهای دارای مجوز از ساترا از محل بودجه تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای توسعه فعالیت سکوهای سالم، امن و مفید در فضای مجازی که در سال گذشته این امر پس از برگزاری نمایشگاه رصتا انجام شد و امسال نیز حمایت ها بر اساس جدول بودجه ابلاغ شده ادامه خواهد داشت. […]

واکنش ساترا به بازنشر یک گزارش/ مکلف به نظارت هستیم

حمایت مالی از سکوهای دارای مجوز از ساترا از محل بودجه تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای توسعه فعالیت سکوهای سالم، امن و مفید در فضای مجازی که در سال گذشته این امر پس از برگزاری نمایشگاه رصتا انجام شد و امسال نیز حمایت ها بر اساس جدول بودجه ابلاغ شده ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۱۸ اردیبهشت روزنامه فرهیختگان گزارشی با تیتر «صدا و سیما حق نظارت دارد نه کنترل» منتشر کرد، خبرآنلاین آن گزارش را بازنشر کرد، امروز ساترا جوابیه به فرهیختگان را برای گروه فرهنگی ارسال کرد که آن را ادامه می خوانید.

مهمترین ادله اثبات عدم صحت ادعای آن روزنامه به شرح زیر است:

  1. در دوره کنونی فعالیت سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، فعالیت های متعددی با هدف حمایت از سکوهای دارای مجوز در حال اجرا است که برخی از آنها عبارتند از:
    1. تهیه و عرضه بسته‌های حمایتی محتوایی از آثار سازمان صدا و سیما شامل سریال های پرمخاطب نظیر پایتخت، نون خ، برنامه های ترکیبی و مسابقات نظیر دورهمی و عصر جدید، تله فیلم ها، انیمیشن ها و … که به صورت ماهانه در اختیار سکوهای دارای مجوز از ساترا قرار میگیرد و با استقبال سکوها مواجه شده است. لازم به ذکر است از سال گذشته تا کنون جمعا بیشتر از ۱۷۰۰ قسمت سریال، انیمیشن، تله فیلم و سایر انواع محتوای حمایتی در اختیار سکوهای دارای مجوز از ساترا قرار گرفته است.
    2. حمایت مالی از سکوهای دارای مجوز از ساترا از محل بودجه تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای توسعه فعالیت سکوهای سالم، امن و مفید در فضای مجازی که در سال گذشته این امر پس از برگزاری نمایشگاه رصتا انجام شد و امسال نیز حمایت ها بر اساس جدول بودجه ابلاغ شده ادامه خواهد داشت.
    3. فراهم نمودن امکان استفاده از قاب اختصاصی (آی‌فریم) شبکه‌های سیما که این امکان را برای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم نموده است که به اقتضای مناسبت یا درخواستشان و مبتنی بر نظام رتبه‌بندی، آی‌فریم شبکه‌های تلویزیونی را به‌صورت زنده پخش کنند تا سبد محصولاتشان کامل شود که این امر در همه ایام خصوصا در ایام جام جهانی در سال گذشته با استقبال سکوهای دارای مجوز از ساترا واقع شده است. به عنوان نمونه مهدی هژبری؛ سردبیر سکوی ورزشی طرفداری در برنامه‌ای که در روز چهارشنبه مورخ ۱۶/۹/۱۴۰۱ ساعت ۲۰ از رادیو گفت‌وگو پخش شده است گفت: قاب آی‌فریم در جام جهانی به ما خیلی کمک کرد و باعث شد کیفیت برنامه‌هایی که می‌سازیم بیشتر شوند تا بتوانیم مخاطب جذب کنیم.
    4. برنامه ریزی برای حمایت از پویش هایی که توسط سکوهای دارای مجوز از ساترا برگزار میشود از طریق اطلاع رسانی پویش ها و تامین جوایز آن ها.
    5. ارائه خدمات مشاوره رایگان برای اصلاح سناریوی آثار متقاضی مجوز تولید با هدف تولید آثاری جذاب و سالم و حمایت تنظیم‌گرانه از آثار تولیدی سامانه‌های مذکور که از طریق دعوت تولیدکنندگان و نشر دهندگان آثار به شورای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا انجام میشود و با استقبال ایشان مواجه شده است که این امر در گفت و گوی نوید محمودی تهیه‌کننده سریال «پوست شیر» با ماهنامه کد، سیدروح‌ الله حجازی کارگردان «نوبت لیلی» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایلنا، سعید ابوطالب کارگردان «ارتش سری» با ماهنامه کد و سایر تهیه کنندگان، کارگردان ها و نویسندگان آثار نمایش خانگی نظیر محمدرضا شفیعی، آرش تیمورنژاد، محمد منعم و … با رسانه های جمعی به خوبی تبیین شده است.
    6. برگزاری نمایشگاه رصتا با ۹۶ غرفه و ۱۱۷ سکو، شبکه و شرکت در اسفندماه سال گذشته که امسال نیز با حضور گسترده تر سکوهای دارای مجوز از ساترا در نیمه دوم سال جاری برگزار خواهد شد.
    7. تشکیل مجمع مشورتی رصتا با حضور بالقوه تمام سکوهای دارای مجوز از ساترا و با مشارکت ۱۶۸ سکوی رای دهنده در انتخاب شورای راهبری مجمع رصتا (که بر خلاف ادعای برخی رسانه ها سکوهای بزرگ کشور نیز در این انتخابات مشارکت کرده اند و در حال حاضر اسامی تمام سکوهای رای دهنده روی سایت ساترا به نمایش درآمده است) با اهدافی نظیر فراهم آوردن شرایط حضور، نمایندگی و مشارکت ذی‌نفعان در فرآیندهای تنظیم گری، برنامه ریزی فعالیتهای نظارتی و حمایتی ساترا و ایجاد ظرفیت‌های داوری برای حل و فصل اختلافات احتمالی. لازم به ذکر است در مرحله‌ اول انتخابات مجمع رصتا ۱۶۵ سکو در رأی گیری مشارکت کردند و از آنجا که رأی سه سکوی منتخب در شورای راهبری مجمع رصتا در انتهای جدول مساوی بود، انتخابات برای تعیین دو عضو علی‌البدل به دور دوم کشیده شد که در مرحله دوم سه سکوی جدید هم در انتخابات مشارکت کردند که این امر تعداد سکوهای رأی دهنده را از ۱۶۵ سکو به ۱۶۸ سکو افزایش داد.
  1. یکی از برنامه های سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر توسعه سکوهای دارای مجوز از ساترا و معرفی ایشان است که در صورت صحت ادعای روزنامه فرهیختگان باید شاهد خلاف این امر می بودیم. در حالیکه در حال حاضر سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر به ۳۷۶ سکو مجوز فعالیت داده است و از سال گذشته تا کنون برنامه ای با نام صمیمانه برای معرفی سکوهای دارای مجوز از ساترا طراحی کرده است که نسخه ۵ دقیقه ای این برنامه از کانال ساترا در تمام شبکه های اجتماعی و پیامرسانهای داخلی منتشر میشود و با مشارکت مدیران شبکه های اجتماعی نظیر نماشا و ویدانه و پیامرسانهای داخلی نظیر روبیکا و بله این برنامه به صورت گسترده وایرال شده است و هر قسمت از این برنامه تا کنون نزدیک به ۱ میلیون بار صرفا در فضای مجازی توسط کاربران مشاهده شده است. همچنین نسخه ۱ دقیقه ای این برنامه ار برخی بخشهای خبری صدا و سیما همراه با خبر برنامه پخش میشود. علاوه بر این هماهنگی لازم برای پخش نسخه ۲۰ دقیقه ای برنامه از شبکه ها ۵ و ۲ سیما انجام شده است.
  1. رئیس سازمان صدا و سیما همواره بر ضرورت نقش حمایتی ساترا تاکید داشته اند و در بهمن ماه سال گذشته تاکید کردند: فعالیت سکوها را فرصت برای مأموریت فرهنگی صداوسیما و فضای فرهنگی کشور می‌دانیم، البته اگر درست در این مسیر حرکت کنند. ایشان همچنین در ماه جاری در مراسم معارفه اعضای شورای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا با اشاره به سیاست‌های حمایتی صدا و سیما از سکوهای نمایش محتوا در فضای مجازی تاکید کردند: آماده تولید برنامه‌های مشارکتی با تولیدکنندگان شبکه نمایش خانگی هستیم و درصورت تایید ارزیابان سازمان امکان پخش تیزر این دست تولیدات و حتی خرید رایت آنها وجود دارد. ایشان در روزهای گذشته نیز در جمع خبرنگاران تاکید کردند: خرید آثار شبکه نمایش خانگی جزو تصمیمات اعلام شده‌ی ماست و به محض این‌که کارهای فاخری که قابل حمایت، پشتیبانی و مشارکت باشد، ارائه شود، حتما به وعده‌ای که داده‌ایم عمل می‌کنیم.

لازم به ذکر است این وعده ریاست محترم سازمان صدا و سیما به شکل جدی توسط ساترا دنبال میشود و انشاء الله در پایان شش ماه اول سال جاری، گزارش عملکرد ساترا در خصوص خرید رایت تولیدات شبکه نمایش خانگی برای پخش از شبکه های سیما و هم افزایی میان شبکه نمایش خانگی و شبکه های معاونت سیما در اختیار رسانه های جمعی قرار خواهد گرفت.

با اینحال فارغ از موارد سه گانه ای که به عنوان بخشی از ادله ساترا برای نادرست بودن ادعای روزنامه فرهیختگان به اطلاع همکاران و عموم مخاطبان روزنامه رسید و فارغ از اینکه ساترا صرفا در شش ماه دوم سال گذشته برای تولید بیشتر از ۴۰ سریال مشروط به انجام مراحل استعلام عوامل، مجوز تولید صادر کرده است و فارغ از اینکه طبق ارزیابی انجام شده از سوی مرکز پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی، ساترا جزو دستگاه های برتر در درگاه ملی صدور مجوزها است که این امر بیانگر رویکرد حاکم بر سازمان صداوسیما برای تسهیلگری است، فارغ از تمام این موارد با توجه به نقش نظارتی ساترا چنانچه اثری بدون مجوز از این سازمان تولید و منتشر شود، سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در مرحله نخست از طریق تذکر به دنبال اصلاح زیست بوم است که شاهد این امر تذکر ساترا در سال جاری به سکوی روبیکا برای انتشار بدون مجوز طناز و سکوی فیلم نت برای انتشار یک ترانه بدون مجوز در تیتراژ پایانی قسمت آخر سریال پوست شیر بود که خبرگزاری ایرنا در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه به صورت مفصل به موضوع سریال پوست شیر پرداخته است و در خصوص طناز هم در فروردین ماه امسال توضیحات جامعی در اختیار رسانه های جمعی قرار گرفته است.

لذا بنای ساترا بر تنظیم گری تعاملی است اما چنانچه یک سکوی متخلف از میان ۳۷۶ سکوی دارای مجوز، اثری را که مروج روابط نامشروع یا در بردارنده تحریف تاریخی است منتشر نماید، ساترا طبق ماموریت قانونی خود اقدامات لازم را انجام میدهد و به نظر میرسد خوشبختانه هماهنگی دستگاه های اجرایی و نظارتی با ساترا روز به روز در حال افزایش است که شاهد آن جمع آوری تبلیغات شهری یک سریال بدون مجوز از سطح شهر و اقدامات سایر دستگاه های نظارتی برای رسیدگی به این تخلف پس از اعلام رسمی ساترا است.

۵۷۵۷