افکارنیوز نوشت: حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به تعطیلی سایر کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه، به ویژه برای روابط تجاری با سایر کشورها و همچنین باتوجه به پیشینه‌ای که درمورد تعطیل بودن روز جمعه در کشورمان وجود دارد، تعطیل کردن شنبه یک پیشنهاد و راهکار بهتر با دیدگاه همه جانبه است. […]

چرایی سبقت «شنبه» از پنجشنبه / «دو راهی» مجلس در ساماندهی تعطیلات آخر هفته

افکارنیوز نوشت: حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به تعطیلی سایر کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه، به ویژه برای روابط تجاری با سایر کشورها و همچنین باتوجه به پیشینه‌ای که درمورد تعطیل بودن روز جمعه در کشورمان وجود دارد، تعطیل کردن شنبه یک پیشنهاد و راهکار بهتر با دیدگاه همه جانبه است.

  • سیدکریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس راجع به لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته و پیشنهاد تعطیل کردن شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها اظهارداشت: اخیرا دولت لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه ) را به مجلس ارسال کرده که این لایحه جهت بررسی به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شده است.
  • وی ضمن تکذیب اینکه این لایحه در دستورکار اعضای کمیسیون قرار گرفته است، گفت: این موضوع هنوز در برنامه کار کمیسیون نیامده است اما قطعا به دنبال این هستیم که این لایحه را از تمامی جهات بررسی کنیم و ساعات کاری سایر روزهای هفته باید به شکل دقیق و افزایش ساعت کاری در روزهای دیگر از جهاتی مثل آسیب ندیدن فضای خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد. به ویژه برای مادرانی که مشغول به کار هستند.
  • حسینی به پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در هفته‌های اخیر نامه‌ای تحت عنوان تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها به رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده است.
  • این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: سال‌هاست بسیاری از فعالان تجاری به‌ویژه فعالان حوزه تجارت بین‌الملل، جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور از تحمیل تعطیلی ۳ روزه در روند کاری‌شان گلایه‌مندند؛ زیرا تعطیلی جمعه در ایران با تعطیلات شنبه و یکشنبه قاطبه کشورهای دنیا خسارات زیادی را متوجه فعالیت‌های آن‌ها کرده است.

روز شنبه برای تعطیلی مناسب‌تر از روز پنج‌شنبه است

  • او یادآورشد: در خصوص تعطیلی پنج شنبه یا شنبه هم حتما باید روابط تجاری خودمان را با سایر کشورها لحاظ کنیم. مشخص است که تعطیلی زیاد روزهای هفته قطعا به مسائل بازرگانی و تجاری آسیب وارد می‌کند اما اگر بخواهیم فارغ از همه موضوعات، مقایسه‌ای تنها بین روزهای پنج شنبه و شنبه داشته باشیم قطعا روز شنبه برای تعطیلی مناسب‌تر است.
  • عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: با توجه به تعطیلی سایر کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه، به ویژه برای روابط تجاری با سایر کشورها و همچنین باتوجه به پیشینه‌ای که درمورد تعطیل بودن روز جمعه در کشورمان وجود دارد، تعطیل کردن شنبه یک پیشنهاد و راهکار بهتر با دیدگاه همه جانبه است.
  • حسینی در انتها خاطرنشان کرد: اما اگر بخواهیم روز پنج شنبه را تعطیل کنیم، با تعطیلی پنجشنبه و جمعه در داخل کشور و شنبه و یکشنبه در سایر کشورها روبرو می‌شویم که عملا وقفه بسیار زیادی در تجارت ایجاد می‌کند. بر این اساس تعداد روزهای باقی مانده برای تبادلات تجاری بسیار کم می‌شود و قطعا به روابط تجاری ما آسیب وارد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۱