اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی که مسابقه‌ی آواز یوروویژن را سازماندهی می‌کند، درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را برای پخش پیام ویدئویی در مراسم اختتامیه‌ی این مسابقه رد کرد. سمیه تاج الدین: اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی اعلام کرد: اگرچه پیام زلنسکی نیت خیرخواهانه به دنبال دارد؛ اما متأسفانه نمی‌تواند تأیید شود؛ زیرا قوانین این مسابقه‌ی […]

ممنوعیت پخش پیام زلنسکی در مسابقه‌ی موسیقی یوروویژن/ از قوانین این مسابقه غیرسیاسی بودن آن است

اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی که مسابقه‌ی آواز یوروویژن را سازماندهی می‌کند، درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را برای پخش پیام ویدئویی در مراسم اختتامیه‌ی این مسابقه رد کرد.

سمیه تاج الدین: اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی اعلام کرد: اگرچه پیام زلنسکی نیت خیرخواهانه به دنبال دارد؛ اما متأسفانه نمی‌تواند تأیید شود؛ زیرا قوانین این مسابقه‌ی موسیقی را نقض می‌کند. یکی از قوانین این مسابقه غیرسیاسی بودن آن است. بنابراین هر گونه اظهار نظر سیاسی یا مشابه آن در طول این رویداد ممنوع است.

سال گذشته یک گروه اوکراینی برنده‌ی این مسابقات شد و قرار بود مسابقه یوروویژن امسال در اوکراین برگزار شود؛ اما جنگ مانع برگزاری این مسابقه در این کشور شد. از این رو این مسابقه در لیورپول (شمال انگلستان) برگزار شد. مارتین استردال، مدیر اجرایی یوروویژن، در مراسم افتتاحیه گفت امسال بریتانیا نه به‌جای اوکراین بلکه به‌نمایندگی از این کشور میزبان دور جدید این مسابقه پرمخاطب آواز در جهان است.

سال گذشته، تنها سه ماه پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، گروه اوکراینی «کالوش ارکسترا» با اجرای آهنگ استفانیا برنده‌ی مسابقه‌ی یورویژن ۲۰۲۲ شد. در مسابقات پارسال، بر اساس رأی‌گیری هیئت داوران اجرای کالوش ارکسترا در جایگاه چهارم قرار گرفت، اما با کسب رکورد در رأی‌گیری بینندگان، رتبه‌ی نخست را به دست آورد.

براساس قوانین این مسابقات و به‌طور سنتی قرار بود کی‌یف میزبان شصت‌وهفتمین دوره‌ی یوروویژن باشد، اما به‌دلیل جنگ حق میزبانی به بریتانیا رسید.

امسال گروه توورچی به‌نمایندگی از اوکراین با آهنگ «قلب آهنین» شرکت می‌کند و پیش‌بینی شده که در جمع پنج اجرای موفق این دوره از مسابقات قرار گیرد.

پس از آغاز تهاجم گسترده‌ی نظامی روسیه علیه اوکراین، این کشور از شرکت در مسابقه‌ی مذکور منع شد.

مراسم اختتامیه این مسابقه که روز شنبه برگزار خواهد شد؛ در آن ۲۶ کشور شرکت خواهند کرد. ۱۱ هنرمند اوکراینی از جمله گروه کالوش که سال گذشته برنده شده بود، به اوکراین ادای احترام خواهد کرد. در شب اختتامیه ویدئوهایی از مناطق مختلف اوکراین منتشر خواهد شد.

ممنوعیت پخش پیام زلنسکی در مسابقه‌ی موسیقی یوروویژن/ از قوانین این مسابقه غیرسیاسی بودن آن است

همچنین لیورپول نیز از بنای یادبودی که نماد امید برای اوکراین است، پرده برداری می‌کند. این بنای یادبود مجسمه‌ی آلومینیومی مردی است که کتابی را در دست دارد و کبوتری که پرچم اوکراین را به پرواز درمی‌آورد.

این مجسمه در Strawberry Field قرار خواهد گرفت، جایی که بیتلز یکی از آهنگ‌های خود را از آن الهام گرفته بود. مجسمه پس از اتمام جنگ به اوکراین منتقل خواهد شد.

سه‌شنبه‌شب ۱۹ اردیبهشت گروه پانک‌راک از کرواسی آهنگی اجرا کرد که دارای پیامی قوی ضدجنگ و کنایه‌های تمسخرآمیز به سران روسیه و بلاروس بود. اجرای خواننده‌ی اسکاتلند و همچنین گروه وسنا از جمهوری چک نیز به‌روشنی اعتراض به جنگ بود.

ریتا اورا، خواننده‌ی بریتانیایی، همراه با دختری اوکراینی به نام سوفیا روی صحنه رفت؛ این دختر مانند میلیون‌ها اوکراینی ناچار شده است از جنگ فرار کند. او هنگام اجرا یک توپ به نماد متلاشی‌ شدن آرزوهای کودکان پناهجوی اوکراینی در دست داشت.

یوروویژن رقابت آواز بین کشورهای اتحادیه اروپاست که به‌صورت سالانه برگزار می‌شود و هر کشور شرکت‌کننده یک آهنگ اصلی را برای اجرای زنده تلویزیونی و رادیویی ارسال می‌کند. این برنامه از رسانه‌های ملی این کشورها پخش می‌شود و برای تعیین برنده، مردم کشورهای شرکت‌کننده به اجرای کشورهای رقیب رأی می‌دهند.

اوکراین به‌عنوان برنده‌ی سال گذشته به همراه پنج کشور حامی اصلی این مسابقات (بریتانیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا) هستند.

مسابقه یوروویژن(Eurovision Song Contest) یک مسابقه‌ی بین‌المللی موسیقی است که از سال ۱۹۵۶به صورت سالیانه برگزار می‌شود. طبق قوانین مسابقه، کشورهای فعال عضو اتحادیه پخش اروپا امکان شرکت در این مسابقه را دارند. کشورها آهنگ‌هایی را انتخاب می‌کنند که به صورت زنده بر روی تلویزیون اجرا می‌شود. سپس رأی‌گیری انجام می‌شود و بهترین آهنگ مسابقه انتخاب می‌شود.

این مسابقه جزو طولانی‌ترین مسابقات جهان شناخته شده‌است و البته یوروویزیون پربیننده‌ترین مسابقه بعد از مسابقات ورزشی است. از منابع مختلفی نقل قول شده‌است که در سال‌های اخیر یوروویزیون نزدیک به صد تا پانصد میلیون بیننده بین‌المللی داشته است. یوروویزیون در کشورهای خارج اروپا مانند مصر، هند، مکزیک، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، کره جنوبی، اروگوئه و … نیز پخش می‌شود.

از سال ۲۰۰۰ تاکنون یوروویزیون به صورت زنده در اینترنت نیز پخش می‌شود و در سال ۲۰۰۶ بیشتر از ۷۴ هزار نفر از ۱۴۰ کشور مختلف این مسابقات را دیدند. خواننده‌هایی مانندگروه آبا که برنده‌ی سوئد در ۱۹۷۴ بود و سلن دیون که سوئیس را در ۱۹۸۸ برنده کرد، به وسیله این مسابقه شهرت جهانی پیدا کردند.

۵۷۲۴۹