دو کودک دیشب هنگام استفاده از تجهیزات شهر بازی در استان یزد از ارتفاع سقوط کردند، اتفاقی که به‌نظر می‌رسد نقص ایمنی سبب بروز این حادثه شده باشد، یک کارشناس ایمنی دراین‌باره نکاتی را به خبرآنلاین می‌گوید. ایرن مهرگان: شاید موقع نشستن روی صندلی‌های ترن هوایی، درست لحظه‌ای که ترکیب سرعت و ارتفاع دارد شما […]

کودکان یزدی به‌جای شهربازی از بیمارستان سر درآوردند؛ سقوط با طناب فرسوده ایمنی؟

دو کودک دیشب هنگام استفاده از تجهیزات شهر بازی در استان یزد از ارتفاع سقوط کردند، اتفاقی که به‌نظر می‌رسد نقص ایمنی سبب بروز این حادثه شده باشد، یک کارشناس ایمنی دراین‌باره نکاتی را به خبرآنلاین می‌گوید.

ایرن مهرگان: شاید موقع نشستن روی صندلی‌های ترن هوایی، درست لحظه‌ای که ترکیب سرعت و ارتفاع دارد شما را به اوج هیجان نزدیک می‌کند کمتر به خطر سقوط فکر کنید، یا حداقل کمتر کسی می‌خواهد آن لحظات هیجان‌انگیز را با فکر به لحظه سقوط از دست بدهد؛ دلیل مشخص است، شما جان خود را به ایمنی سپرده‌اید و به‌طور پیش‌فرض خیالتان از سطح ایمنی تجهیزاتی که در شهر بازی استفاده می‌کنید آسوده است.

اما کم نبوده که در شهربازی‌ها حوادث تلخی هم رخ بدهد، نمونه آن دیشب در استان یزد اتفاق افتاد، سیدحسین طباطبایی مدیر روابط عمومی اورژانس استان یزد به رسانه‌ها گفت که: «شب گذشته و در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه، دو کودک هفت و هشت ساله از ترن هوایی در پارک شادی یزد سقوط کردند.»

او ادامه داد: «یکی از کودکان مصدوم این حادثه پس از انجام مراحل درمانی و بررسی وضعیت سلامتی از اورژانس مرخص شد. دومین مصدوم این حادثه به تشخیص پزشکان و به دلیل مشکوک بودن به خونریزی کبد در بخش مراقبت های ویژه ICU شهید رهنمون بستری است.»

حالا شب آن دو کودک و خانواده‌های‌شان خراب شده است، آن‌ها که قرار بود در شهربازی هیجان را تجربه کنند باید در بیمارستان لحظات را به نگرانی و استرس بگذرانند. بدون تردید یکی از علل این حادثه ضعف ایمنی است، اما با توجه به این‌که هنوز جزئیات زیادی از حادثه مشخص نشده نمی‌شود نظر کارشناسی دقیقی داد، با این وجود غلامحسین عشقی، کارشناس ایمنی نکاتی درباره تجهیزات تفریحی در ارتفاع به خبرآنلاین می‌گوید: «به‌طورکلی تجهیزات و وسایلی که افراد را از زمین به ارتفاع می‌برند باید شرایط ایمنی لازم را داشته باشند، وسایل شهربازی مانند ترن یا چرخ فلک برای حفظ ایمنی کمربند یا اهرمی دارند که هنگام حرکت فرد را در جایی که نشسته به‌طور ایمن محکم نگه می‌دارد، لذا اگر سقوطی اتفاق می‌افتد احتمال دارد اهرم یا کمربند نگهدارنده باز شده باشد.»

کودکان یزدی به‌جای شهربازی از بیمارستان سر درآور؛ سقوط با طناب فرسوده ایمنی؟

او ادامه می‌دهد: «این تجهیزات وقتی ساخته می‌شوند یک طراحی ایمن دارند، طوری‌که هنگام حرکت اگر فردی یا کودکی حتی خودخواسته بخواهد از صندلی بلند شود آن را محکم سر صندلی نگه‌ می‌دارند، بنابراین در اتفاق‌های این‌چنینی دو پرسش مطرح می‌شود، آیا این‌ کمربند و اهرم ایمنیِ نگهدارنده نقص فنی داشته است؟ آیا نحوه بستن کمربند یا قرار گرفتن اهرم در وضعیتی ایمن به‌درستی کنترل شده است؟»

عشقی با طرح پرسش‌هایی بیان می‌کند: «بنابراین دو مورد باید بررسی شود، اول این‌که این ترن کمربند و اهرم ایمن داشته؟ و دوم این‌که قبل از حرکتِ این وسیله تفریحی کنترل‌چی و کسی‌که مسئول کنترل است آیا وضعیت ایمنی وسیله را کنترل کرده است؟ آیا او کنترل کرده که این دو کودک و همه افراد که داشتند از این وسیله استفاده می‌کردند تجهیزات ایمنی‌شان به‌درستی وصل شده یا وصل نشده است؟»

این کارشناس ایمنی بیان می‌کند: «یک احتمال سوم وجود دارد، این‌که کنترل‌چی همه امور را کنترل کرده اما ممکن است آن کمربند و اهرم ایمن معیوب باشد و موقع کنترل این عیب معلوم نشده باشد، این‌جا مسئله بازدید و کنترل دوره‌ای مطرح است، این تجهیزات وارد ارتفاع می‌شوند بنابراین با توجه به دستورالعمل سازنده، کارشناس ایمنی آن مجموعه باید به‌طور دوره‌ای تجهیزات را کنترل کند، چراکه احتمال مستهلک و فرسوده شدن تجهیزات وجود دارد. یک مورد دیگر که باید درباره تجهیزات تفریحی در ارتفاع به آن اشاره کرد محدودیت سنی افرادی است که از آن استفاده می‌کنند، در برخی تجهیزات حداقل سن قید می‌شود، چراکه ممکن است خارج از محدوده سنی اعلام شده استفاده از آن تجهیزات برای افراد خطرناک باشد، مثلاً در سنین کم به‌دلیل کوچک بودن جثه افراد نمی‌توانند از یکسری وسایل تفریحی استفاده کنند.»

عشقی در پایان می‌گوید: «با توجه به این‌که جزئیات حادثه مشخص نیست اما اگر بخواهیم به‌طور کلی این اتفاق را بررسی کنیم باید ببینیم آیا محدودیت سنی برای استفاده از تجهیزات وجود داشته و اگر وجود داشته رعایت شده است؟ و هچنین بررسی شود که تجهیزات ایمنی کنترل شده است یا خیر؟ و اگر ایمنی هنگام استفاده از تجهیزات رعایت شده باید سلامت و فرسوده نبودن تجهیزات بررسی شود.»

بیشتر بخوانید:

ماجرای فوت پسر مولوی قلندرزهی چه بود؟

۲۳۳۲۳۳