مدیر سازمان کتابخانه‌ها و انتشارات استان قونیه ترکیه از عرضه نخستین چاپ عکسی از قدیمی‌ترین نسخه مثنوی معنوی مولانا برای اولین بار در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالستار یارار درباره نخستین چاپ عکسی (فاکسیمیله) قدیمی‌ترین نسخه مثنوی معنوی گفت: این نسخه در موزه قونیه نگهداری می‌شود. […]

قدیمی‌ترین نسخه مثنوی معنوی به ایران رسید

مدیر سازمان کتابخانه‌ها و انتشارات استان قونیه ترکیه از عرضه نخستین چاپ عکسی از قدیمی‌ترین نسخه مثنوی معنوی مولانا برای اولین بار در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالستار یارار درباره نخستین چاپ عکسی (فاکسیمیله) قدیمی‌ترین نسخه مثنوی معنوی گفت: این نسخه در موزه قونیه نگهداری می‌شود. جناب مولانا انسان برجسته‌ای در کل تاریخ است. اثری از خود به جای گذاشته که جهانی است و ما هم نخستین چاپ عکسی آن را برای اولین‌بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در کشوری فارسی زبان عرضه می‌کنیم.

مدیر سازمان کتابخانه‌ها و انتشارات استان قونیه با بیان اینکه هزار نسخه از این اثر را به چاپ رسانده‌اند، ادامه داد: ما این نسخه از مثنوی معنوی را از یک ماه قبل در ترکیه آماده کردیم. باید بگویم این اثر را برای فروش به این نمایشگاه نیاوردیم و هدف تجاری نداریم. نخستین عرضه این اثر را در این رویداد فرهنگی و در کشور فارسی زبان ایران که زبان مولانا نیز است به فال نیک می‌گیریم.

یارار با تاکید بر اینکه اصالت نسخه قدیمی در چاپ عکسی آن حفظ شده است، افزود: سال جاری میلادی (۲۰۲۳) هفتصدوپنجاهمین سال وفات مولاناست و به این مناسبت هزار نسخه از این اثر را به چاپ رساندیم. چاپ عکسی نسخه قدیمی مثنوی‌ معنوی از سوی مدیریت فرهنگی و گردشگری استان قونیه منتشر شده است و برای حفظ تمام جزئیات آن شامل کاغذ، وزن کتاب و طلاکوبی روی جلد از انتشار آن توسط ناشران خصوصی اجتناب کردیم.

مدیر سازمان کتابخانه‌ها و انتشارات استان قونیه درباره ثبت مثنوی معنوی به‌صورت مشترک با ایران در حافظه جهانی یونسکو گفت: پروژه ثبت مثنوی معنوی در یونسکو به صورت مشترک با ایران آغاز شده است. اما آنچه اهمیت دارد این است که تفکرات مولانا را درک و تلاش کنیم آنها را به آحاد جامعه منتقل کنیم. لازم است برای انتقال آموزه‌های مولانا باهم همکاری کنیم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به صورت مجازی در kebab.ir ادامه دارد.

۵۷۲۴۵