مایکروسافت به تازگی قماربزرگی روی انرژی همجوشی هسته‌ای انجام داده است و در این قمار نام سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI (شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی)، دیده می‌شود. پریسا عباسی– مایکروسافت قراردادی با شرکت استارتاپ مهندسی به نام «هلیون انرژی»، تحت حمایت آلتمن امضاء کرده که هدف آن ارائه انرژی پاک از طریق همجوشی هسته‌ای […]

قمار بزرگ مایکروسافت برای رسیدن به پیچیده‌ترین شکل انرژی اتمی

مایکروسافت به تازگی قماربزرگی روی انرژی همجوشی هسته‌ای انجام داده است و در این قمار نام سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI (شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی)، دیده می‌شود.

پریسا عباسی– مایکروسافت قراردادی با شرکت استارتاپ مهندسی به نام «هلیون انرژی»، تحت حمایت آلتمن امضاء کرده که هدف آن ارائه انرژی پاک از طریق همجوشی هسته‌ای تا سال ۲۰۲۸ است.

انرژی همجوشی هسته‌ای، یک شکل نظری از تولید انرژی است که در آن انرژی، با استفاده از واکنش‌های همجوشی هسته‌ای تولید می‌کند. در یک فرایند تلفیقی دو هسته اتمی سبک‌تر ترکیب می‌شوند تا یک هسته سنگین را تشکیل دهند و در عین حال انرژی را آزاد کنند.

از آنجایی که تامین انرژی از طریق همجوشی تاکنون دور از دسترس بشریت بوده است، و بسیاری از کارشناسان اتفاق نظر دارند که بعید است بتوانیم رمز همجوشی را تا دهه‌ها بشکنیم، بنابراین چنین هدفی بسیار بلندپروازانه است.

برای این منظور، به نظر می‌رسد که این معامله، به‌ویژه از طرف شرکت هلیون، ریسک‌های زیادی دارد. به گفته وال استریت ژورنال، اگر استارتاپ تحت حمایت آلتمن نتواند تا سال۲۰۲۹ به هدف خود برسد، جریمه مالی قابل توجهی (که مبلغ آن علنی نشده است) را متحمل خواهد شد.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت به وال استریت ژورنال گفت: «اگر به پیشرفت‌های مهندسی در حال افزایش خوش‌بین نبودیم، هرگز وارد این توافق نمی‌شدیم.»

طبق گزارش وال استریت ژورنال ، شرکت مهندسی هلیون می‌گوید که یک نمونه اولیه کاربردی (prototype) برای نمایش در سال جاری ارائه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

آلتمن، به نوبه خود، به طور کلی نسبت به شرکت هلیون و همجوشی هسته‌ای بسیار خوشبین است و به وال استریت ژورنال گفت که فکر می کند این استارتاپ ممکن است حتی بتواند زودتر از موعد مقرر به وعده‌های خود عمل کند. با توجه به اینکه او ۳۷۵ میلیون دلار به شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص داده است، خوشحالیم که او نسبت به سرمایه گذاری خود احساس خوبی دارد.

رئیس OpenAI به وال استریت ژورنال گفت: "من همیشه این باور را داشتم که دو چیزی برای ساختن آینده و بالا بردن کیفیت زندگی بسیار مهم است،یکی ارزان و دیگری فراوان کردن هوش و انرژی است. و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، جهان را به شیوه ای واقعاً مثبت متحول خواهیم کرد.»

دیوید کرتلی، مدیر عامل هلیون که با وال استریت ژورنال صحبت می‌کرد، افزود: « قرارداد ما انعطاف‌پذیر است، اما واقعاً مهم است که در صورت عدم ارائه، جریمه‌های مالی قابل توجهی برای شرکت هلیون وجود داشته باشد. ما فکر می کنیم فیزیک این کار برای ما آماده است تا نشان دهیم تجاری سازی همجوشی هسته‌ای قابل ارائه است.»

اما در حالی که ما خوشحالیم این افراد، مشتاق به انجام این کار بزرگ هستند، باید همه ادعاهای همجوشی با کمی وسواس و دقت در نظر گرفته شوند. علیرغم پیشرفتهای اخیر در این فناوری که مدت هاست افراد زیادی به دنبال آن بوده اند، بسیاری از متخصصان در این زمینه معتقدند که بشر در حال حاضر بسیار کوچکتر از آن است که بتواند به همجوشی هسته‌ای فکر کند.

در هر صورت، ما قطعا فعالیت‌های شرکت هلیون را زیر نظر می‌گیریم،و در این بین میزان سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI Altman را به دقت زیر ذربین خواهیم داشت.

منبع: futurism

۵۸۵۸