چیلرها تجهیزات ضروری در تهویه مطبوع ساختمانها و صنایع مختلفی مانند مراکز داده، مراقبت های بهداشتی و تولید هستند که کنترل دقیق دما برای حفظ دمای آسایش محیط، کیفیت محصول و کارایی فرآیند در آنها بسیار مهم است. وظیفه اصلی چیلر انتقال گرما از یک محیط (معمولاً آب) به محیط دیگر (هوا یا سیال دیگری […]

چیلرها تجهیزات ضروری در تهویه مطبوع ساختمانها و صنایع مختلفی مانند مراکز داده، مراقبت های بهداشتی و تولید هستند که کنترل دقیق دما برای حفظ دمای آسایش محیط، کیفیت محصول و کارایی فرآیند در آنها بسیار مهم است. وظیفه اصلی چیلر انتقال گرما از یک محیط (معمولاً آب) به محیط دیگر (هوا یا سیال دیگری مانند آب) است. گردش آب مناسب در داخل چیلر برای اطمینان از عملکرد بهینه، بهره وری انرژی و طول عمر سیستم حیاتی است. در ادامه به اهمیت گردش صحیح آب در چیلرها، دبی مورد نیاز برای گردش آب در هر تن تبرید و مسائل مرتبط با آن که ممکن است به دلیل جریان ناکافی آب به وجود بیاید، می پردازیم.

 

هدف اولیه چیلر انتقال گرما از سیال فرآیند که معمولا آب می باشد، به محیط است. گردش صحیح آب تضمین می کند که فرآیند انتقال حرارت کارآمد است و دمای مطلوب سیال فرآیند را حفظ می کند. گردش ضعیف آب علاوه بر کاهش راندمان، مشکلات دیگری نیز برای سیستم ایجاد می کند، جایی که سرعت انتقال حرارت کاهش می یابد و دمای سیال فرآیند ممکن است از سطح مطلوب بالاتر رود.

گردش آب مناسب به سیستم تبرید اجازه می دهد تا در اوج راندمان کار کند. هنگامی که گردش آب مختل می شود، سیستم تبرید ممکن است برای حفظ دمای مورد نظر مشکل داشته باشد و منجر به افزایش مصرف انرژی و آسیب احتمالی به تجهیزات شود. همچنین گردش ناکافی آب می تواند باعث ایجاد خوردگی و رسوب در چیلر شود. این مسِله نیز به نوبه خود می تواند منجر به کاهش راندمان انتقال حرارت، افزایش مصرف انرژی و خرابی احتمالی سیستم شود. در نظر داشته باشید که در تعمیرات چیلر خانگی، یکی از مسائلی که باید به آن توجه نمود، همین گردش صحیح آب چیلر است. تکنوتهویه جهت تمام امور مربوط به فروش، تعمیر و نگهداری انواع چیلر در خدمت شما می باشد. برای مشاوره با ما، با شماره تلفن های ۸۸۵۹۶۱۰۹ و ۶۶۳۹۶۳۵۵ تماس بگیرید.

اطمینان از گردش صحیح آب در چیلر به حفظ سلامت کلی سیستم کمک می کند و منجر به طول عمر بیشتر تجهیزات می شود. گردش مناسب آب از مسائلی که می تواند بر عملکرد و طول عمر چیلر تأثیر منفی بگذارد، جلوگیری می کند.

اهمیت گردش آب مناسب در چیلرها

دبی مورد نیاز چیلر برای گردش آب در هر تن تبرید

دبی گردش آب در چیلر با ظرفیت چیلر ارتباط مستقیم دارد که معمولاً بر حسب تن تبرید اندازه گیری می شود. سرعت جریان معمولاً بر حسب گالن در دقیقه (GPM) یا لیتر در دقیقه (LPM) بیان می شود. دبی ویژه مورد نیاز برای یک چیلر به طراحی و ظرفیت خنک کنندگی آن بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، سرعت جریان باید برای کاهش دمای آب از ۱۲ درجه سانتیگراد به ۷ درجه سانتیگراد در چیلر کافی باشد.

به عنوان مثال، یک چیلر ۱۰ تنی برای رسیدن به این کاهش دما، به دبی جریان آب تقر یبی ۱۰۰ لیتر در دقیقه نیاز دارد. با این حال، بررسی دستورالعمل ها و مشخصات سازنده چیلر برای تعیین دبی دقیق مورد نیاز برای عملکرد بهینه دستگاه ضروری است. عواملی مانند نوع مبرد، طراحی مبدل حرارتی و کاربرد خاص می توانند بر دبی لازم تأثیر بگذارند.

به یاد داشته باشید که گردش نامناسب آب می تواند منجر به انتقال حرارت نامناسب در داخل چیلر شود و باعث شود سیستم برای حفظ دمای مورد نظر بی وقفه کار کند. این می تواند منجر به افزایش مصرف انرژی و کاهش راندمان شود. گردش صحیح آب در چیلرها برای عملکرد بهینه، بهره وری انرژی و طول عمر تجهیزات حیاتی است. اطمینان از دبی مورد نیاز برای گردش آب در هر تن تبرید برای حفظ انتقال حرارت کارآمد، جلوگیری از خوردگی و رسوب و افزایش طول عمر چیلر ضروری است. رسیدگی به هر گونه مسائل مربوط به گردش ناکافی آب به سرعت می تواند به جلوگیری از تعمیرات پرهزینه، افزایش هزینه های عملیاتی و خطرات احتمالی ایمنی کمک کند. نگهداری و نظارت منظم بر گردش آب، همراه با پیروی از دستورالعمل های سازنده، تضمین می کند که چیلر در اوج راندمان کار می کند و خدمات قابل اعتمادی را برای سال های آینده ارائه می دهد.

در فرایندهای صنعتی، اهمیت گردش صحیح آب در چیلر و مقدار مناسب آن، دو چندان می شود. به همین دلیل است که تکنوتهویه به تکنسین های خود توصیه اکید کرده است که در تعمیر چیلر صنعتی، به بررسی گردش صحیح آب و مقدار مناسب آن اهمیت بدهند. برای استفاده از خدمات تکنوتهویه در زمینه انواع چیلر با شماره تلفن های ۸۸۵۹۶۱۰۹ و ۶۶۳۹۶۳۵۵ تماس بگیرید.

اهمیت گردش آب مناسب در چیلرها

انتخاب پمپ مناسب برای گردش آب چیلر

انتخاب یک پمپ مناسب مستلزم ارزیابی نیازمندی‌های خاص سیستم در کنار ویژگی‌هایی مانند غلبه بر فشار هد سیستم، رتبه‌بندی بازده انرژی و سازگاری با مواد شیمیایی است. با به کارگیری محاسبات دقیق و انتخاب تجهیزات مناسب در مراحل اولیه طراحی و در عین حال در نظر گرفتن مزایای بلندمدت مانند کاهش مصرف انرژی و هزینه های نگهداری می توانید راندمان چیلر خود را به حداکثر برسانید و در عین حال هزینه های عملیاتی مرتبط کاهش دهید.

نرخ جریان برای گردش آب یک پارامتر حیاتی برای اطمینان از عملکرد و راندمان بهینه در چیلر و انتخاب پمپ مناسب برای آن است. در ادامه، فرمول محاسبه دبی مورد نیاز به ازای هر تن تبرید را بررسی می‌کنیم و بینشی در مورد انتخاب پمپ مناسب برای دستیابی به گردش آب کارآمد ارائه می دهیم.

برای تعیین دبی مورد نیاز (Q) در هر تن تبرید (TR)، می توان از یک فرمول ساده استفاده کرد:

(LPM)Q = TR x 10

Q = نرخ جریان (LPM)

TR = تناژ تبرید

آشنایی با متغیرها:

۱٫ تناژ تبرید (TR):

تناژ به ظرفیت خنک کنندگی مورد نیاز یک سیستم چیلر اشاره دارد. این نشان دهنده مقدار انرژی گرمایی است که باید ظرف یک ساعت از یک فضا یا فرآیند حذف شود. یک تن تبرید معادل حذف ۱۲۰۰۰ BTU در ساعت است.

۲٫ اختلاف دما (∆T):

تفاوت دما بین خروجی آب سرد (∆To) و برگشت آب سرد (∆Tr) نقش مهمی در تعیین نرخ جریان دارد. یک ∆T کوچکتر نشان‌دهنده انتقال حرارت کارآمدتر در عبور آب از قسمت اواپراتور چیلر است. معمولا اختلاف دمای مناسب در چیلرها، معادل ۵ درجه سانتیگراد است.

برای انتخاب پمپ مناسب، با درک الزامات خاص سیستم چیلر خود، از جمله تغییرات بار، افت فشار در قطعات، محدودیت‌های اندازه لوله و هر شرایط عملیاتی منحصربه‌فرد سیستم خود، شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که پمپ انتخابی شما دارای فشار هد کافی برای غلبه بر مقاومت ناشی از تلفات اصطکاک در طول لوله کشی یا از طریق اجزای مختلف مانند فیلترها یا مبدل های حرارتی است. به دنبال پمپ‌هایی با بازده بالا باشید زیرا مصرف انرژی را به حداقل می‌رسانند و در عین حال نرخ جریان مطلوب را حفظ می‌کنند. عواملی مانند سیال در حال گردش (مخلوط آب/گلیکول)، مواد خورنده بالقوه موجود در کاربردهای خنک کننده را در نظر بگیرید و پمپ های ساخته شده از مواد مناسبی را انتخاب کنید که می توانند این شرایط را تحمل کنند. توجه داشته باشید که مینی چیلرها نیز به گردش صحیح آب حساس هستند. بنابراین تکنسین های تکنوتهویه در تعمیر مینی چیلر، به این موضوع توجه ویژه ای دارند. برای استفاده از خدمات تکنوتهویه با شماره تلفن های ۸۸۵۹۶۱۰۹ و ۶۶۳۹۶۳۵۵ تماس بگیرید.