وزیر بهداشت، با اشاره به وضعیت بیمارستان های کشور در دوران کرونا، گفت: افزایش بهره وری تنها راه برون رفت از شرایط سخت است. به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی، روز سه شنبه بیست و هشتم بهمن ۹۹ در جشنواره بیماستان بهره ور، با تاکید بر اهمیت بهره وری بیشتر از ظرفیت های بیمارستانی کشور، […]

تحقیقات باید بتواند از هزینه های نظام سلامت کشور بکاهد

وزیر بهداشت، با اشاره به وضعیت بیمارستان های کشور در دوران کرونا، گفت: افزایش بهره وری تنها راه برون رفت از شرایط سخت است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی، روز سه شنبه بیست و هشتم بهمن ۹۹ در جشنواره بیماستان بهره ور، با تاکید بر اهمیت بهره وری بیشتر از ظرفیت های بیمارستانی کشور، گفت: بهره وری و افزایش بهره وری تنها راه برون رفت از شرایط سخت کشورهای در حال توسعه است و باید به فکر انسان توسعه یافته باشیم که عامل اصلی توسعه یافتگی است.

وی با اشاره به کمبود نگاه بهره وری، افزود: امسال سختی را به لحاظ منابع مالی برای حوزه سلامت بود.

وزیر بهداشت با گلایه از هزینه های بدون بهره وری در نظام سلامت، گفت: تحقیقات در مملکت باید بتواند از هزینه های نظام سلامت کشور بکاهد.

نمکی با اشاره به گرفتاری هایی که در زمینه تامین هزینه های دارویی کشور وجود دارد، افزود: آیا با منابع محدود من حق ندارم انتخاب کنم.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی منابع در سایر بخش‌های وزارت بهداشت، گفت: این مسئله‌ای بود که از روز نخست خدمت بنده در مجموعه وزارت بهداشت دنبال شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال سال بسیار سختی در رابطه با منابع بود، افزود: البته اینکه امسال حقوق ها افزایش پیدا کرد، یا در ماه یازدهم حتی یک روز حقوق‌ها عقب نیفتاد، اینکه کرونا را مدیریت کردیم، این که یک میلیارد دلار کمتر از سال بدون کرونا ارز گرفتیم و یا ریال هنوز دچار نقصان است، به روز کردن پاداش معوقه بازنشستگان و کارانه پرستاران و…، همه این مسائل ناشی از یک نگاه برنامه‌ریزانه و بهره‌وری بود و گرنه در این باتلاق به شدت مانده بودیم.

نمکی ادامه داد: یک تفکر حسابگرانه توانست وزارتخانه را مدیریت کند وگرنه تردید نکنید، اگر با ولنگاری و بدون نگاه آینده نگر وارد کار می‌شدیم حتما زمین می خوردیم.

وی در ادامه به مشکلات دوران کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از ابزار بهره وری، استفاده مطلوب از امکانات است. در دوران مدیریت کرونا، آنچه داشتیم با دیگران قابل مقایسه نبود. درست است که در طرح تحول سلامت شاهد افزایش تخت های بیمارستانی بودیم.

نمکی افزود: میزان پرستار به تخت در اروپا سه تا چهار برابر ایران است، اما چه اتفاقی افتاد که بیمار کرونایی پشت در بیمارستان نماند. ضمن اینکه هیچ بیمار غیر کرونایی نیز پشت در آی سی یو نماند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر با روش های مدیریتی بهره وری پیش نمی رفتیم، نمی توانستیم ۲۵۰۰ تخت آی سی یو را امسال اضافه کنیم.

نمکی با تاکید بر ایجاد رضایتمندی مردم از خدمات سلامت در کشور، تصریح کرد: باید بازخورد عدم رضایتمندی ها را ببینیم و اصلاح کنیم.

وزیر بهداشت درباره سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی، گفت: این سامانه بی تردید مورد استقبال بخش خصوصی نیز قرار خواهد گرفت و امروز آغاز پایلوت آن را در ابعاد ملی اعلام می کنم.

در این مراسم وزیر بهداشت از اپلیکیشن موبایل و نسل پنجم سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی رونمایی کرد.

در نسل پنجم سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی توسعه داشبوردهای تخصصی، ماژول مدیریت اطلاعات کرونا، ماژول تبادل الکترونیکی اسناد با پزشکی قانونی، ماژول رضایت بیماران، ماژول مدیریت محتوای آموزشی و ماژول کاهش تصدی گری خدمات مورد ارتقا قرار گرفته است.

همچنین استفاده از نسخه موبایل سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی، دسترسی به اطلاعات سامانه را تا حد زیادی افزایش می دهد و هر یک از کاربران سامانه با استفاده از گوشی تلفن همراه خود می توانند در یک بستر امن و رمز گذاری شده بر اساس سطح دسترسی تعریف شده به اطلاعات سامانه در هر زمان و هر مکان دسترسی داشته باشند.

.
.
منبع : مهر