تجهیزات اندو دندانپزشکی به منظور تشخیص و ارزیابی وضعیت سلامت ریشه دندان بیماران مورد استفاده قرار می گیرند. کلیه معاینات دندانپزشکی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با استفاده از ابزار اندو انجام می شوند. این ابزارها برای ارائه خدمات بهتر دندانپزشکی به کار می روند درمان ریشه دندان و کانال های مرتبط با آن […]

تجهیزات اندو دندانپزشکی به منظور تشخیص و ارزیابی وضعیت سلامت ریشه دندان بیماران مورد استفاده قرار می گیرند. کلیه معاینات دندانپزشکی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با استفاده از ابزار اندو انجام می شوند. این ابزارها برای ارائه خدمات بهتر دندانپزشکی به کار می روند درمان ریشه دندان و کانال های مرتبط با آن ها را ساده تر می کنند. انواع ابزارهای اندو، اندومترها، اپیکاتورها و… در میان این دسته بندی تجهیزات دندانپزشکی جای می گیرند. در این بخش به کاربرد هر کدام از تجهیزات اندو دندانپزشکی می پردازیم.

 

معرفی تجهیزات اندودانتیکس

تجهیزات اندودانتیکس برای ریشه درمانی و بافت های اطراف ریشه مورد استفاده هستند. این ابزارها برای نجات دندان های آسیب دیده، شکسته و… به کار می روند و استفاده از آن ها اهمیت زیادی دارد. انجام خدماتی مانند تصویربرداری ریشه، ریشه کنال، تمیز کردن ریشه کانال ها و… با استفاده از این ابزارها انجام می شوند. این روش های درمانی طول عمر دندان های شما را به شدت افزایش می دهند.

اگر روش های درمانی اندو برای نجات دندان موثر نباشند، دندان بیمار خارج شده و درمان های جایگزینی مانند ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش با برخی از مهمترین تجهیزات اندودانتیکس آشنا می شویم و کاربردهای هر یک را بررسی می کنیم:

تجهیزات اندو ریشه درمانی

یکی از مهمترین دسته بندی های تجهیزات اندو، لوازم مورد استفاده در ریشه درمانی هستند. ست های کامل دندانپزشکی، کلیه ابزارهای اندو زیر را شامل می شوند:

  1. اندوکالر دندانپزشکی که شیب و شکل کانال ریشه را مشخص می کند.
  2. اندومترها برای اندازه گیری عمق کانال ها به کار می روند.
  3. آپیکاتور برای اندازه گیری طول کانال مورد استفاده قرار می گیرد. بررسی و اندازه گیری های کانال ریشه دندان برای استفاده از مواد درمانی در این مسیر انجام می شود.
  4. سونیکاتور دندانپزشکی یکی از ابزارهای اندو برای تمیز کردن ترکیبات آلی و غیر آلی است. در ساختار این ابزارها از ارتعاشات صوتی برای شکستن برخی قسمت ها استفاده شده است.
  5. فایل روتاری اندو که برای شکل دهی کانال ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. اینسترومنت های دندانپزشکی برای خارج کردن ترکیبات آلی و غیر آلی از کانال ریشه ها به کار می روند.

شما می توانید این لوازم کاربردی را به صورت مستقیم از مرکز معتبر سورنا دنتال خریداری کنید. سورنال دنتال طیف وسیعی از این تجهیزات را به صورت عمده و جزیی در اختیار مشتریان قرار می دهد.

www.sorenadental.com/product-category/endodontics/

انواع تجهیزات روش اند

در روند انجام درمان های ریشه و کانال ریشه دندان ها، از ابزارهای به خصوصی استفاده می شود که کیفیت انجام فرایند درمان را ارتقا می دهند. این ابزارها برای درمان با روش اند مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

ابزار Irrigation System

Irrigation System یا آبچوراتور یکی از حرفه ای ترین تجهیزات اندو است که برای نظافت و شست و شوی کانال ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار حرفه ای یک سیستم آبپاشی است و باقی مانده مواد باکتریایی را از دهان خارج می کند.

Rotary Instruments

یکی از ابزارهای مهم اندو، روتاری و فایل های آن است که برای تمیز کردن کانال ریشه و توسعه آن به کار می رود. با استفاده از این ابزار کانال ریشه ها به صورت استاندارد تمیز می شود. این ابزار با فضای موجود در این قسمت سازگاری دارد و به سادگی وارد این قسمت می شود.

این تجهیزات در فرایند عصب کشی کارایی فوق العاده ای دارند و با دقت عمل بالایی طراحی شده اند. در ساختار این دستگاه ها از یک موتور پیشرفته استفاده شده که مهمترین قطعه روتاری است. کیفیت موتور دستگاه عملکرد آن را در فرایند تمیز کردن ریشه ها تحت تاثیر قرار می دهد. برای انتخاب این ابزارها باید به قطعه موتور توجه داشته باشید. به علاوه سرعت عملکرد روتاری، میزان زوایای قابل تنظیم، تعداد حافظه دستگاه و… در زمان انتخاب دستگاه روتاری ارزیابی می شود.

 

Gutta-Percha

این مواد پرکننده برای پر کردن کانال ریشه به کار می روند و فضای خالی بین کانال ها را تکمیل می کند. در بخش بعدی سطح بالایی این مواد با استفاده از روتاری بریده شده و فرایند ترمیم انجام می گیرد.

Apex Locator

Apex Locator یکی از ابزارهای دقیق اندازه گیری کانال ها است که طول آن را مشخص می کند. با استفاده از Apex Locator مقاومت الکتریکی کانال ریشه بررسی شده و اطلاعات مهمی در اختیار دندانپزشک قرار می گیرد. با استفاده از این ابزارهای تشخیصی انجام جراحی های دندانپزشکی ساده تر می شود.

این ابزار بیشتر در بخش انتهایی ریشه دندان به نام اپکس مورد استفاده قرار می گیرد. اساس طراحی دستگاه اپکس لوکیتور بر اساس ویژگی های این بخش از دندان ها انجام می شود. در ساختار این دستگاه از دو سر الکترودی استفاده شده که یکی به لب بیمار و دیگری به سر فایل اندو متصل می شود. این دستگاه مدل های مختلفی دارد که هر یک با رنج قیمتی به خصوص خرید و فروش می شود.

Endo Pilot

Endo Pilot برای توسعه اولیه کانال ریشه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار در میان تجهیزات پیش درمانی اندو دسته بندی شده و کارایی مهمی دارد. با استفاده از آن کانال ریشه ها برای استفاده از ابزار روتاری آماده خواهد شد.

Apex Locator

ساختار کلی Apex Locator با استفاده از سیگنال های الکتریکی تکمیل می شود که کیفیت عملکرد آن را ارتقا می دهند. Apex Locator نیز یکی از ابزارهای تشخیصی طول کانال ریشه دندان ها است. با استفاده از آن طول کانال با دقت بیشتری مشخص می شود.

دستگاه رادیوگراف اندو

دستگاه های رادیوگرافی اندوی دندانپزشکی، مدل های گوناگونی دارند. این دستگاه ها یکی از مهمترین ابزارهای تشخیصی برای درمان های اندو محسوب می شوند. با استفاده از آن ها می توانید تصویر کاملی از دندان و بخش های جانبی آن را مشاهده کرده و مشکلات دندان را تشخیص دهید.

جمع بندی

در این بخش فهرست کاملی از ابزارهای اندو دندانپزشکی و کاربرد هر کدام را بررسی کردیم. این ابزارها بر کیفیت انجام عملیات دندانپزشکی تاثیرگذار هستند و برای مراحل تشخیص، معاینه، جراحی و… مورد استفاده قرار می گیرند. خرید تجهیزات مناسب برای انجام فرایندهای درمانی دندانپزشکی اهمیت زیادی دارد و کیفیت خدمات پزشک را ارتقا می دهد. برخی از ابزارهای نام برده شده مدل های متنوعی دارند و هر یک بر اساس نیاز دندانپزشکان و پروسه های درمانی مختلف انتخاب می شوند.