مانند امواج گرانشی (GWs) و انفجارهای پرتو گاما (GRBs)، انفجارهای رادیویی سریع (FRBs) یکی از قدرتمندترین و مرموزترین پدیده های نجومی امروزی هستند. این رویدادهای گذرا شامل انفجارهایی است که انرژی بیشتری را در یک میلی ثانیه نسبت به خورشید در سه روز تولید می کند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که بیشتر انفجارها […]

طنین صدای فرازمین‌ها در فضا؟/ عکس

مانند امواج گرانشی (GWs) و انفجارهای پرتو گاما (GRBs)، انفجارهای رادیویی سریع (FRBs) یکی از قدرتمندترین و مرموزترین پدیده های نجومی امروزی هستند. این رویدادهای گذرا شامل انفجارهایی است که انرژی بیشتری را در یک میلی ثانیه نسبت به خورشید در سه روز تولید می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که بیشتر انفجارها تنها میلی ثانیه طول می کشد، موارد نادری وجود دارد که FRB ها تکرار می شوند. در حالی که ستاره شناسان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آنها می شود و نظرات متفاوت است، رصدخانه های اختصاصی و همکاری های بین المللی به طور چشمگیری تعداد رویدادهای موجود برای مطالعه را افزایش داده اند.

بیشتر بخوانید:

رازگشایی از ازدواج‌ارواح در چین/ عکس

پیتون آدم‌خوار در دام دوربین افتاد/ عکس

یک رصدخانه پیشرو، آزمایشگاه نقشه برداری شدت هیدروژن کانادا (CHIME)است که از یک تلسکوپ رادیویی که در رصدخانه اخترفیزیکی رادیویی Dominion (DRAO) در بریتیش کلمبیا، کانادا واقع شده است، بهره‌برداری می‌کند.

این تلسکوپ به لطف میدان دید وسیع و پوشش فرکانس وسیع، ابزاری ضروری برای تشخیص FRB ها (بیش از ۱۰۰۰ منبع تا به امروز!) است.

با استفاده از نوع جدیدی از الگوریتم، همکاری CHIME/FRB شواهدی از ۲۵ FRB تکرار شونده جدید در داده‌های CHIME پیدا کرد که بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ شناسایی شدند. همکاری CHIME/FRB شامل اخترشناسان و اخترفیزیکدانان از کانادا، ایالات متحده، استرالیا، تایوان و هند است.

طنین صدای فرازمین‌ها در فضا؟/ عکس

مؤسسات شریک آن عبارتند از DRAO، مؤسسه نجوم و اخترفیزیک دانلپ (DI)، مؤسسه پیرامونی برای فیزیک نظری، مؤسسه کانادایی اخترفیزیک نظری (CITA)، مؤسسه نجوم آنتون پانه‌کوک، رصدخانه ملی رادیویی نجوم (NRAO) ، موسسه نجوم و اخترفیزیک، مرکز ملی اخترفیزیک رادیویی (NCRA) و موسسه تحقیقات بنیادی تاتا (TIFR)، و چندین دانشگاه و موسسه.

علیرغم ماهیت اسرارآمیز آنها، FRB ها همه جا حاضر هستند و بهترین تخمین ها نشان می دهد که رویدادها تقریباً هزار بار در روز در سراسر آسمان به زمین می رسند. هیچ یک از تئوری ها یا مدل های ارائه شده تا به امروز نمی تواند به طور کامل تمام ویژگی های انفجارها یا منابع را توضیح دهد.

در حالی که اعتقاد بر این است که برخی از آنها توسط ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌ها (که به چگالی انرژی بالای محیط اطرافشان نسبت داده می‌شود) ایجاد می‌شوند، برخی دیگر همچنان از طبقه‌بندی سرپیچی می‌کنند. به همین دلیل، تئوری های دیگری وجود دارند، از تپ اخترها و مگنتارها گرفته تا GRB ها و ارتباطات فرازمینی.

منبع: ساینس‌آلرت

۲۲۷۲۲۷