تاریخ انقضا هر روغن تقریبا ۵ سال است اما پیشنهاداتی برای نگهداری از آن در این مقاله گفته شده است. بسیاری از تولید کنندگان روغن صنعتی و روغن موتوری پیشنهاد می دهند تا زمانی که تولید آن روغن در جدول API اعتبار دارد قابل استفاده است (یعنی حدودا ۲۵ سال). اما با تمام توضیخاتی که […]

تاریخ انقضا هر روغن تقریبا ۵ سال است اما پیشنهاداتی برای نگهداری از آن در این مقاله گفته شده است.

بسیاری از تولید کنندگان روغن صنعتی و روغن موتوری پیشنهاد می دهند تا زمانی که تولید آن روغن در جدول API اعتبار دارد قابل استفاده است (یعنی حدودا ۲۵ سال). اما با تمام توضیخاتی که تولید کنندگان روغن داده اند، ظاهرا روغن های موتوری و صنعتی تاریخ انقضا دارند. در این مقاله برای شما توضیح داده ایم که چطور می توانید متوجه خراب شدگی روغن موتور شوید و همینطور پیشنهاد می کنیم که مقاله مربوط به نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور را مطالعه کنید.

اکسیژن دلیل اول خرابی روغن

روغن های موتوری با استفاده از ترکیبات شیمیایی ساخته و تهیه می شوند و بعد از گذشت زمان نسبتا طولانی خراب می شوند. درست است که روغن ها را در قوطی یا بشکه های دربسته تهیه و تولید می کنند اما باید در نظر داشته باشید که دربسته بودن روغن دلیل بر نبود اکسیژن در فظای روغن نمی باشد. در واقع اگر اکسیژن درمحفظه روغن دست پیدا کند، احتمال خرابی روغن بسیار بیشتر می شود.

تکنولوژی پیشرفته تر اتوموبیل ها

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد تکنولوژی پیشرفته هر روزه ی خودرو ها است. روغن هایی که چندین سال پیش تولید شده است صرفا برای خودرو ها و یا دستگاه های تولید شده همان سال ها مناسب هستند اما روغن موتور هایی که در سال های اخیر تولید شده اند صرفا برای خودرو و یا دستگاه هایی که برای در سال های اخیر تولید شده اند مناسب می باشند.

بطور مثال اگر شما از روغن های SE که در ایران تولید می شوند برای خودرو های حال حاضر اروپا استفاده کنید، احتمالا ناسازگار خواهد بود برای همان روغن تولید شده برای خودرو های ایرانی که در ایران تولید شده اند می تواند بسیار مناسب باشند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که خودروی شما یک خودروی پیشرفته از لحاظ تکنولوژی می باشد، بهتر است از روغن هایی که مناسب همان خودرو هستند استفاده کنید در غیر این صورت روغن های قدیمی تر می تواند برای خودرو شما مضرر باشد.

پیشنهاد می شود روغن هایی که عمر آنها بیش از ۵ سال می باشد با حساسیت بیشتری استفاده شوند. البته تمام این پیشنهاد ها در صورتی است که روغن مورد نظر در فضای مناسبی نگهداری شده باشد و اکسیژن نیز کمتر به آن رسیده باشد. در ادامه نکات مهمی را برای نگهداری روغن موتور و روغن صنعتی گفته شده است که پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

روش های صحیح نگهداری از روغن موتور

  1. در جای خشک نگهداری شود
    یکی از دلایل اصلی خرابی روغن موتور ها این است که با مواد دیگری قاطی شوند (به ویژه آب). پیشنهاد می شود که برای خراب نشدن روغن موتور، حتما آن را در فضا خشک نگهداری کنید.
  2. حفظ دمای مناسب
    یکی دیگر از دلایل خرابی روغن ها، دمای نامناسب محیط می باشد. این شرایط برای روغن های خاص برای خودرو های خاص نیز مهم تر است. بطور مثال اگر شما از روغنی استفاده می کنید برای دمای ۵۰ درجه سانتی گراد مناسب است، قاعدتا باید آن را در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد نگه دارید.
  3. استفاده از محفظه اصلی
    تولید کنندگان روغن قوطی و بشکه های خاصی را برای روغن های تولید شده انتخاب کرده اند چراکه بشکه های اصطلاحا روغنی باعث خراب شدگی روغن ها نمی شود. پیشنهاد می شود که حتی اگر درب روغنی را باز کردید مجددا آن روغن را در همان محفظه نگهداری کنید که از خرابی آن جلوگیری کرده باشید.

آیا می توان از روغن موتور خراب استفاده کرد؟

پاسخ به این سوال بستگی به میزان خراب شدگی روغن دارد. اگرروغن مورد نظر تنها یک هفته و یا چند روز از تاریخ انقضا آن گذشته است، می توان از آن روغن در خودرو استفاده کرد اما اگر روغن مورد نظر چند هفته و یا چند ماه است که خراب شده است، بهتر است که از آن استفاده نکنید.

استفاده از روغن موتور خراب شده باعث خرابی و یا آسیب دیدگی قطعات دیگری در خودرو می شود. اگر هم قطعات و یا دستگاه های خودروی شما خراب نشود، قطعا استفاده از روغن موتور خراب، عمر دستگاه و یا قطعات خودروی شما را کاهش می دهد.