سیاسی/ بین الملل معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سخنرانی در دهلی‌نو، چین را "فیلی در اتاق" دانست و تاکید کرد واشنگتن مشتاق پیشبرد منافع هند در سراسر منطقه هند-آرام است. اصطلاح "فیلی در اتاق" به معنای مشکل یا ریسک واضح و بزرگی است که هیچ‌کس نمی‌خواهد بنا به دلایلی در موردش صحبت کند. […]

سیاسی/ بین الملل 5f85957bdd334_5f85957bdd337 معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سخنرانی در دهلی‌نو، چین را "فیلی در اتاق" دانست و تاکید کرد واشنگتن مشتاق پیشبرد منافع هند در سراسر منطقه هند-آرام است.

اصطلاح "فیلی در اتاق" به معنای مشکل یا ریسک واضح و بزرگی است که هیچ‌کس نمی‌خواهد بنا به دلایلی در موردش صحبت کند.

استیون بیگان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که برای یک سفر سه‌روزه در هند حضور دارد، گفت: واشنگتن راه‌های مختلف برای قدرت بخشیدن به هند بدون تغییر دادن در "سنت قوی و غرورآفرین استقلال استراتژیک" دهلی‌نو را بررسی می‌کند.

این اظهارات بیگان در دهلی‌نو در مراسم افتتاحیه نشست هند-آمریکا مطرح شد.

وی افزود: هند از یک سنت قوی و غرورآفرین استقلال استراتژیک برخوردار است و ما به آن احترام می‌گذاریم. ما به دنبال تغییر سنت‌های هند نیستیم. بلکه ما می‌خواهیم راه‌هایی برای قدرت بخشیدن به آنها و توانایی هند برای دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و دموکراسی‌اش پیدا کنیم و منافع هند را در سراسر منطقه هند-آرام پیش ببریم.

سفر بیگان به دنبال نشست هفته گذشته میان مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و همتایانش از هند، ژاپن و استرالیا در توکیو تحت عنوان نشست چهارجانبه کشورهای منطقه هند-آرام صورت گرفته است. این نشست چهارجانبه به عنوان وزنه تعادلی در مقابل چین تلقی می‌شود؛ چینی که به گفته منتقدان در دریای چین جنوبی، دریای چین شرقی، تنگه تایوان و در امتداد مرز شمالی‌اش با هند در حال زور آزمایی و قدرت‌نمایی است. پکن همچنین با انتقاداتی نسبت به نحوه مدیریتش در زمینه شیوع ویروس کرونا و همچنین حقوق بشر مواجه است.

سفر بیگان به دهلی‌نو به دنبال تشدید اخیر تنش‌های نظامی میان چین و هند بر سر مرز کوهستانی مورد مناقشه‌شان در منطقه لداخ کشمیر صورت می‌گیرد.

چین مرتبا انتقادات از سوابق حقوق بشری‌اش و همچنین نحوه مدیریتش در زمینه ویروس کرونا را رد می‌کند. چین تاکید دارد نگرانی‌ها نسبت به فعالیت‌های نظامی‌اش بی‌پایه و اساس هستند و این آمریکاست که بزرگ‌ترین مانع برای صلح در مکان‌هایی چون دریای چین جنوبی محسوب می‌شود.

بیگان گفت: واشنگتن فروش تجهیزات نظامی به هند و همچنین تشریک اطلاعات با این کشور را افزایش داده است.

وی افزود: اما کارهای بیشتری وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم از جمله تقویت توانایی هند برای دفاع از خود و ارتقاء همکاری میان ارتش‌هایمان.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا ضمن هشدار دادن نسبت به ترقی چین در منطقه گفت: بدون شک همان طور که ما در این مسیر پیش می‌رویم، فیلی نیز در اتاق همچون چین وجود دارد.

وی افزود: مشارکت میان آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا از منافع مشترک نشات می‌گیرد نه تعهدات الزام‌آور و قصد ندارد یک گروه انحصاری باشد.

بیگان در ادامه گفت: هر کشوری که به دنبال یک منطقه هند-آرام آزاد است و تمایل دارد در تضمین آن گام‌هایی بردارد، ما از همکاری با آن استقبال می‌کنیم.

انتظار می‌رود بیگان در جریان این سفر زمینه را برای مذاکرات "دو به دو" میان پامپئو و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و همتایان هندی‌شان در اواخر ماه جاری میلادی فراهم کند.

بیگان گفت: دهلی‌نو و واشنگتن به خاطر چین در توسعه روابط استراتژیک بین خود و سایر کشورهای عضو نشست چهارجانبه "بسیار محتاط" عمل کرده‌اند.

وی افزود: نشست مهم و موفقیت آمیز هفته گذشته در سطح وزرای امور خارجه ژاپن، هند، استرالیا و آمریکا به واشنگتن این اطمینان را داد که احتمالا ما در حال حاضر در حال ایجاد این پیوندها و روابط استراتژیک هستیم.

این مقام آمریکایی با نقل قول از سفیر سابق هند در پکن تصریح کرد: یک رابطه با آمریکا به داد و ستدهایمان با چین کمک می‌کند آن هم در شرایطی که شکاف میان هند و چین روز به روز افزایش می‌یابد. ما باید با کشورهای همفکر کار کنیم که شامل آمریکا، ژاپن، استرالیا و بسیاری دیگر از کشورها می‌شود.

بیگان در ادامه گفت: بدون شک آمریکا از یک هند قوی و موفق سود می‌برد. من مطمئنم که بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، دهلی‌نو و واشنگتن به تقویت روابطشان ادامه خواهند داد.

وی افزود: همکاری‌های ما می‌تواند فراتر از حوزه‌های قبلی باشد و می‌تواند حوزه‌های ارتقاء تکنولوژی، تغییرات در نفوذ اقتصادی جهانی و تغییر شرایط ژئوپلیتیکی را نیز شامل شود.

بیگان تاکید کرد: ائتلاف‌های پس از جنگ جهانی دوم میان آمریکا و کشورهای منطقه هند-آرام به تجدید قوا و به‌روز رسانی نیاز دارد تا واقعیت‌های ژئوپلیتیکی عصر حاضر را منعکس کند.

.
.
منبع : خبرفوری