منابع از شهادت صالح العاروری، مسئول برجسته فلسطینی در حمله پهپاد اسرائیلی به ضاحیه در جنوب بیروت خبر دادند. رسانه های لبنانی گزارش دادند که صدای انفجار در منطقه المشرفیه ضاحیه جنوبی بیروت ناشی از حمله یک پهپاد اسرائیلی به دفتر حماس در ضاحیه جنوبی بیروت بوده است. منابع اعلام کردند که این حمله به […]

منابع از شهادت صالح العاروری، مسئول برجسته فلسطینی در حمله پهپاد اسرائیلی به ضاحیه در جنوب بیروت خبر دادند.

رسانه های لبنانی گزارش دادند که صدای انفجار در منطقه المشرفیه ضاحیه جنوبی بیروت ناشی از حمله یک پهپاد اسرائیلی به دفتر حماس در ضاحیه جنوبی بیروت بوده است.

آمبولانس ها به سمت مکان وقوع این انفجار در حال حرکت هستند.

المنار:

معاون اسماعیل هنیه در حمله پهپادی اسرائیل به ضاحیه بیروت به شهادت رسید

المنار گزارش داد که در انفجار ضاحیه بیروت، صالح العاروری، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس به شهادت رسیده است.

جنبش حماس نیز تاکید کرد که صالح العاروری و دو تن از فرماندهان گردان های القسام، شاخه نظامی حماس در بیروت در این حمله به شهادت رسیدند.

گزارش ها حاکی از آن است که در این حمله خلیل الحیا، یکی از اعضای ارشد شاخه سیاسی حماس نیز به شهادت رسید.

photo_2024-01-02_20-59-02

المیادین اعلام کرد که پهپاد اسرائیلی با سه موشک این ساختمان را هدف قرار داد و در پی آن، چهار تن به شهادت رسیدند.

النشره نیز گزارش داد که یکی از خودروهای پارک شده در این منطقه، آتش گرفته است.

photo_2024-01-02_20-05-31

خودرویی که با صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس هدف قرار گرفت.

مادر شهید صالح العاروری بعد از شنیدن خبر شهادت فرزندش : خدا قبول کند.. خدا قبول کند​

تصاویری از دوران جوانی شهید العاروری​

photo_2024-01-02_21-31-54

photo_2024-01-02_21-31-56

فرمانده در سایه حماس کیست؟

فرمانده در سایه حماس کیست؟/عطش نتانیاهو برای ترور «صالح العاروری»

رسانه های صهیونیستی بارها به نقل از مقامات اسرائیلی اعلام کرده اند که العاروری همان کسی است که اساساً برای پرتاب موشک از جنوب لبنان در ماه رمضان چراغ سبز نشان داد.

۳ روز گذشته تمرکز رسانه‌ها و مسئولین صهیونیستی بر روی یک شخص (صالح العاروری) ساکن بیروت بوده است. تمرکزی که شامل تهدید به ترور تا تحلیل گفتگوهای یک هفته اخیرش با المیادین و الاقصی است. صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس کیست؟ و چرا به تیتر یک دشمن تبدیل شده است؟

در مورد العاروری چه می‌گویند؟

دو گفتگوی رسانه‌ای مفصل در کنار چند اظهارنظر مطبوعاتی از العاروری در هفته گذشته، موجب شد العاروری به تیتر یک صهیونیست‌ها تبدیل شود. معروف ترین و مهم‌ترین واکنش به نتانیاهو برمی گردد که در جلسه کابینه (یکشنبه ۵ شهریور) صراحتاً با آوردن نام این رهبر حماس، او را تهدید به ترور کرد. البته تهدیدی که چند ساعت بعد با انتشار عکسی از سوی حماس پاسخ داده شد:

فرمانده در سایه حماس کیست؟/عطش نتانیاهو برای ترور «صالح العاروری»

هم چنین روز گذشته یدیعوت آحارونوت در مطلبی به مفصل در مورد العاروری نوشت: «فعالیت‌های العاروری باعث کشته شدن ۳۵ اسرائیلی از ابتدای سال شده‌است. اسرائیل مدتی است که علاقه مند به ترور العاروری است، زیرا او را «سر مار» می‌دانند که می‌خواهد کرانه باختری را به انتفاضه جدیدی هدایت کند. العاروری در حالی که روی صندلی خود در بیروت است، همه چیز را در کرانه باختری جابه جا می‌کند.»

رسانه‌های صهیونیستی بارها به نقل از مقامات اسرائیلی اعلام کرده اند که العاروری همان کسی است که اساساً برای پرتاب موشک از جنوب لبنان در ماه رمضان چراغ سبز نشان داد، گامی که توازن بازدارندگی بین اسرائیل و لبنان را شکست.

هم چنین امیر بوخبوط تحلیلگر نظامی مشهور اسرائیل در خصوص او می‌گوید: «العاروری با تقویت روابط خود با حزب‌الله و ایران، نیرویی محلی متشکل از فلسطینیان حاضر در اردوگاه‌های جنوب لبنان را ایجاد کرده‌است.» میخائیل میلشتاین فرمانده سابق اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در مورد العاروری معتقد است: «مقامات نظامی، اسرائیل را به ترور العاروری دعوت و این فراخوان را برای جلوگیری از اتحاد عرصه‌های نبرد علیه اسرائیل اعلام کرده‌است.» هم چنین ایتان دانجوت از نظامیان بلندپایه ذخیره ارتش گفته: «العاروری خطرناک‌ترین عضو حماس است و کشتن شمار بیشتری از اسرائیلی‌ها اولویت اوست.»

جملات بالا، همگی در روزهای اخیر علیه این رهبر خاص حماس بیان شده است. سخنانی که در مقابل سخنان علنی او در مصاحبه‌ها بود. مهم‌ترین سخن او عبارت بود از: «زندگی در کرانه باختری برای اسموتریچ و بن غفیر ممنوع است، این سرزمین ماست و شهرک‌سازی در کرانه باختری غیرقابل قبول است. دشمن اشغالگر توان تحمل ضربات مقاومت را ندارد…. تهدیدهای اسرائیل حتی ذره‌ای باورها، موضع و مسیر من را تغییر نمی‌دهد.معتقدم که این دولت و کابینه امنیتی آن در حال بررسی یک سری اقدامات هستند که منجر به یک جنگ همه‌جانبه در منطقه می شود… جنگ تمام عیار اجتناب ناپذیر است؛ ما به عنوان مقاومت، محور مقاومت، مردم و ملت خواستار این نبرد همه‌جانبه هستیم.»

العاروری کیست؟ این تهدیدها جدید است؟

العاروری از شخصیت‌های مشهور گردان‌های قسام است که پس از چندین سال تجربه زندانی از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱ در تبادل مشهور شالیت همراه با بسیاری از دیگر رهبران فلسطینی، مانند یحیی سنوار از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد. روزنامه یدیعوت آحارونوت در سال ۲۰۱۸ در خصوص العاروری می‌نویسد: «العاروری برنامه‌ریز عملیات‌های مسلحانه حماس شخص دوم حماس شده و انتخاب وی برای این جایگاه تکمیل تغییر ساختار رهبری حماس پس از انتخاب یحیی سنوار به عنوان مسئول حماس در غزه به شمار می‌رود. العاروری در کرانه باختری متولد شده و در آنجا رشد کرد و ۱۸ سال از عمر خود را در زندان‌های اسرائیلی به سر برد. وی به راحتی به زبان عبری سخن می‌گوید و با سرعت پله‌های پیشرفت در رهبری حماس را پیمود و پس از آنکه در سوریه، ترکیه و قطر مسئول دفتر حماس بود هم اکنون در لبنان عهده‌دار این مسئولیت است. در حالی که وی حملات حماس را از لبنان برنامه‌ریزی می‌کند انتخاب این شخص برای این جایگاه موجب نگرانی اسرائیل شده است.

فرمانده در سایه حماس کیست؟/عطش نتانیاهو برای ترور «صالح العاروری»

اما آنچه اهمیت و جایگاه العاروری را بیش از دیگر شخصیت‌های فلسطینی برای صهیونیست‌ها افزایش می‌دهد، سابقه وی در اقدامات نظامی او در کنار رابطه حسنه او با ایران، حزب الله و گروه‌های فلسطینی است. العاروری مسئول نظامی حماس در کرانه باختری بوده است. وی مسئولیت ربایش سه صهیونیست در سال ۲۰۱۴( که بهانه‌ی تل‌آویو برای آغاز جنگ ۵۱ روزه شد) را بر عهده گرفته است. لذا به همین دلیل العاروری به ادعای روزنامه هاآرتص و شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی، فرد شماره یک تحت تعقیب رژیم صهیونیستی است. لذا العاروری پس از چند سال اقامت در ترکیه با فشار صهیونیست‌ها به آنکارا، این کشور را ترک کرد و به قطر رفت. یکی از مفاد قرارداد اسرائیل و ترکیه در سال ۲۰۱۵ اخراج صالح العاروری از استانبول بود و پس از آن بین اسرائیل و قطر توافق شد که وی پس از دو سال اقامت در دوحه از دوحه اخراج شود.

همچنین با آغاز بحران کشورهای عربی و قطر، العاروری دوحه را هم به مقصد بیروت کرد. اتفاقی که به ادعای روزنامه‌های صهیونیستی ناشی از فشار کشورهای عربی و تل‌آویو رخ داده است. به طور مثال آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی پس از خروج العاروری از قطر در سخنانی گفته بود العاروری برای تقویت و آشتی روابط حزب‌الله لبنان و حماس به بیروت سفر کرده است. العاروری از سال ۲۰۱۵ رسماً در لیست سیاه تروریستی دولت آمریکا قرار گرفته است.

اما تهدید به ترور العاروری برای نخستین بار نیست. او از سال‌ها قبل مورد توجه صهیونیست‌ها بوده و اکنون به واسطه نقش او در وحده الساحات و آغاز میدان‌های نبرد جدید علیه صهیونیست‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. سال ۲۰۲۱ و حتی قبل تر روزنامه‌هایی چون اسرائیل تایمز بارها از قرار داشتن العاروری در لیست ترور خبر داده بودند.

نتیجه

اکنون العاروری برای صهیونیست‌ها به کابوسی تبدیل شده است که در حال ایجاد یک نظم جدید و میدان نبرد مشترک از غزه تا کرانه باختری و بیروت علیه امنیت آنهاست. ترور همیشه از اهرم‌های کثیف صهیونیسم و یهود در تاریخ بوده است که تاکنون نتوانسته خللی در مسیر مقاومت ایجاد سازد.

مقاومت فلسطین به واسطه ماهیت حقیقت گونه و برافراشته شده از باور اسلامی و انسانی اش در دفاع از حق و سرزمین مقدس مسجدالاقصی، در طول تاریخش انسان‌های بزرگ و با عزت نفسی پرورش داده است که شهادت و تهدید دشمن برایشان شیرین بوده و تغییری در مواضع شأن رخ نداده است. صالح العاروری یکی از همین انسان‌های بزرگ است که چند دهه است از زندان‌های سرزمین‌های اشغالی تا بیروت، صهیونیست‌ها را کلافه کرده و به مبارزه ادامه است. العاروری در مصاحبه ۲ شهریورماه (پنج شنبه) با شبکه ماهواره‌ای الاقصی بهترین پاسخ را به تهدیدات صهیونیست‌ها داده است. جایی که می‌گوید: «یک روز لیبرمن وزیر جنگ بود و ادعا می‌کرد که اسماعیل هنیه را ترور و نابود خواهد کرد اما اکنون در زباله‌دان تاریخ قرار دارد و اسماعیل هنیه نیز همچنان در حال خدمت به ملت و قضیه فلسطین است. اشغالگران همچنین می‌خواستند محمد ضیف فرمانده کل قسام را ترور کنند اما به یاری خداوند ضیف پیروزمند وارد قدس خواهد شد و اشغالگران از صفحه تاریخ محو خواهند شد.»

اولین واکنش حماس به ترور معاون اسماعیل هنیه

عضو دفتر سیاسی حماس در واکنش به ترور صالح العاروری توسط اسرائیل گفت: ترورهای ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه رهبران و نمادهای مردم فلسطین در داخل و خارج از فلسطین، موفق نخواهد شد که  اراده و استواری مردم ما را در هم بشکند.

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس در واکنش به ترور صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس توسط اسرائیل گفت: ترورهای ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه رهبران و نمادهای مردم فلسطین در داخل و خارج از فلسطین، موفق نخواهد شد که اراده و استواری مردم ما را در هم بشکند و ادامه مقاومت شجاعانه آنها را متوقف کند.

این ترور بار دیگر شکست مفتضحانه دشمن صهیونیستی در دستیابی به هر یک از اهداف تهاجم خود علیه نوار غزه را ثابت می کند.

اولین واکنش غیررسمی آمریکا به ترور مهندس طوفان الاقصی

واشنگتن پست از قول یک مقام دفاعی ایالات متحده نوشت: اسرائیل مسوول ترور صالح العاروی است.

بنا بر ادعای روزنامه اسرائیلی «یدیعوت احرونوت»؛ ابوعامر مسئول عملیات حماس در جنوب لبنان نیز در حمله تروریستی امشب به شهادت رسید.

photo_2024-01-02_21-39-15

تلویزیون اسرائیل: آمریکا همزمان با عملیات ترور العاروری از آن مطلع شدند

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: آمریکا همزمان با آغاز عملیات ترور در جریان آن قرار گرفته و پیش از آن به آنها خبر داده نشده بود.

مشاور نتانیاهو: «همه عاملان عملیات ۷ اکتبر هدف مشروعی برای ما محسوب می‌شوند»

مشاور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه MSNBC تصریح کرد: «ما مسئولیت حمله به بیروت را برعهده نگرفتیم، این حمله نه دولت لبنان و نه حزب الله را هدف گرفت.»

مشاور نتانیاهو مدعی شد: «ما پیشتر گفتیم هرکسی که در کشتار ۷ اکتبر دست داشته باشد، تروریست است و هدفی مشروع برای ما محسوب می‌شود.»

روزنامه یدیعوت آحارونوت هم به نقل از مسئولان اسرائیلی نوشت:«ترور العاروری عملیاتی دقیق و عالی بود، سرنوشت همه رهبران حماس مرگ است.»

پیش از این، جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای شهادت صالح العاروری و دو تن از فرماندهان گردان‌های قسام در عملیات پهپادی اسرائیل در ضاحیه جنوبی بیروت را تایید کرده بود.

در خبرهای اولیه منابع لبنانی از ترور اسامه حمدان، مسئول جنبش حماس در لبنان در حومه جنوبی بیروت توسط اسرائیل خبر می دهند.

photo_2024-01-02_19-51-34

یک مسئول حماس در مصاحبه با LBC لبنان گفته است: اسامه حمدان در سلامت به سر می برد.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند مقامی که در ضاحیه بیروت ترور شده، فردا با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان قرار ملاقات داشته است.

اولین واکنش ایران به ترور مهندس طوفان الاقصی در بیروت

سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شیخ صالح العاروری نایب رییس جنبش حماس و فرمانده مجاهد مقاومت و دو‌تن از فرماندهان گردان‌های قسام در بیروت را به شدت محکوم‌کرد.

ناصر کنعانی  اقدام رژیم تروریستی صهیونیستی در ترور شهید صالح العاروری را در نتیجه درماندگی و شکست سنگین و غیرقابل ترمیم در برابر گروه‌های مقاومت فلسطینی و ملت مقاوم فلسطین در عملیات طوفان الاقصی و ایستادگی قهرمانانه در برابر ماشین جنگی رژیم متجاوز صهیونیستی علیه غزه در سه ماه  گذشته دانست.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین ضمن محکوم کردن نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی لبنان توسط رژیم متجاوز صهیونیستی، مسؤلیت نهادهای بین‌المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای واکنش فوری و مؤثر نسبت به این اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را مورد تاکید قرار داد و مسؤلیت عواقب ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی را تنها متوجه این رژیم و حامیان آن دانست.

واکنش‌ها به شهادت صالح العاروری در حمله رژیم صهیونیستی

در پی به شهادت رسیدن نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت، مسئولان گروه‌های فلسطینی به این جنایت واکنش نشان دادند.

عزت الرشق، از رهبران حماس تصریح کرد: عملیات ترور که توسط اشغالگر صهیونیستی علیه رهبران و چهره های مردم فلسطین در داخل فلسطین و خارج آن صورت میگیرد، باعث نخواهد شد که اراده و پایداری مردم ما در هم شکسته شود یا به ادامه مقاومت آنها خدشه ای وارد شود.

عزت الرشق عنوان داشت: این ترورها مجدداً شکست این دشمن در تحقق هر یک از اهداف خصمانه خود در نوار غزه را ثابت میکند.

همزمان، نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان با محکوم کردن انفجار رخ داده در ضاحیه جنوبی بیروت، عنوان داشت: این انفجار برای وارد کردن لبنان و پاسخ آشکاری به تلاش های ما برای دور کردن سایه جنگ از کشورمان است.

میقاتی خاطرنشان کرد: ما به سطح سیاسی اسرائیل نسبت به صادر کردن شکست‌هایش در غزه به سمت مرزهای جنوبی لبنان برای تحمیل کردن واقعیت‌ها و اصول جدید درگیری هشدار می‌دهیم.

در همین حال، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن به شدت ترور نائب رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت را محکوم کرد و گفت: این اقدام بزدلانه و فریبکارانه نشانگر ناتوانی ارتش رژیم اسرائیل در غزه است.

الحوثی به خانواده العاروری و مردم فلسطین و رهبری آنها تسلیت گفت و عنوان داشت: ما مجدداً بر همبستگی کامل خود با آنها تا تضمین حقوق مردم فلسطین و بیرون راندن اشغالگران و تشکیل کشور مستقل فلسطین در سراسر خاک فلسطین و زندگی با امنیت و کرامت تاکید میکنیم.

احسان العطایا، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی نیز عنوان داشت: اشغالگر بهای جنایت‌هایش از جمله ترور صالح العاروری را خواهد پرداخت.

در همین راستا، ماهر الطاهر، از رهبران جبهه مردمی آزادسازی فلسطین اعلام کرد: ما فرمانده بزرگ، صالح العاروری را تقدیم کردیم و انتقام او را خواهیم گرفت.

ماهر الطاهر عنوان داشت: به شهادت رسیدن صالح العاروری جنایتی است که بدون مجازات نخواهد ماند. مقاومت قهرمان فلسطین به این جنایت قویاً پاسخ خواهد داد. رهبران این مردم بزرگ جان خود را به خاطر فلسطین تقدیم میکنند.

در همین حال، جنبش فتح در بیانیه‌ای از اعتصاب سراسری در رام الله و البیره در واکنش به ترور صالح العاروری در ضاحیه جنوبی بیروت خبر داد.

منیر الجاغوب، سخنگوی رسانه‌ای جنبش فتح عنوان داشت: جنبش فتح فردا را روز اعتصاب سراسری و فراگیر در استان رام الله و البیره در واکنش به ترور صالح العاروری در بیروت اعلام میکند.

  • منبع خبر : خبرفوری