سیاسی/ بین الملل رئیس‌جمهوری آذربایجان امروز (چهارشنبه) گفت، روابط دیپلماتیک باکو با هر کشوری که جمهوری قره‌باغ را به رسمیت بشناسد، قطع خواهد شد. الهام علی‌اف در سخنانی تاکید کرد: روابط دیپلماتیک باکو با هر کشوری که بخواهد جمهوری ناگورنو-قره‌باغ را به رسمیت بشناسد، قطع می‌شود. او همچنین به این نکته اشاره کرد که تاکنون […]

سیاسی/ بین الملل 5f86bcd196324_5f86bcd196327 رئیس‌جمهوری آذربایجان امروز (چهارشنبه) گفت، روابط دیپلماتیک باکو با هر کشوری که جمهوری قره‌باغ را به رسمیت بشناسد، قطع خواهد شد.

الهام علی‌اف در سخنانی تاکید کرد: روابط دیپلماتیک باکو با هر کشوری که بخواهد جمهوری ناگورنو-قره‌باغ را به رسمیت بشناسد، قطع می‌شود. او همچنین به این نکته اشاره کرد که تاکنون هیچ کشوری در جهان، روابط با این منطقه برقرار نکرده است.

او گفت اطمینان دارد که هیچ کشوری چنین کاری نخواهد کرد.

علی‌اف همچنین گفت، در صورتی می‌توان نیروی صلحبان در قره‌باغ مستقر کرد که با رضایت باکو و ایروان باشد. لاوروف گفته است صلحبان‌های روس باید در قره‌باغ حاضر باشند تا از برقراری آتش‌بس اطمینان حاصل شود. او گفت که تصمیم نهایی بر عهده باکو و ایروان است. او همچنین گفت بدون سازش سیاسی میان دو کشور، هرگونه راه‌حل نظامی برای این درگیری کارآمد نخواهد بود.

رئیس جمهوری آذربایجان بار دیگر بر لزوم مشارکت ترکیه در مذاکرات مرتبط با قره‌باغ تاکید کرد؛ ایده‌ای که با مخالفت وزیر خارجه روسیه همراه شد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان همچنین گفت، جنگنده‌های اف-۱۶ پس از رزمایش‌ها در کشورش باقیمانده است اما او قصد ندارد از آنها در عملیات‌های نظامی در قره‌باغ استفاده کند.

علی‌اف تاکید کرد که جمهوری آذربایجان و ارمنستان دشمن نیستند. رئیس‌جمهوری آذربایجان همچنین گفت، عملیات‌های نظامی کشورش برای آزادی اراضی در قره‌باغ ادامه می‌یابد. الهام علی‌اف همچنین گفت، حملات احتمالی ایروان به خط لوله‌های نفت جمهوری ‌آذربایجان بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.

درگیری‌های تازه در داخل و اطراف قره‌باغ، از زمان آتش‌بس ۱۹۹۴ که به جنگی در این منطقه با دست‌کم ۳۰ هزار کشته پایان داد، بی‌سابقه بوده است.

.
.
منبع : خبرفوری