سیاسی/ سیاست داخلی زینب سلیمانی در بیانیه اخیر از دولت خواسته شده بودجه ۸.۵ میلیارد تومانی مربوط به بنیاد شهید حاج قاسم را به حل مشکلات مردم تخصیص دهد. قانونی با عنوان «قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان» در سال ۱۳۴۸ در مجلس ملی وقت تصویب شده است که بر مبنای ماده ۱۲ آن، […]

سیاسی/ سیاست داخلی 5fcd2ae639ff5_2020-12-06_22-33 زینب سلیمانی در بیانیه اخیر از دولت خواسته شده بودجه ۸.۵ میلیارد تومانی مربوط به بنیاد شهید حاج قاسم را به حل مشکلات مردم تخصیص دهد.

قانونی با عنوان «قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان» در سال ۱۳۴۸ در مجلس ملی وقت تصویب شده است که بر مبنای ماده ۱۲ آن، مدیریت و مدت استفاده از حقوق مادی آثار مکتوب و سمعی و بصری شخصیت های بزرگ و مؤلف بعد از فوت آنها، به مدت ۳۰ سال، برعهده وراث یا کسی که خود مرحوم وصیت کرده، خواهد بود و بعد از آن برعهده وزارت فرهنگ و هنر است. مؤسسات حفظ آثار شخصیت ها به منظور حفظ آثار و ترویج و نشر آثار و ترویج افکار و آرای شخصیت ها باید از این قانون پیروی کنند.

علی مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری سال ۸۹ (۳۱ سال بعد از شهادت شهید مطهری)، برای اینکه مدت استفاده وی از حقوق مادی شهید تمام شده بود بدنبال تمدید این مدت برآمد و سعی کرد اول با تصویب ماده واحده‌ای در مجلس شورای اسلامی، آثار شهید مطهری را از این قانون مستثنی کند!

نمایندگان کمیسیون فرهنگی، مدت زمان را برای همه شخصیت ها و مؤلفان از ۳۰ سال به ۵۰ سال افزایش داد. سپس در صحن علنی مجلس، حضرات نماینده مدت زمان را مادام العمر کردند که شورای نگهبان نپذیرفت. مجدد در رفت و برگشت، مدت زمان برای همه شخصیت ها ۵۰ سال شد!

جدا از این قانون، اساسنامه تشکیل بنیاد علمی فرهنگی برای برخی شخصیت ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است(همچون بنیاد شهید مطهری مصوب ۲۳/۰۸/۱۳۸۵) با هدف نشر فرهنگ و راه و روش هر شخصیت!

تشکیل بنیاد حاج قاسم سلیمانی با مسئولیت فرزندشان، خانم زینب سلیمانی (ظاهراً با نظر رهبر انقلاب) نیز با این هدف بوده. یعنی ترویج و نشر آثار و فرهنگ آن شهید محبوب.

تخصیص بودجه برای مؤسسات حفظ و نشر آثار و بنیادهای شخصیت های انقلاب، با هدف حفظ، نشر و ترویج افکار و آرای آن شخصیت هاست؛ اما در دهه های اخیر آن چیزی که از سوی برخی مؤسسات نظیر مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) با ریاست سیدحسن خمینی و سایرین "دیده نشده"، نشر و ترویج افکار و عقاید و فرهنگ حضرت امام(ره) بوده است! سیدحسن حتی نسبت به اهانت‌های مکرر برخی افراد و جریانات سیاسی همچون عیسی‌ کلانتری از خودش واکنشی نشان نداد!

مؤسسه حفظ و نشر آثار امام(ره) علی رغم دریافت بودجه های کلان، طی دو سه دهه اخیر، هیچ برنامه مدون و منسجم و مؤثری برای نشر و ترویج افکار امام نداشته؛ نه در کشور و خارج از کشور! نه فیلم سینمایی مؤثری، نه سریال به درد بخوری، نه انیمیشن و …! سیدحسن خمینی، مؤسسه را به پاتوق حزبی یک جریان سیاسی خاص تبدیل کرده و اگر سایت جماران را مشاهده کنید متوجه خواهید شد که انگار این مؤسسه هیچ مسئولیتی در قبال نشر و ترویج افکار حضرت امام ندارد!

تخصیص بودجه برای مؤسسات و بنیادها، کاری معقول و منطقی و قانونی است اما به شرطی که محلی برای درآمدهای شخصی فرزندان و وارثین نشود؛ به شرطی که حقیقتاً مرکز نشر و اشاعه افکار آن شخصیت باشد؛ به شرطی که سالانه تولید محتوای به روز، مؤثر و کارآمد داشته باشد. اما اگر بناست کاری نکند، فقط همان کتاب های ۳۰ سال پیش را مجدد هی چاپ بزند، در برابر تحریف و تقطیع شخصیت سکوت کند، بهتر است تعطیل شود و بودجه آن به جایی که مورد نیاز است تخصیص یابد.

اقدام خانم سلیمانی در بیانیه اخیر که از دولت خواسته شده بودجه ۸٫۵ میلیارد تومانی مربوط به بنیاد شهید حاج قاسم را به حل مشکلات مردم تخصیص دهد، شاید بی ربط به پروپاگاندای رسانه ای روزهای گذشته نباشد که در فضای مجازی سر این بودجه چه سروصدایی کرده اند! همان‌هایی که کوچکترین اعتراض به بودجه‌های نجومی موسسات سیدحسن و علی مطهری نمی‌کنند. اما باید بدانیم نشر آثار و افکار حاج قاسم به وسیله کتاب، فیلم، انیمیشن، مستند و سایر تولیدات مهم در سطح کشور و در بین ملت های مختلف با زبان های مختلف نیازمند به هزینه است و این کار بسیار ضروری است. چگونه کشورهای مختلف برای شخصیت های افسانه ای خود میلیاردها دلار هزینه می کنند ولی ما برای معرفی قهرمان های واقعی خود از تولید کوچک ترین محصولات هم ناتوان هستیم؟

چنانچه بنیاد حاج قاسم برای سال آتی برنامه ای نداشته باشد و خانم سلیمانی ترجیح داده این بودجه برای حل سایر مشکلات مردم هزینه شود می تواند الگوی خوبی برای مؤسسات حفظ و نشر آثار حضرت امام و شهید مطهری و سایر شخصیت ها باشد که بدون هیچ خروجی مؤثر و مفیدی، سالانه بودجه های کلانی را به هدر می دهند.

.
.
منبع : خبرفوری