سیاسی/ بین الملل وزیر امور خارجه قطر دوشنبه شب با مایک پامپئو، همتای آمریکایی خود درباره تحولات در بحران شورای همکاری خلیج فارس گفتگو کرد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی طی یک تماس تلفنی از سوی مایک پامپئو ، همتای آمریکایی خود گفتگو کرد. در این تماس دو طرف "آخرین تحولات در بحران خلیج فارس […]

سیاسی/ بین الملل 5feaa98232834_5feaa98232837 وزیر امور خارجه قطر دوشنبه شب با مایک پامپئو، همتای آمریکایی خود درباره تحولات در بحران شورای همکاری خلیج فارس گفتگو کرد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی طی یک تماس تلفنی از سوی مایک پامپئو ، همتای آمریکایی خود گفتگو کرد.

در این تماس دو طرف "آخرین تحولات در بحران خلیج فارس و تحولات منطقه ، به ویژه اوضاع عراق" را بررسی کردند.

جزئیات بیشتر از گفتگو اعلام نشده است. این تماس چند روز قبل از چهل و یکمین اجلاس سران عرب حوزه خلیج فارس صورت گرفته که قرار است در ۵ ژانویه در ریاض ، پایتخت عربستان برگزار شود.

این اجلاس همزمان با پنجاهمین سالگرد تأسیس شورای همکاری خلیج فارس در ۲۵ مه ۱۹۸۱ است.

خوش بینی هایی وجود دارد مبنی بر این که این اجلاس شاهد امضای توافق نامه ای برای پایان دادن به بحرانی باشد که بیش از ۳ سال و نیم و به رغم میانجیگری کشورهایی از جمله کویت، عمان و ایالات متحده آمریکا ادامه دارد.

اوایل روز دوشنبه کابینه کویت اعلام کرد این کشور از فضای برادرانه مثبتی که انتظار می رود هفته آینده در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شاهد باشد، خرسند است.

۴ دسامبر وزیر امور خارجه کویت از تشدید تلاش ها برای دستیابی به توافق نهایی در حل مناقشه شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

وزیر امور خارجه قطر نیز چهارشنبه در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که هیچ مانعی در سطح سیاسی برای حل بحران در شورای همکاری خلیج فارس وجود ندارد.

وی اظهار داشت که مذاکرات آشتی اخیر فقط با عربستان سعودی صورت گرفته اما عربستان نماینده سایر طرف های بحران است.

از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ، عربستان، امارات، بحرین و مصر با ادعای حمایت دوحه از تروریسم، محاصره زمینی ، هوایی و دریایی را علیه قطر انجام دادند.

.
.
منبع : خبرفوری