ایرنا نوشت: در ادامه مبارزات با نژادپرستی نهادینه شده در آمریکا، این بار تندیس یادبود «آزادی بردگان» که در آن یک برده سیاه‌پوست در مقابل «آبراهام لینکلن» زانو زده است، از شهر بوستون برچیده شد. کارگران آمریکایی دیروز (سه‌شنبه ۹ دی ۹۹) تندیس یادبود آزادی بردگان (Emancipation Memorial) را از قدیمی‌ترین پارک عمومی آمریکا برداشتند. […]

در آمریکا، تندیس «آزادی بردگان» را پایین کشیدند

ایرنا نوشت: در ادامه مبارزات با نژادپرستی نهادینه شده در آمریکا، این بار تندیس یادبود «آزادی بردگان» که در آن یک برده سیاه‌پوست در مقابل «آبراهام لینکلن» زانو زده است، از شهر بوستون برچیده شد.

کارگران آمریکایی دیروز (سه‌شنبه ۹ دی ۹۹) تندیس یادبود آزادی بردگان (Emancipation Memorial) را از قدیمی‌ترین پارک عمومی آمریکا برداشتند. این مجسمه که با نام‌هایی چون گروه آزادی بردگان یا یادبود مرد آزاد شده (Freedman’s Memorial) نیز شناخته می‌شود، از سال ۱۸۷۹ در پارک بوستون کامن نصب شده بود.

در پی شکایت‌ها و مناقشاتی که بر سر طراحی مجسمه آزادی بردگان به وجود آمد، مقامات شهر بوستون اواخر ماه ژوئن (تیر ۹۹) با برچیدن این تندیس یادبود موافقت کردند. مارتی والش شهردار بوستون آن زمان اذعان کرد این مجسمه هم ساکنان شهر و هم گردشگران را ناراحت می‌کند.

تندیس برنزی آزادی بردگان نسخه مشابه مجسمه‌ای است که سه سال قبل از ساخت در شهر واشنگتن نصب شده بود. نمونه اولیه برای تجلیل از آزادی بردگان در آمریکا و براساس شخصیت آرچر الکساندر ساخته شد، برده سیاه‌پوستی که فرار کرد و به ارتش اتحادیه آمریکا پیوست. از آنجا که توماس بال خالق سفیدپوست این مجسمه اهل بوستون بود، تصمیم برآن شد نمونه مشابهی از آن در این شهر نیز قرار داده شود.

برخی در این مجسمه مرد سیاه‌پوستی را می‌بینند که از شر زنجیرهای بسته به دستش خلاص شده و در حال بلند شدن است اما برای گروهی دیگر این طور به نظر می‌رسد که گویی این مرد در برابر آبراهام لینکلن، منجی سفیدپوست خود، زانو زده است.

بیش از ۱۲ هزار نفر طومار حذف این مجسمه امضا کرده‌اند و کمیسیون هنر عمومی بوستون نیز متفق‌القول به برچیده شدن آن رای داد. حال تندیس آزادی بردگان به یک انبار منتقل می‌شود و مقامات بوستون درباره به نمایش گذاشتن یا نگذاشتن آن در موزه تصمیم خواهند گرفت.

در بیانیه‌ای که کمیسیون هنر عمومی بوستون در وبسایت خود منتشر کرده، آمده است: تصمیم حذف این مجسمه مهر تاییدی است بر نقش آن در اشاعه تعصبات مضر و پنهان کردن نقش آمریکاییان سیاه‌پوست در تحقق آزادی در این کشور.

۲۴۱۲۴۱