سیاسی/ بین الملل یک گزارش نشان می‌دهد که سال‌ها پیش از آنکه یک "جوخه زهر" روسی با استفاده از ماده اعصاب نوویچوک اقدام به مسموم کردن الکسی ناوالنی کند، همین گروه از مهارت‌هایش علیه دیگر چهره‌های اپوزیسیون روسیه استفاده می‌کرد. همان ماموران مخفی که به گفته وب‌سایت بلینگ‌کت به مدت سه سال برای مسموم کردن […]

سیاسی/ بین الملل 6027a6bb8aa0f_2021-02-13_13-45 یک گزارش نشان می‌دهد که سال‌ها پیش از آنکه یک "جوخه زهر" روسی با استفاده از ماده اعصاب نوویچوک اقدام به مسموم کردن الکسی ناوالنی کند، همین گروه از مهارت‌هایش علیه دیگر چهره‌های اپوزیسیون روسیه استفاده می‌کرد.

همان ماموران مخفی که به گفته وب‌سایت بلینگ‌کت به مدت سه سال برای مسموم کردن ناوالنی کمین کرده، وی را تعقیب و از این منتقد برجسته کرملین جاسوسی می‌کردند، سه مخالف روسی دیگر را نیز تعقیب کرده بودند. یکی از این سه نفر "ولادیمیر کارا-مورزا"، روزنامه‌نگار و منتقد کرملین بود که همانند جمال خاشقجی، مخالف سعودی به قتل رسیده، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست بود.

کارا-مورزا دو بار مسموم شد که هر دو بار باعث شد وی در کماهای طولانی فرو رود و اندام‌ها و ارگان‌های حیاتی‌اش از کار بیفتند. همانند مسمومیت مشکوک ناوالنی، مقامات روسیه به رغم خشم بین‌المللی، از انجام تحقیقات درخصوص این حملات علیه کارا-مورزا امتناع کردند.

براساس گزارش وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی "بلینگ‌کت" (Bellingcat) ، دو بیمارستان روسی و سه بررسی مستقل به این نتیجه رسیدند که کارا-مورزا با یک ماده ناشناس مسموم شده است.

وب‌سایت بلینگ‌کت با استفاده از سوابق سفر به این نتیجه رسید که همان جوخه زهر سرویس امنیتی فدرال روسیه (FSB) که ناوالنی را تعقیب می‌کرد، ماه‌ها پیش از مسمومیت اولیه کارا-مورزا در سال ۲۰۱۵ میلادی وی را زیر نظر داشته و وی را تا زمان مسمومیت مجددش در سال ۲۰۱۷ میلادی تعقیب می‌کردند.

این وب‌سایت در گزارش خود می‌نویسد: تعداد سفرهای همزمان -هفت مقصد با ۱۴ پرواز مشترک- از نظر آماری یک همپوشانی تصادفی غیرمحتمل است.

دست‌کم در یکی از این موارد این جوخه زهر که این روزنامه‌نگار را تعقیب می‌کرد، "رومن مزنتسف"، رئیس اداره حفاظت از قانون اساسی و مبارزه با تروریسم سرویس امنیتی فدرال روسیه را همراهی می‌کرد. وب‌سایت بلینگ‌کت تاکید دارد که مزنتسف یکی از متحدان نزدیک "ولادیسلاو سورکوف"، مشاور سابق ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود که در کرملین به "کاردینال خاکستری" معروف است.

همچنین گزارش شده که دست‌کم دو تن از اعضای همین جوخه زهر، "نیکیتا ایسایف"، فعال مبارزه با فساد روسیه را هفته‌ها پیش از آنکه در جریان سفری با قطار از شهر " تامبوف" به مسکو در سال ۲۰۱۹ میلادی کشته شود، تعقیب می‌کردند.

این گروه تحقیقی می‌گوید، بر فعالیت‌های جوخه زهر سرویس امنیتی فدرال روسیه در خارج از مسکو متمرکز شده چرا که تکذیب و نادیده گرفتن این همپوشانی میان این ماموران مخفی و قربانیان بالقوه بسیار سخت است اما این مساله را نیز رد نمی‌کند که این ماموران مخفی در حقیقت کشتن قربانیان خود به دور از خانه‌هایشان را ترجیح می‌دهند.

وب‌سایت بلینگ‌کت گزارش می‌دهد: شاید علت این امر به خاطر کیفیت پایین خدمات اورژانسی در آن مناطق یا به خاطر دسترسی راحت به اتاق هتل هدف در جریان سفرها و یا به خاطر طولانی بودن سفرهای اهدافشان که در جریان آن مراقبت پزشکی با مانع مواجه می‌شود، باشد. با این حال، این ترجیح مشاهده شده از این جوخه سرویس امنیتی فدرال روسیه برای مسموم کردن‌های "خارج از مسکو" می‌تواند به عنوان یک پراکسی برای تعیین همدستی احتمالی آنها با سازمان‌های مستقر در مسکو نیز استفاده شود. به طور منطقی و براساس داده‌های به دست آمده از پرونده‌های ناوالنی و ایسایف اینگونه فرض می‌شود که این جوخه معمولا پیش از حمله دست‌کم چند ماه هدف ترور سیاسی را تحت تعقیب قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه کارا-مورزا به خاطر مسمومیتش در آمریکا معالجه شد، روزنامه واشنگتن پست از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواسته تا اطلاعات مربوط به ماده استفاده شده در این مسمومیت و اینکه آیا یک ماده ممنوعه بوده یا خیر را منتشر کند؛ اقدامی که راه را برای اعمال تحریم یا اقدامات تنبیهی دیگر باز می‌کند. روزنامه واشنگتن پست اواخر ماه گذشته تاکید کرد، از آنجایی که دولت آمریکا درباره این موضوع به عنوان یک پرونده مسمومیت تعمدی تحقیق می‌کند، باید جزئیات را منتشر کند.

این روزنامه در گزارشی نوشت: دولت آمریکا از انتشار نتایج تست‌های آزمایشگاهی امتناع کرده است؛ نتایجی که ممکن است نشان دهد به آقای کارا-مورزا همانند آقای ناوالنی و دیگر اهداف کرملین با یک سلاح شیمیایی ممنوعه حمله شده است.

.
.
منبع : خبرفوری