خرید فرش ارزان قیمت، یکی از راه‌های کم‌هزینه‌تر شدن چیدمان و دکوراسیون منزل است. همه‌ ما برای چیدمان منزل به چند کالای اساسی نیاز داریم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فرش می‌باشد. پس تهیه‌ آن با کم‌ترین قیمت از نظر اقتصادی می‌تواند برای ما بسیار به‌صرفه باشد. فرش در متراژ و مدل‌های متفاوتی تولید شده […]

خرید فرش ارزان قیمت، یکی از راه‌های کم‌هزینه‌تر شدن چیدمان و دکوراسیون منزل است. همه‌ ما برای چیدمان منزل به چند کالای اساسی نیاز داریم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فرش می‌باشد. پس تهیه‌ آن با کم‌ترین قیمت از نظر اقتصادی می‌تواند برای ما بسیار به‌صرفه باشد.

فرش در متراژ و مدل‌های متفاوتی تولید شده که هرکدام قیمت مختلفی دارند. همچنین برای خرید فرش‌هایی با قیمت مناسب روش‌های گوناگونی وجود داشته که هرکدام مزایای خود را دارند. ما در این مقاله به‌بررسی ویژگی انواع فرش‌های ارزان‌ قیمت و روش‌های خرید آن پرداخته‌ایم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

خصوصیات فرش ارزان قیمت

قطعا همه‌ افرادی که تمایل به خرید فرش ارزان‌ قیمت دارند در کنار هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند انتظار کیفیت مطلوب و قابل قبولی نیز خواهند داشت.

از این‌رو باید ویژگی‌های متفاوتی را بررسی کرد که همگی در تولید فرشی باکیفیت و مناسب برای استفاده طولانی مدت نقش دارند. این خصوصیات به شرح زیر می‌باشد:

  • جنس الیاف ااستفاده شده در فرش
  • تراکم و شانه فرش
  • وزن و میزان سنگینی فرش
  • تعداد رنگ‌های به‌کار رفته در تولید فرش
  • نقش‌برجسته بودن یا ساده بودن طرح فرش

در بین موارد بالا که تاثیر مستقیمی روی قیمت نهایی فرش دارند، جنس نخ و الیاف مورد استفاده در فرش از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تاثیر الیاف و نخ در قیمت نهایی فرش

به‌طور کلی ۳ نوع نخ برای بافت فرش لازم است که به آن‌ها نخ تار، نخ پود و نخ خواب گفته می‌شود. هر سه این نخ‌ها تاثیر مستقیم و زیادی روی کیفیت فرش داشته و باعث بالا رفتن قیمت آن نیز می‌شوند.

از مهم‌ترین نخ‌هایی که در ایجاد ظاهری زیبا و ماندگاری رنگ فرش موثر است، نخ خواب آن می‌باشد که معمولا از جنس الیاف‌ پلی‌استر یا اکریلیک است. از آنجایی‌که نخ‌های اکریلیک از کیفیت و دوام بالاتری نسبت به نخ‌های پلی‌استر برخوردارند و فرش‌های تولید شده با آن‌ها طول عمر بیشتری دارند از نظر هزینه نیز قیمت بالاتری را شامل می‌شوند.

البته نخ‌های پلی‌استر نیز از مزایایی مانند درخشان بودن رنگ‌ها و عدم پرزدهی فرش برخوردارند. همچنین این نخ‌ها شبیه به بی‌سی‌اف یا ورجین تماما هیت‌ست شده و از نظر افتصادی کاملا مقرون به‌صرفه هستند. به‌طور کلی اصلی‌ترین فاکتور تعیین کننده قیمت یک فرش، الیاف به‌کاربرده در تولید آن است.

تاثیر شانه و تراکم فرش در قیمت نهایی آن

بعد از نخ و الیاف فرش، به بررسی دومین فاکتور تعیین کننده قیمت یک فرش می‌پردازیم. این گزینه تراکم و شانه‌ی فرش را شامل می‌شود. اگر آشنایی کاملی با این ۲ اصطلاح ندارید باید بگوییم که تراکم به تعداد گره‌های طولی فرش در یک متر آن گفته می‌شود.

همچنین به تعداد گره‌های ایجاد شده عرضی در متراژ یک متر از فرش را شانه آن می‌گویند. در نتیجه هرچه این عدد بیشتر باشد یعنی تعدادگره‌ها بیشتر بوده و باعث بالارفتن کیفیت فرش می‌شود. به‌عنوان مثال در فرش‌های ۷۰۰ شانه تعداد گره‌های عرضی ایجاد شده در یک متر ۷۰۰ عدد می‌باشد.

این عدد برای فرش ۱۵۰۰ شانه به ۱۵۰۰ می‌رسد. یکی از فرش‌های ارزان قیمت که تعد گره‌های متعادلی داشته و دارای قیمت مناسبی نیز است فرش ۵۰۰ شانه می‌باشد.

از نظر دیگری که این موضوع را بررسی کنیم، درمی‌یابیم هرچه تعداد گره‌های موجود در یک فرش چه از نظر طولی چه عرضی بیشتر باشد، نخ استفاده شده برای تولید آن‌ها نیز بیشتر است. درنتیجه شانه و تراکم علاوه‌بر بالابردن کیفیت، باعث مصرف مقدار نخ بیشتری شده که در قیمت نهایی فرش تاثیر زیادی خواهد داشت.

البته این مقایسه در زمانی صحیح است که جنس نخ یکی باشد؛ زیرا نخ‌ اکریلیک در فرش ۵۰۰ شانه از نخ پلی‌استر در فرش ۷۰۰ شانه از ارزش، کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است

فرش های ارزان قیمت در مکان های مختلفی قابل استفاده است جدیدترین مدل فرش پذیرایی را هم میتوان در میان فرش های ارزان قیمت دید و خرید خوبی داشت