جراحی شکم  یا ابدومینوپلاستی یک روش محبوب و بسیار موثر برای تغییر شکل ناحیه شکم است. یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ممکن است برای ترمیم تغییرات ظاهری شکم شما ناشی از بارداری یا کاهش وزن زیاد کافی نباشد. بارداری همچنین علائم کشش و چین‌های پوستی را برجای می‌گذارد و در نتیجه خاصیت ارتجاعی […]

جراحی شکم  یا ابدومینوپلاستی یک روش محبوب و بسیار موثر برای تغییر شکل ناحیه شکم است. یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ممکن است برای ترمیم تغییرات ظاهری شکم شما ناشی از بارداری یا کاهش وزن زیاد کافی نباشد. بارداری همچنین علائم کشش و چین‌های پوستی را برجای می‌گذارد و در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست از بین می‌رود که به عنوان الاستوز شناخته می‌شود.

یک عارضه جانبی طبیعی پس از تامی تاک ورم است که موقتی است و معمولاً در چند هفته اول ناپدید می شود. با این حال، عفونت‌ های احتمالی یا عدم پیروی از دستورالعمل ‌های جراح پلاستیک ممکن است باعث شود که ورم برای مدت طولانی‌ تر از حد انتظار باقی بماند.

درک اینکه چرا و چگونه تورم شکم رخ می دهد می تواند نگرانی های بیماران را کاهش دهد و به آن ها کمک کند تا انتظارات واقع بینانه ای در مورد بهبودی شکم خود داشته باشند.

دلایل ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

ورم در ناحیه تحتانی شکم پس از عمل جراحی ابدومینوپلاستی، یک بخش کاملاً طبیعی و مورد انتظار از روند بهبودی است.

جراحی تامی تاک باعث ایجاد تغییراتی در سیستم تخلیه لنفاوی بیمار می شود. به طور خاص، جراح پلاستیک پوست شکم را محکم می کشد و آن را در موقعیت جدیدی جابجا می کند. در نتیجه، رگ‌ های خونی و رگ ‌های لنفاوی ناحیه ‌ای که قبلاً مایع را به سمت بالا تخلیه می‌کردند، اکنون تقسیم شده‌ اند.

اتصالات لنفاوی جدید با گذشت زمان تشکیل می شود، اما تا آن زمان نمی توان مایع را از طریق عروق تخلیه لنفاوی تخلیه کرد. علاوه بر این، بافت اسکار از جا به جایی مایع جلوگیری می کند. این تجمع مایع که باعث بزرگ تر شدن ناحیه شکم می شود به عنوان تورم شناخته می شود.

میزان تورم ممکن است به نوع عمل جراحی شکم نیز بستگی داشته باشد. مینی تاک شکم معمولا باعث تورم و زمان بهبودی کمتری نسبت به تامی تاک سنتی می شود. علاوه بر این، ترکیب عمل جراحی شکم با لیپوساکشن در شکم یا سایر قسمت های بدن اغلب باعث ایجاد تورم بیشتر در نواحی شکمی می شود.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که داروهای مسکن نیز در ایجاد ورم در شکم نقش دارند. داروهای مسکن ممکن است باعث کند شدن دستگاه گوارش و ایجاد یبوست و نفخ شوند. اگرچه این موضوع فقط موقتی است و زمانی برطرف می شود که بیمار دیگر به دارو نیاز نداشته باشد.

مراحل ورم بعد از ابدومینوپلاستی

در طی عمل جراحی شکم، خون و رگ‌ های لنفاوی که به تخلیه مایعات کمک می‌کنند بریده می‌شوند و به طور موقت حذف مایعات را برای بدن دشوار می‌کنند. این، همراه با التهاب از محل برش، منجر به تورم می شود.

در چند روز اول پس از جراحی، کمی ناراحتی را تجربه خواهید کرد و تورم در اوج خود خواهد بود. برای کمک به مدیریت درد، دارویی برای شما تجویز خواهد شد. با این حال، از آنجایی که داروهای مسکن گاهی اوقات می تواند باعث یبوست شود، ممکن است دوره تورم و نفخ را نیز طولانی کند.

در چند هفته اول پس از جراحی، ممکن است متوجه شوید که تورم می تواند در طول روز در نوسان باشد، زمانی که برای مدت طولانی می ایستید افزایش یابد و پس از یک خواب کامل شبانه کاهش یابد. همچنین

از شش تا دوازده بعد از عمل، تورم به طور قابل توجهی بهبود می یابد، اگرچه در برخی موارد ممکن است تا هجده ماه طول بکشد تا ورم به طور کامل برطرف شود.

بسیاری از بیماران نگران ورم زیر شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی هستند. از این رو، ما لیست زیر را برای روشن کردن این نگرانی رایج در بین داوطلبان و بیماران ایجاد کردیم.

ورم ۳ هفته پس از ابدومینوپلاستی – مانند هر روش جراحی دیگری، ورم بعد از تامی تاک در ناحیه تحتانی شکم معمول است. تا سه هفته پس از جراحی، اکثر بیماران احساس تورم شدید می کنند و حتی سختی و سفتی اطراف ناف را تجربه می کنند.

ورم ۳ ماه پس از ابدومینوپلاستی – تورم قابل توجه در ناحیه تحتانی شکم باید سه ماه پس از عمل جراحی شکم فروکش کند. با این حال، تورم و پف خفیف طبیعی است که همچنان در این ناحیه وجود داشته باشد.

ورم ۶ ماه پس از ابدومینوپلاستی – بسیاری از بیماران حتی ۶ ماه پس از جراحی شکم، ورم جزئی مداوم را تجربه می کنند. دلیل این امر ممکن است این باشد که بیماران ساعت های طولانی را در حالت ایستاده سپری می کنند. مواردی مانند خواب کافی می تواند هر چه سریع تر این ورم را از بین ببرد.

ورم ۸، ۹ یا ۱۰ ماه پس از ابدومینوپلاستی – اکثر ورم ها باید بین ۸ تا ۱۰ ماه پس از تامی تاک برطرف شده باشند. با این حال، احتباس مایعات به دلیل رژیم غذایی و مصرف نمک ممکن است دلیل متورم بودم شکم باشد. بیمارانی که ۱۰ ماه پس از جراحی شکم دچار ورم در قسمت فوقانی یا تحتانی شکم می‌شوند، باید با پزشک خود تماس گرفته و از او بخواهند که مجدداً آن ها را معاینه کند.

ورم ۱ سال پس از ابدومینوپلاستی – تورم پس از جراحی ابدومینوپلاستی به تدریج طی یک سال تا یک سال و نیم پس از تامی تاک کاهش می یابد. با این حال، برنامه زمانی خاصی برای بهبودی هر فرد وجود ندارد. اگر تورم برای بیمار غیرعادی به نظر می رسد، وقت آن است که با جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

ورم ۲ سال پس از ابدومینوپلاستی – ظاهر بیرون زده شکم ۲ سال پس از تامی تاک ممکن است به دلیل چربی احشایی و شل شدن عضلات باشد. در چنین مواردی، بیماران برای کاهش ورم که هنوز وجود دارد، نیاز به کاهش وزن دارند. مراجعه به جراح پلاستیک برای ارزیابی بیشتر ممکن است کمک کننده باشد.

صبور بودن و پیروی از دستورالعمل‌ های مراقبت ‌های بعدی جراح پلاستیک، کلید حل موثر تورم و پف‌کردگی بعد از عمل جراحی شکم سنتی یا مینی تاک است. بیمارانی که سیستم ایمنی قوی دارند و به دستورالعمل های مراقبت های بعد از عمل پزشک خود پایبند هستند، سریع تر و بهتر بهبود می یابند.

اگر تمایل به انجام عمل ابدومینوپلاستی در سعادت آباد را دارید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دکتر ایزدپناه مراجعه کنید.

ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

نکاتی برای کاهش ورم بعد از ابدومینوپلاستی

در حالی که ورم بعد از عمل جراحی شکم اجتناب ناپذیر است، برخی اقدامات وجود دارد که می توانید برای کاهش ورم و تشویق بدن خود به بهبودی سریع بدون هیچ گونه عارضه ای انجام دهید.

  • برای استراحت وقت بگذارید

پس از ابدومینوپلاستی، مهم است که به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد. این نه تنها به معنای پرهیز از فعالیت ‌های شدید، مانند ورزش ‌های شدید یا تمرینات وزنه ‌برداری پس از جراحی است، بلکه مهم است که مطمئن شوید خواب کافی دارید. اجازه دادن به بدن شما برای استراحت، سیستم ایمنی شما را قوی نگه می دارد و به آن اجازه می دهد تا بر روی بهبود قسمت میانی شما از عمل جراحی شکم تمرکز کند.

  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

شما می توانید با تامین سوخت بدن خود با غذاهای سالم و مغذی، سیستم ایمنی بدن خود را برای بهبودی پس از جراحی تشویق کنید. غذاهای سالم حاوی پروتئین بالا را انتخاب کنید که به بدن شما کمک می کند تا بافت های خود را پس از جراحی ترمیم کند. همچنین غذاهایی که ویتامین C و A بالایی دارند را مصرف کنید. سعی کنید از وعده های غذایی حاوی پروتئین بدون چربی، غلات کامل و سبزیجات استفاده کنید. و مصرف کربوهیدرات های ساده خود را محدود کنید زیرا این نوع غذاها می توانند باعث نفخ و ناراحتی شوند.

علاوه بر این، بهتر است از خوردن غذاهایی که ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شوند، مانند غذاهای حاوی چربی و قند بالا، محصولات لبنی یا غذاهایی که به طور طبیعی باعث ایجاد گاز معده می شوند، خودداری کنید، مانند لوبیاها و غذاهایی که نشاسته بالایی دارند.

  • مصرف سدیم خود را کاهش دهید

نمک زیاد می تواند باعث نفخ شود، که می تواند باعث درد شود و روند بهبودی بدن شما را مختل کند. سعی کنید غذاهایی بخورید که سدیم کمی دارند.

  • آب زیاد بنوشید

سعی کنید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید و از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید چرا که می تواند باعث کم آبی بدن شما شود.

  • به آرامی ورزش کنید

در حالی که ورزش شدید ممکن است در روند بهبودی طبیعی بدن شما اختلال ایجاد کند، مهم است که به ورزش ادامه دهید: ورزش سبک باعث تحریک جریان خون و گردش خون خوب در سراسر بدن، از جمله شکم شما می شود، که باعث بهبود سریع می شود. سعی کنید روی تردمیل راه بروید یا در کلاس‌ های یوگای آرام شرکت کنید.

  • از لباس فشرده استفاده کنید

یک لباس فشرده می تواند به کاهش تورم در ناحیه شکمی شما کمک کند، زیرا مقدار مایعی را که می تواند در آن ناحیه جمع شود محدود می کند. جراح شما بهترین مدت زمانی را برای پوشیدن لباس فشاری بعد از جراحی به شما توصیه می کند، اما به طور کلی باید حدود دو هفته آن را بپوشید.

  • داروهای تجویز شده را مصرف کنید

پس از عمل جراحی شکم، جراح ممکن است دارویی را توصیه یا تجویز کند که به کاهش تورم – یا ناراحتی ناشی از تورم – پس از جراحی شما کمک کند. حتما از دستورات جراح خود پیروی کنید. برخی از داروهای ضد التهابی خطر رقیق شدن خون را به همراه دارند، بنابراین مهم است که دستورالعمل‌ های جراح خود را دنبال کنید یا در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی در مورد دارویی که می‌خواهید مصرف کنید، با کلینیک تماس بگیرید.

دکتر کامبیز ایزدپناه، فوق تخصص جراحی زیبایی

سخن پایانی

فراموش نکنید که انواع جراحی‌های پلاستیک، ترمیمی و زیبایی باید با ظرافت و دقت انجام شود تا نتیجه حاصل از آن طبیعی و مطلوب باشد. اگر قصد انجام هر کدام از جراحی های فوق را دارید، کار را به کاردان بسپارید. دکتر کامبیز ایزدپناه فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی یکی از بهترین‌ها در ایران می‌باشند. دکتر کامبیز ایزدپناه فوق‌تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی در بیمارستان‌های مختلفی از جمله بیمارستان ۱۵خرداد (بیمارستان مادر جراحی پلاستیک ایران) و بیمارستان سینا مشغول به فعالیت است. بنابراین عمل خود را با خیالی آسوده در بیمارستان مدنظر خود به ما بسپارید. ما تا گرفتن نتیجه در کنار شما خواهیم بود. همچنین در پیج اینستاگرام دکتر کامبیز ایزدپناه می توانید نمونه عمل های ایشان را ببینید.