افتتاح سومین هفته فیلم چین در ایران که روز گذشته به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد را می‌توان ظرفیت مطلوب و بزرگی در مسیر دست‌یابی به حضور فیلم‌های ایرانی در سینمای خوش‌توفیق چین در گیشه و موفق در جذب مخاطب خواند. گذشته از برگزاری چنین برنامه‌های سینمایی که به فزونی گستره ارتباطات به‌ویژه از […]

دست‌یابی به باکس‌آفیس چین، خیلی دور خیلی نزدیک

افتتاح سومین هفته فیلم چین در ایران که روز گذشته به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد را می‌توان ظرفیت مطلوب و بزرگی در مسیر دست‌یابی به حضور فیلم‌های ایرانی در سینمای خوش‌توفیق چین در گیشه و موفق در جذب مخاطب خواند.

گذشته از برگزاری چنین برنامه‌های سینمایی که به فزونی گستره ارتباطات به‌ویژه از جنس فرهنگی‌-هنری آن منجر می‌شود و پیوند ملت‌ها را به ارمغان می‌آورد، هوشمندی مدیران فرهنگی کشور و مسئولان امور بین‌الملل، با یک مهندسی معکوس مسئولانه و هوشمندانه می‌تواند از میزبانی چینی‌ها در جریان برگزاری سومین هفته فیلم چین، راه اکران فیلم‌های مطبوع ایرانی در باکس اکران سینمای چین را هموار کنند.

ساخت مستندی از فیلمسازان چینی با عنوان «راهپیمایی با عباس کیارستمی» که محصول حضور این کارگردان فقید در کشور چین بود و تاکید «چانگ هوا» سفیر چین در ایران بر حضور و کسب افتخار فیلم‌های ایرانی در دو جشنواره مهم سینمای چین با نام‌های شانگهای و پکن و همچنین سومین حضور چینی‌ها در ایران برای برگزاری هفته فیلم، خود می‌تواند ایجادکننده موقعیت‌های مطلوبی در مسیر حضور فیلم‌های ایرانی در سبد اکران سینمای چین باشد.

فروش چهار میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلاری باکس فیلم چین در سال ۲۰۲۲ و تعداد تماشاگران سینماهای شهری آن که به ۷۱۲ میلیون نفر می‌رسد، برای هر مدیر مدبری می‌تواند فرصتی در راستای احیای سینمای «فسیل» ‌زده کشورمان باشد، چه‌آنکه حتی کسب یک درصد از سبد گیشه چینی می‌تواند بهبود چشم‌گیر اقتصاد سینمای ایران و برون‌رفت‌اش از اغما را به همراه داشته باشد.

تردیدی نیست که باتوجه به گستردگی باکس‌آفیس کشور چین، برگزاری رویدادهای مشترک در حوزه فیلم که منجر به فزونی قرابت فرهنگی و داد و ستد سینمایی ایران با سایر کشورهای موفق در گیشه از جمله همین چین شود، فربه شدن اقتصاد سینمای ایران و برون‌رفت‌اش از اغمای وخیم فروش و گیشه را به ارمغان خواهد داشت؛ مشروط بر اینکه مدیران سینمایی و رایزنان فرهنگی آستین عقل بالا بزنند و از فرصت‌های به‌دست‌آمده نهایت بهره را برای بهبود سینمای ایران ببرند.

امید می‌رود که افتتاح سومین هفته فیلم چین، ضمن فراهم‌کردن بستر حضور فیلم‌های ایرانی در کشور چین، با یک مهندسی معکوس تدبیرشده، سینمای ایران را رهنمون فتح پرده‌های بزرگ نقره‌ای سینمای اژدهای قرمز کند. اما در هر صورت مادامی که اقدامات جدی و تعاملات ساعی برای تسهیل راه حضور سینمای ایران در سبد اکران چین انجام نشود، صرف برگزاری چنین رویدادهایی این مهم را در وضعیت خیلی دور خیلی نزدیک باقی می‌گذارد.

۵۷۲۴۵