یک دختر نوجوان ایرانی در رویدادی با عنوان «گفت‌وگو با قصر آسمانی» در ارتباطی برخط با فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی چین گفت‌و گو کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از کانون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پنجشنبه سی‌ویکم فروردین‌ ۱۴۰۲ و در آستانه هفته نجوم، رویداد «گفت‌وگو با قصر آسمانی» پرسش و […]

نوجوان ایرانی با فضانورد چینی گفت‌وگو کرد

یک دختر نوجوان ایرانی در رویدادی با عنوان «گفت‌وگو با قصر آسمانی» در ارتباطی برخط با فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی چین گفت‌و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از کانون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پنجشنبه سی‌ویکم فروردین‌ ۱۴۰۲ و در آستانه هفته نجوم، رویداد «گفت‌وگو با قصر آسمانی» پرسش و پاسخ فضانوردان «شن ژئو ۱۵» چین با کودکان و نوجوانان کشورهای سازمان شانگهای» برگزار شد و تعدادی از نوجوانان و جوانان ساکن کشورهای عضو سازمان شانگهای سوال‌های خود را با این فضانوردان مطرح کردند.

در این رویداد حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در ایران، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، رامین کمالی‌مقدم نماینده سازمان فضایی ایران، مسئولان سازمان فضایی ایران، مسئولان سفارت روسیه در ایران، ۶۰ نفر کودک و نوجوان ایرانی به همراه والدین خود و ۱۰ نفر از کودکان و نوجوانان چینی ساکن ایران به همراه والدینشان حضور داشتند.

«گفت‌وگو با قصر آسمانی»؛ رویدادی برای وحدت و همسویی جریان علمی

در ابتدای این رویداد مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون و سپاسگزاری از خداوند برای آفرینش آسمان عنوان کرد: امروز در حالی در کنار هم گرد آمدیم که روزهای آخر ماه مبارک رمضان است؛ درهای ورودی آسمان به رویمان باز است و دو روز دیگر فرصت داریم تا در این کرانه بی‌انتها سیر و سفر کنیم. اتفاق امروز برای مکاشفه در آسمان از سوی نوجوانان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را یکی از نیک‌ترین رخدادها دانسته و آن را فرصتی قلمداد می‌کنیم برای وحدت و همسویی در آغاز جریان علمی از سوی کشورهایی که پیشینه فرهنگی چندهزار ساله غنی‌شان، آثاری عظیم در دنیا بر جای گذاشتند؛ از ادبیات و هنر تا معماری، ریاضی، نجوم و بسیاری موارد دیگر.

حامد علامتی افزود: صمیمانه می‌گویم با دیدن تک تک شما بسیار به روزها و سال‌های پیش‌رو امیدواریم. روزهایی نه چندان دور که وقتی نهال اندیشه و حرکتی که امروز کاشته و می‌کارید بارور خواهد شد. روزی که تمام دنیا خواهند دید فرزندان ایران پرچمدار و پیشگام صلح، آرامش، تعالی و اعتلای انسانیت در جهان خواهند بود. آن روز یادمان می‌ماند که از آغاز خلقت وقتی آسمان‌ها متولد شدند، خورشید از شرق طلوع خواهد کرد؛ از مشرق زمین.

نوجوان ایرانی با فضانورد چینی گفت‌وگو کرد

او همچنین مطرح کرد: این رخداد یک پنجره کوچکی است که پیش روی شما کودکان و نوجوانان ایرانی باز شده است؛ چندسال قبل ایران برای اولین‌بار موجودی زنده به فضا فرستاد و طبق اسناد و برنامه‌ها در سال ۱۴۰۴ باید نخستین انسان از ایران به فضا اعزام شود.

علامتی در پایان سخنان خود گفت: این جلسه علمی و کنجکاوانه دریچه‌ای است برای باز کردن یک افق برای کودکان و نوجوانان ایرانی؛ ما برای علم‌آموزی و یادگیری با نهایت تواضع تلاش خواهیم کرد و فراموش نمی‌کنیم که پیامبر مهربانی‌مان ۱۴۰۰ سال پیش فرمودند اگر علم در ثریا باشد مردمانی از پارس به آن دست پیدا خواهند کرد. پس همه با هم برای علم آموزی، کشف و اختراع چیزهای جدید پیش می‌رویم. کانون امیدوارانه در این مسیر علمی در کنار شماست؛ این جلسه علمی نمادین بر ما و بر شما این سخن پیامبر را روشن می‌کند که علم را فرابگیرید حتی اگر در چین باشد.

نوجوان ایرانی با فضانورد چینی گفت‌وگو کرد

صنعت فضایی ایران پیشرفت پایداری داشته است

در بخش دیگر این رویداد چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در ایران با ابراز خوشحالی از ملحق شدن کودکان و نوجوانان ایرانی به برنامه گفت‌وگو با فضانوردان چینی، عنوان کرد: این رویدادی است که در آن فضانوردان چینی از طریق ارتباط فضا و زمینی با جوانان کشورهای سازمان همکاری شانگهای گفت‌وگوی مستقیم دارند. تا لحظاتی دیگر سه فضانورد ساکن و مشغول کار در ایستگاه فضایی به سوال‌های نوجوانان کشورهای سازمان همکاری شانگهای از جمله ایران درباره زندگی در فضا آزمایش‌های علمی، تجربه‌های زندگی فضانوردان و غیره پاسخ خواهند داد. من هم مثل شما نسبت به فضای دور دست سرشار از کنجکاوی و اشتیاق هستم.

وی در ادامه بیان کرد: مردم چین از زمان‌های قدیم رویای پرواز داشتند؛ بیش از ۵۰۰ سال پیش اولین فرد چینی تلاش خود را برای پرواز به فضا با استفاده از موشک انجام داده است که به افتخار او اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی، دهانه‌ای در ماه را به نام این مرد چینی نامگذاری کرد. در سال‌های اخیر، چین فعالانه فعالیت‌های اکتشاف فضایی را به انجام رسانده و دستاوردهای چشمگیری را یکی پس از دیگری به دست آورده است.

نوجوان ایرانی با فضانورد چینی گفت‌وگو کرد

او با اشاره به دانشمند ایرانی عمر خیام مطرح کرد: این شاعر بزرگ ایرانی قرن یازدهم، اغلب به ستارگان نگاه می‌کرد و برایش سوال‌هایی ایجاد می‌شد؛ او نه تنها ریاست ساختمان رصدخانه را برعهده داشت بلکه تقویم را نیز تنظیم کرد. من متوجه شدم که در سال‌های اخیر صنعت فضایی ایران پیشرفت پایداری داشته و چندین ماهواره به فضا پرتاب کرده است که یکی از آنها به نام خیام نامگذاری شده است. در فوریه سال جاری ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سفر موفقیت‌آمیزی که به چین داشتند، دو طرف بیانیه مشترکی را امضا کرده که در آن درخصوص گسترش مبادلات و همکاری در زمینه‎های علم و فناوری و غیره، تحکیم روابط دوستانه بین دو کشور، اجرای طرح همکاری جامعه چین و ایران و منافع مردم هر دو کشور توافق کردند.

سفیر جمهوری خلق چین در ایران اضافه کرد: اکتشاف فضا مستلزم تلاش و همکاری مشترک انسان‌هاست. سازمان همکاری شانگهای از زمان تاسیس خود در بیش از ۲۰ سال پیش نقش مهمی در تقویت مبادلات و یادگیری متقابل میان تمدن‌های مختلف را ایفا کرده است. سپتامبر گذشته ایران تفاهم‌نامه‌ای در مورد تعهد خود به پیوستن به سازمان همکاری شانگهای امضا کرد و انتظار می‌رود که امسال طبق رویه‌های مربوطه، از کشور ناظر به کشور عضو تبدیل شود. من بر این باورم که پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای باعث توسعه و رشد سازمان و ایجاد جامعه‌ای با آینده‌های مشترک برای بشریت خواهد بود.

چانگ هوآ در پایان گفت: ایستگاه فضایی «تیانگوگ» (خانه فضایی)، مردم چین، در مداری به ارتفاع ۴۰۰ کیلومتر بر روی زمین نظارت دارد و درهای آن به روی دنیا باز است امیدوارم جوانان چین و ایران مانند فضانوردان به کاوش و تمرین ادامه دهند و برای تحقق رویای بشر با یکدیگر همکاری کنند.

نوجوان ایرانی با فضانورد چینی گفت‌وگو کرد

ترویج حوزه فضا و فضانوردی در نسل‌های آینده

رامین کمالی‌مقدم نماینده سازمان فضایی ایران نیز ضمن بیان اینکه این برنامه بی‌شک سال‌ها در ذهن نوجوانان می‌ماند و تاثیر عمیقی دارد، مطرح کرد: نسل آینده هر جامعه‌ای را نوجوانان آن می‌سازند؛ هرچه این جوانان و نوجوانان نسبت به دنیای حرفه‌ای اطراف خود آگاه‌تر باشند تصمیم‌هایی که در آینده می‌گیرند صحیح‌تر و تاثیرگذارتر بوده و جامعه نیز از آن سود خواهد برد.

وی با اشاره به اینکه فضا و فضانوردی همواره رویای بسیاری از کودکان و نوجوانان بوده، مطرح کرد: برگزاری چنین رویدادهایی تجربه و فرصت کم‌نظیری در اختیار این نوجوانان در راستای آشنایی با علوم فضایی قرار می‌دهد و باعث ترویج حوزه فضا و فضانوردی در نسل‌های آینده خواهد شد. ایستگاه‌های فضایی نقش بسیاری در سرنوشت زمین دارند؛ آن‌ها علاوه‌ بر اینکه بستری برای انجام آزمایشگاه‌های طولانی مدت در محیط جاذبه ناچیز در حوزه‌های متفاوت مانند بیولوژی، کشاورزی، شیمیایی، صنعتی اخترفیزیک، علم مواد، آب‌وهوای زمین و… فراهم می‌کنند محل مناسبی برای مشاهده و نظارت بر زمین و سایر کرات و ستاره‌ها هستند. همچنین بدیهی است که ایستگاه فضایی چین و فضانوردان متخصص آن می‌توانند نقش بسیار مهمی در آینده دنیا داشته باشند. اهمیت حضور ایستگاه فضایی چین در فضا به واسطه‌ اینکه تسلط بر فضا را از حالت تک قطبی خارج کرده و پیشرفت بشر در حوزه فضایی و شناخت هستی را سرعت بخشیده، انکار ناپذیر است.

کمالی‌مقدم در پایان صحبت‌های خود گفت: روابط و همکاری دو کشور ایران و چین در زمینه‌هایی مختلف قدمت تاریخی دارد و همواره از ظرفیت‌های یکدیگر بهره برده‌اند؛ حوزه فضایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و این همکاری مشترک درحال شکل‌گیری است. ایران سال‌های زیادی است که در باشگاه‌های فضایی دنیا نقش مهمی را ایفا می‌کند و توسعه کاوشگرهای زیستی، فضاپیماهای سرنشین‌دار و علوم و اکتشافات فضایی و فضانوردی در نقشه راه کشورمان قرار گرفته است. ایران علاقه‌مند است همکاری‌های بیشتری در حوزه‌های گوناگون همچون طراحی مشترک کاوشگرهای اکتشافی، ماهواره‌ها، علوم فضایی و… توسعه و ادامه پیدا کند. بدیهی است برگزاری چنین رویدادهای مشترکی بین کشورها روابط و همکاری آن‌ها را مستحکم‌تر خواهد کرد.

نوجوان ایرانی با فضانورد چینی گفت‌وگو کرد

پرسش و پاسخ نوجوان ایرانی با فضانورد چینی

مهشید قاسمی نوجوان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان که توانسته بود در مسابقه نقاشی «سرزمین افسانه‌ها» مقام اول را کسب کند در این همایش به‌عنوان پرسش‌گر سوالی درباره سرعت موشک‌های پرتابی به فضا و سرعت سفینه‌های فضایی پرسید. همچنین کودکان و نوجوانان سایر کشورهای عضو مانند روسیه، چین، هندوستان، قزاقستان و برخی دیگر از کشورها هم به صورت برخط حضور داشته و پس از این پرسش و پاسخ، آن‌ها نیز سوال‌های خود را مطرح کردند.

همچنین در این رویداد ارتباط زنده تصویری با پکن برقرار شد؛ بیش از ۴۰۰هزار نفر نیز به صورت زنده این رویداد را از طریق شبکه شاد در ایران مشاهده کردند.

در پایان نیز سفیر جمهوری خلق چین در ایران ماکت ایستگاه فضایی چین را به مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به مهشید قاسمی اهدا کرد.

۵۷۵۷