چند وقت پیش خبر عبور شهپاد آمریکایی ماست-۱۳ (MAST-۱۳) از تنگه هرمز خبرساز شد. این شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) چه مشخصاتی دارد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبرگزاری آسوشیتدپرس ۳۰ فروردین اعلام کرد: یک شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) آمریکایی امروز چهارشنبه در حالی که از سوی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به […]

شهپاد آمریکایی که عبورش از تنگه هرمز خبرساز شد/ عکس

چند وقت پیش خبر عبور شهپاد آمریکایی ماست-۱۳ (MAST-۱۳) از تنگه هرمز خبرساز شد. این شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) چه مشخصاتی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبرگزاری آسوشیتدپرس ۳۰ فروردین اعلام کرد: یک شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) آمریکایی امروز چهارشنبه در حالی که از سوی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت کامل رصد می‌شد بدون تنش از تنگه هرمز عبور کرد.

اینجا بخوانید:

بر اساس این شهپاد مورد نظر ماست-۱۳ (MAST-۱۳) بوده است. این شهپاد ساخت شرکت صنایع جنگ‌افزاری آمریکایی L۳Harris چه مشخصاتی دارد.

شهپاد ماست-۱۳ (MAST-۱۳)

بر اساس اطلاعات منتشر شده در نیوال‌تکنولوژی سکوی آزمایش مستقل سطح دریا یا به اختصار ماست(MAST) شناوری پرسرعت به طول ۱۳ متر با ناوبری کاملا خودکار است. این شناور از سیستم کنترل مستقل اختصاصی L۳Harris ASView و الگوریتم‌های پیشرفته آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا (Dstl) استفاده می‌کند.

شهپاد آمریکایی که عبورش از تنگه هرمز خبرساز شد/ عکس

موتورهای دیزلی دوقلو واترجت نیروی پیشران این شپهاد را تامین می‌کنند. ماست-۱۳ بیش از ۳۶ ساعت مدوامت عملیات دارد.

سنسورهای یکپارچه از جمله دوربین الکترواپتیکال/مادون قرمز (EO/IR)، زوم پان شیب، رادار و سیستم نشانگر خودکار (AIS) در این شهپاد مورد استفاده قرار گرفته‌اند که قابلیت ارسال در لحظه اطلاعات را دارند.

سال گذشته این شهپاد در امارات به نمایش گذاشته شد و به عنوان بخشی از نمایش، داده‌های بلادرنگ را جمع‌آوری کرد و با استفاده از حسگرهای داخلی یکپارچه با تیم L۳Harris در خلیج جرویس، استرالیا به اشتراک گذاشت که شامل ویدئوی زنده و داده‌های کنترلی می‌شد.

وزارت دفاع بریتانیا در سال ۲۰۱۹ این شهپاد را برای محافظت از کشتی‌های نیروی دریایی این کشور در برابر تهدیدات احتمالی خریداری کرد.

۵۸۵۸