نگارنده معتقد است اگر چه بناست به دستور رئیس مجلس کمیته‌ای تشکیل و داستان خوردو ها را پیگیری کند اما عده‌ای از این موضوع سواستفاده می‌کنند و با دور کردن اذهان عمومی از مسائل اصلی کشور، نمایندگان را از وظایف خود غافل کنند. مشخص نیست این لیست اسامی ۲۲۹ نماینده را چه کسانی و چگونه […]

پروژه فریب؛ باید هوشیار بود

نگارنده معتقد است اگر چه بناست به دستور رئیس مجلس کمیته‌ای تشکیل و داستان خوردو ها را پیگیری کند اما عده‌ای از این موضوع سواستفاده می‌کنند و با دور کردن اذهان عمومی از مسائل اصلی کشور، نمایندگان را از وظایف خود غافل کنند.

مشخص نیست این لیست اسامی ۲۲۹ نماینده را چه کسانی و چگونه تهیه کرده اند و معیار و مبنای آنها چه بوده است. ضمن این‌که هیچ تماسی با من گرفته نشده و تصور می‌کنم این لیست به نحوی سلیقه‌ای، حزبی، جناحی تهیه شده باشد که این خود جای مناقشه است. باید در رابطه بااین اتفاقی که رخ داد وفضای کشور، مجلس و رسانه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد به چند موضوع اشاره کرد؛

اول این‌که یکی از همکاران ما بنا به وظایف نمایندگی و نظارتی خود نسبت به یک موضوعی که به ایشان اطلاع داده شده، واکنش نشان داده و وظیفه خود را برای روشن شدن این موضوع بیان کرده است و در جواب به ایشان دستگاه‌های متولی در مجلس آن را مورد بررسی قرار دادند و تکذیب کردند که برای استیضاح وزیر و لابی نبوده است و جواب‌ها مشخص است. تا این‌جای کار را دریک کفه ترازو می‌گذاریم به این معنا که به‌نظر و پیگیری همکارمان احترام قائل هستیم ضمن این‌که همه نماینده‌ها به انحاء مختلف در موضوعات مختلف ورود پیدا می‌کنند. اما بعد این طرح موضوع دامن زدن به این مسئله در داخل و خارج به‌ویژه توسط برخی از گروه‌ها و افراد سیاسی به‌نوعی فریبکاری است، به این دلیل که فرصتی فراهم شد تا آن‌هایی که دنبال این بودند که حرف مقام معظم رهبری را که چندین بار فرموده‌اند «مجلس انقلابی» را زمین بزنند و حرف آقا را خنثی کنند. آن‌ها از این قصه استفاده کردند و بر این طبل کوبیدند و نظرشان این بود که این مجلس انقلابی نیست.

دومین مسئله این بود که مردم و افکار عمومی را ازمسائل اصلی و روز جامعه به دور کنند. از روزی که این موضوع مطرح شده است کسی حرفی از نوسانات ارز، سکه، معیشت مردم، قیمت گوشت، مسکن و حقوق کارگران و بازنشستگان … نمی‌زند. رسانه‌ها و افراد پشت این قصه در این موضوع دمیدند و آن را تازه نگه داشتند تا افکار عمومی و نماینده‌های مجلس را از وظایف اصلی‌شان دور کنند. همچنین با توجه به انتخابات پیش‌رو گروه‌های رقیب نمایندگان موجود نیز بر این طبل می‌کوبند. نکته اصلی این است که چرا باید سیاسیون، افراد مطلع و مجلس و دولت و سایرین، بازی این مسائل حاشیه‌ای را بخورند؟ آیا این موضوع مشکل بیکاری جوانان را حل می‌کند و آنقدر مهم است که قیمت کالاهای اساسی را پایین بیاورد؟ آیا آنقدر مهم است که از مسائل مهم کشور و از جمله سیاست خارجی باز بمانیم. بنابراین من فکر می‌کنم بحث اول این موضوع قانونی و درست بود که پی‌گیری شد کما این‌که رئیس مجلس هم گفتند تیمی را مامور بررسی موضوع کرده‌اند و قرار شد کمیسیون اصل ۹۰ و حراست کمیته‌ای تشکیل دهند و زوایای مختلف این موضوع را بررسی و رسیدگی کنند تا اگر کار غیر قانونی انجام شده، بدون تعارف و شفاف آن را مطرح کنند. ضمن این‌که سایردستگاه‌ها را بازخواست کنند، شفافیت مختص مجلس نیست و آن‌ها باید عملکرد مجلس، قوه مجریه و سایر دستگاه‌ها را شفاف کنند و ببینند آیا این موضوع فقط پیرامون این مجلس آن‌هم در سال انتخابات بوده است. امروز در مجلس نمایندگانی داریم که می‌گویند این خودرو را دریافت نکرده‌اند، اما اسم‌شان در این لیست منتشر شده نیست. به اعتقاد بنده باید هوشیار بود و از این مسائل حاشیه‌ای پرهیز کرد و باید به اصل موضوع پرداخت. خوب است دستگاه‌های نظارتی، دقیق این موضوع را بررسی کنند تا ابهامی برای کسی باقی نماند، ضمن این‌که بنده این نحوه برخورد را پروژه فریب می‌دانم.

*عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

۲۱۶۲۱۲