با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه هوایی و بالگردی جنوب شرق کشور و هلی‌گاه هواپیماهای بدون سرنشین هوانیروز سپاه با نام شهید علی عربی در زاهدان به بهره‌برداری رسید. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنابراین گزارش، پایگاه مذکور ضمن پیوستن به ناوگان کشوری هوانیروز سپاه، میزبان انواع بالگردها در کلاس‌های […]

بالگردهایی که در پایگاه نیروی زمینی سپاه در زاهدان مستقر شدند/ عکس

با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه هوایی و بالگردی جنوب شرق کشور و هلی‌گاه هواپیماهای بدون سرنشین هوانیروز سپاه با نام شهید علی عربی در زاهدان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنابراین گزارش، پایگاه مذکور ضمن پیوستن به ناوگان کشوری هوانیروز سپاه، میزبان انواع بالگردها در کلاس‌های مختلف از جمله، ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۱۴، mi-۱۷،۲۰۹، هواپیماهای بدون سرنشین و… خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

عکس| چه چیزی در ته چاه جهنم نهفته است؟

آزمایش خون عجیبی که تاریخ مرگ را می‌گوید!

بالگرد ترابری نیمه سنگین ۲۰۵ یکی از بالگردهای عملیاتی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در حوزه تاکتیکی و لجستیکی به اجرای ماموریت می پردازد. این بالگرد که به لحاظ ماموریتی شباهت زیادی با بالگردهای پشتیبانی _ترابری ۲۱۴ و شنوک دارد و قادر است ماموریت های تاکتیکی چون عملیات هجومی، فرماندهی و کنترل، تجسس و نجات، تغییر موضع توپخانه و پیاده کرده چترباز در مواضع اضطراری را متناسب با سناریوهای عملیاتی به اجرا درآورد.

همچنین بالگرد ۲۰۵ در حوزه لجستیکی نیز قادر به اجرای ماموریت‌هایی چون حمل و نقل نفرات با تجهیزات، تجدید تدارکات و تخلیه مجروحان است.

قابلیت های عملیاتی بالگرد 205

این بالگرد به لحاظ ساختاری تک موتوره، و از نوع T۵۳-l۱۳ ساخت کارخانه لایکامینگ است و قدرت موتور آن برابر با ۱۴۰۰ اسب بخار می‌باشد. بالگرد ۲۰۵ با احتساب خدمه گنجایش ۱۳ نفر را دارد و تعداد ۶ برانکارد در آن قابل نصب است.

براساس این گزارش حداکثر سقف پروازی این بالگرد ۲۰ هزار پا (با ماسک اکسیژن) و حداکثر سرعت آن در سطح دریا ۱۲۰ مایل معادل ۲۱۶ کیلومتر در ساعت است. بالگرد ۲۰۵ با باک اصلی خود قادر است ۴۵ دقیقه پرواز عملیاتی داشته باشد و حداکثر وزن قابل پرواز این بالگرد در شرایط استاندارد ۹۵۰۰ پوند است.

بالگرد ۲۰۵ که به لحاظ قدرت و توان عملیاتی از ظرفیت کمتری نسبت به بالگردهای شنوک و ۲۱۴ برخوردار است. این بالگرد در دوران دفاع مقدس توانست در کنار این دو بالگرد ماموریت‌های مهمی چون هلی‌برن نیروها و تجهیزات، جابه جایی و حمل و نقل مجروحین را به نحو مطلوبی انجام دهد.

بل ۲۰۶ یک بالگرد سبک و دو پره است که در شرکت بل آمریکا و تحت لیسانس بل در شرکت آگوستای ایتالیا تولید می‌شد. مدل‌های مختلفی از این هلیکوپتر ساخته شده که بل ۲۰۶آ جت رنجر که در ارتش آمریکا با عنوان بل اواچ-۵۸ کیووا شناخته می‌شود دارای یک موتور آلیسون ۲۵۰-C۲۰ و توانایی حمل ۴ نفر سرنشین به همراه یک نفر خدمه می‌باشد.

ایران نیز از جمله کاربران جت رنجر محسوب می شود. در سالهای اخیر هوانیروز بالگرد ۲۰۶ را که یک بالگرد با ماموریت شناسایی بود، مسلح کرده و از آن به عنوان یک بالگرد رزمی نیز استفاده می کند. کاربرد این بالگرد در گذشته به عنوان یک بالگرد کنترل فرماندهی بود که هنگامی که فرمانده منطقه برای شناسایی می‌رفت از این بالگرد استفاده می‌کرد. اما با تلاش متخصصان داخلی، تجهیزات رزمی نیز برروی این بالگرد نصب شده است تا علاوه بر ماموریت‌های شناسایی، بصورت همزمان بتوان از این بالگرد در ماموریتهای رزمی نیز استفاده کرد.

آشنایی کامل با هلیکوپتر Bell-206 جت رنجر

بل ۲۱۴ یک بالگرد چندمنظوره سایز متوسط با پروانه دوپره از خانواده یواچ-۱ ایروکوای است که بر اساس بدنه پروازی بالگرد بل ۲۰۵ و با استفاده از یک موتور پرقدرت‌تر ساخته شده و نخستین پیش‌نمونه آن در سال ۱۹۷۰ میلادی به پرواز درآمد.

در مدل اولیه این بال‌گرد که با نام «مدل ۲۱۴ HueyPlus» معرفی شده‌بود موتور استاندارد ۱۴۰۰ اسب بخاری T-۵۳-L۱۳ با یک موتور ۱۹۰۰ اسب بخاری لیکومینگ T۵۳-L-۷۰۲ جایگزین شده، بدنه پروازی تقویت شده و پروانه اصلی و پروانه دم آن از «مدل ۳۰۹ کینگ‌کبرا» دیگر مدل تازه خانواده یواچ-۱ اقتباس شده‌بود. این تغییرات باعث شده‌بود تا بل-۲۱۴ قدرت بارگیری بیشتر، سرعت بهتر و صدای کمتری داشته باشد. در مدل بل-۲۱۴آ حداکثر سرعت، ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

نیروهای تیپ ۲۲۳ پس از تغییر ماهیت از تیپ تکاور به نیروهای مخصوص واکنش سریع در آخرین مرحله از رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا برای نخستین بار ماموریت خود را متناسب با ساختار جدید انجام دادند. تیپ ۲۲۳ نیروی مخصوص در جریان این رزمایش عملیات متحرک هوایی را با پشتیبانی ۱۰ فروند بالگرد ۲۱۴ انجام دادند و پس از هلی برد نسبت به طرح ریزی و اجرای عملیات تاخت و انهدام پایگاه های ساحلی اقدام و اهداف مورد نظر را با موفقیت منهدم کردند. نیروهای مخصوص تیپ ۲۲۳ پس از اجرای ماموریت در نوار ساحلی به سرعت توسط بالگردهای هوانیروز منطقه هدف را ترک و به نقطه مبدا ماموریت بازگشتند.

بالگردهایی که در پایگاه نیروی زمینی سپاه در زاهدان مستقر شدند/ عکس

بل ۲۰۹، یک بالگرد جنگی معروف است که جهت اهداف نظامی طراحی شده و ساخت کارخانه بل آمریکا می باشد . بالگرد ۲۰۹ دو موتوره بوده و دارای قدرت مانور قابل توجه و سرعت زیاد می باشد . این مدل بالگرد سبک وزن بوده و در ارتفاع پایین دارای سرعت پرواز بالا می باشد و به هنگام عملیات جنگی قابلیت کنترل خوبی دارد . بالگرد کبرا مجهز به موتور WV- ۴۰۲-T۴۰۰ ساخت کارخانه PRATT & WHITNEY می باشد .

بالگردهایی که در پایگاه نیروی زمینی سپاه در زاهدان مستقر شدند/ عکس

۲۲۷۲۲۷